وزارت خارجه سودان بیانیه داد/ این کمیته سازمان ملل سیاسی است!

کدخبر: ۶۷۱۴۱۸
اقتصادنیوز: وزارت امور خارجه سودان، کمیته تحقیق شورای حقوق بشر سازمان ملل را «سیاسی» دانست و توصیه‌های آن مبنی بر استقرار یک نیروی مستقل و بی‌طرف در این کشور را مردود دانست.
وزارت خارجه سودان بیانیه داد/ این کمیته سازمان ملل سیاسی است!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، وزارت امور خارجه سودان با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: دولت سودان، توصیه‌های کمیته تحقیق را به طور کلی رد می‌کند و آن را زیرپا گذاشتن آشکار اختیارات آن می‌داند.

وزارت خارجه سودان در این بیانیه افزود: کمیته مذکور قبل از ارائه گزارش به شورای حقوق بشر، گزارش خود را در این باره منتشر و درباره آن نشست خبری برگزار کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است: کمیته مذکور، سیاسی است نه قانونی که این امر، نشان دهنده فقدان بی طرفی و استقلال این کمیته است و موضع دولت سودان از ابتدای تشکیل این کمیته درباره آن را تقویت می‌کند.

کارشناسان سازمان ملل روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای خواستار استقرار فوری یک نیروی مستقل و بی‌طرف در سودان با هدف حفظ غیر نظامیان در مقابل «فجایع» ارتکابی توسط طرفین درگیر در این کشور شد.

کارشناسان تعیین شده از سوی شورای حقوق بشر در این گزارش اعلام کردند: طرفین درگیر مرتکب موارد زیادی نقض حقوق بشر و جنایت شده‌اند که شمار زیادی از آنها را می‌توان جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت دانست.

خبر مرتبط
تاکید سازمان ملل بر آتش‌بس فوری در غزه/ به افزایش کمک‌های بشردوستانه نیاز داریم

اقتصادنیوز: معاون دبیرکل سازمان ملل در امور سیاسی و صلح تاکید کرد که به آتش‌بس فوری در غزه نیاز داریم.

وزارت امور خارجه سودان در ادامه بیانیه‌اش توصیه‌های گزارش این کمیته مبنی بر خلع سلاح ارتش را محکوم کرد.

 درگیری‌های مسلحانه در سودان از ۱۵ آوریل ۲۰۲۳ (۲۶ فروردین ماه ۱۴۰۲) میان ارتش به فرماندهی «عبدالفتاح البرهان» و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی «محمد حمدان دقلو» ملقب به (حمیدتی) بر سر قدرت آغاز شد و میانجیگری‌های بین‌المللی برای پایان دادن به آن و نشستن طرف‌های درگیر بر سر میز گفت‌ وگوها تاکنون ثمری نداشته است.

بنا بر آمارهای سازمان ملل متحد، جنگ میان دو نیروی نظامی بزرگ سودان در سایه ادامه خشونت و گرسنگی به آواره شدن هشت میلیون نفر منجر شده است.

حدود ۲۵ میلیون نفر نزدیک به نیمی از جمعیت سودان بر اثر تداوم جنگ در وضعیتی ناگوار قرار گرفته و به کمک‌های فوری نیاز دارند و ۱۸ میلیون نفر هم در معرض خطر قحطی هستند.

تاکنون چندین بار در سودان با وساطت بین‌المللی آتش‌بس اعلام شده است اما طرف‌های درگیر به طور مداوم آن را نقض کرده‌اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید