اذعان ژنرال سابق ارتش اسرائیل بر عدم توان ادامه جنگ تل‌آویو

کدخبر: ۶۷۳۰۴۷
اقتصادنیوز: ژنرال بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از ارتش این رژیم تاکید کرد آن برای جنگ‌های آتی که برخلاف جنگ‌های سنتی، بر پهپاد و موشک متکی هستند، به تسلیحات، فناوری‌ها و طرح‌های مناسب تجهیز نشده و برای آنها آمادگی ندارد.
اذعان ژنرال سابق ارتش اسرائیل بر عدم توان ادامه جنگ تل‌آویو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  ژنرال «اسحاق بریک» سرلشکر بازنشسته ارتش رژیم صهیونیستی که به دلیل پیش‌بینی حمله هزاران فلسطینی مسلح به شهرک‌های واقع در غلاف نوار غزه همانگونه که در طوفان الاقصی رخ داد، شناخته‌شده است، اظهار کرد: روسای ستاد ارتش مفهوم امنیتی اسرائیل را متناسب با جنگ کنونی و آتی به‌روزرسانی نکردند و گفتگوهایی درباره رویکرد امنیتی و راهبردی سال‌های آتی انجام نشد و آنها تهدید وجودی را که در طول ۲۰ سال گذشته جلوی چشم ما تقویت شد، کاملا نادیده گرفتند و تلاشی برای آماده کردن جبهه داخلی برای جنگ انجام ندادند و آماده‌سازی ارتش و جبهه داخلی برای مقابله با خمپاره‌ها، موشک‌ها و پهپادها را کاملا رها کردند.

مقابله با پهپادها و موشک‌ها

ژنرال بریک گفت: فرماندهی ارتش اسرائیل از روی تکبر به تغییرات اساسی در تجهیز ارتش‌های دشمن به سلاح واکنشی نشان نداد و دشمن که در حال آماده‌سازی خود برای جنگ‌ها بود، به شکل اساسی تغییر کرد و ژنرال‌ها از تغییر دیدگاه و تجهیز خود به ابزارهای جنگ‌های آتی امتناع کردند. به مدت ۲۰ سال تقریبا، روسای ستاد ارتش (به استثنای گابی اشکنازی) در واقع با دیدگاهی به سر می‌بردند که به تجریه ارتش اسرائیل منجر شد، آنها اینگونه نتیجه‌گیری کردند که جنگ‌های بزرگ به پایان رسیده و ما با مصر و اردن در صلح هستیم و بر این اساس می‌توانیم به یک ارتش کوچک، تکنولوژیک و هوشمند از قابلیت‌های هجومی برخوردار است، بسنده کنیم.

این نظامی بازنشسته صهیونیست افزود: در طول آن سال‌ها، هزاران دستگاه تانک و حدود نیمی از گردان‌های توپخانه‌ای، تعدادی از یگان‌های پیاده‌نظام و گردان‌های مهندسی از ارتش کم شد و ۶ لشکر از نیروهای زمینی که امروز به آنها نیاز داریم، کاهش یافت. از سال ۲۰۰۲ نیروی زمینی ۶۶ درصد کاهش داشت، یعنی یک‌سوم نیروهای خود را از دست داد. همزمان با این کاهش‌ها در ارتش اسرائیل که بر اساس اصل «بازدارندگی در برابر دشمن» بنا شده، جبهه مقابل اسرائیل به رهبری ایران توانست تسلیحات متنوعی و در راس آنها پهپادها و موشک‌های دوربرد را توسعه دهد.

خبر مرتبط
ماجرای سفر محرمانه یک مقام ایرانی به اسرائیل چه بود؟

اقتصادنیوز: روزنانه دنیای اقتصاد در بخش تاریخ شفاهی شماره امروز خود به بازخوانی گفت و گویی پرداخته که علینقی عالیخانی در آن به چند سوال درباره سفر محرمانه به اسرائیل پاسخ داد.

او ادامه داد: ارتش اسرائیل در برابر هزاران موشک و پهپادی که هر روز علیه مناطق مسکونی و زیرساخت‌هایی همانند نیروگاه‌های برق، ذخایر آب، گاز و سوخت، زیرساخت‌های حمل‌ونقل، صنایع، پایگاه‌های ارتش و دیگر اهداف راهبردی شلیک شده و به پرواز درخواهند آمد، مفهوم دفاعی و هجومی را ایجاد نکرد و این شکست‌ها می‌تواند ما را نابود کند.

تمرکز بر نیروی هوایی

ژنرال بریک با سرزنش فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی گفت: به دلیل عدم درک شرایط جدید، سلاح‌های جدید و مناسبی برای جنگ‌های چند جبهه‌ای خریداری نشد و یگان موشک‌های زمین به زمین که هدف اصلی آن نابودی سکوهای پرتاب موشک است، ایجاد نشد در حالی که این سامانه صدها بار کارآمدتر از جنگنده‌هایی است که نمی‌توانند با چنین حملات موشکی مقابله کنند.

او افزود: قرار بود با آمریکا در زمینه تامین لیزر قدرتمندی که بتواند با موشک‌های بالستیک مقابله کند، همکاری‌هایی انجام شود، این سامانه صدها بار ارزان‌تر از موشک‌هایی چون آرو، فلاخن داوود و گنبد آهنین است که اسرائیل در اختیار دارد. تمامی این موشک‌ها تا حدی پرهزینه هستند که انبارهای آنها محدود بوده و در هرگونه جنگ چند جبهه‌ای که پیش روی اسرائیل قرار بگیرد، ظرف همان چند روز اول به اتمام خواهند رسید.  

خبر مرتبط
حمله جدید اسرائیل به جنوب شرقی غزه+ جزئیات

اقتصادنیوز: توحش صهیونیست‌ها در جنوب شرقی غزه باعث جان باختن شش تن از جمله ۲ کودک شد.

همچنین این ژنرال بازنشسته از ناکامی‌های رژیم صهیونیستی در دستیابی به هرگونه پرتابگر ضد هوایی مجهز به رادار و قادر به شلیک ۶۰۰۰  گلوله در هر دقیقه که برای مقابله با پهپادها کارآمد است و نیز شکست در حصول ده‌ها هزار فروند پهپاد جاسوسی و هجومی گفت.

او در شرح دلایل بروز بحرانی که ارتش رژیم صهیونیستی به دلیل تمرکزش بر خرید جنگنده‌های گران قیمت، در حال حاضر با آن روبه‌رو است، گفت: ارتش اسرائیل به جای تسلیحاتی که قبلا به آنها اشاره کردم و گفتم که اهمیت و کارکرد آنها در جنگ منطقه‌ای چند جبهه‌ای آتی که دیر یا زود سراغ ما خواهد آمد، ده‌ها بار بیشتر از جنگنده‌ها است، اخیرا مبلغ ۳۲ میلیارد دلار را روی کمک‌های آمریکا در ۲۰ سال آینده سرمایه‌گذاری کرده و به این شکل تعداد زیادی اسکادران جنگنده‌های اف۳۵ را که اهمیتشان به شدت کاهش پیدا خواهد کرد، از پنج تا ۱۰ سال آینده تحویل خواهد گرفت.  

لابی نیروی هوایی

این نظامی سابق ارتش رژیم صهیونیستی در ادامه نیز مدعی شد که شکست این ارتش در هفتم اکتبر گذشته به دلیل کمبود تسلیحات مناسب برای مقابله با این حمله بوده و بر همین اساس لابی قدرتمند نیروی هوایی را که بر تصمیمات سطوح نظامی و سیاسی حاکم است، مورد سرزنش قرار داد و گفت: اسرائیل نمی‌خواهد این دیدگاه را که نیروی هوایی پادشاه نبردها است، رها کند، این در حالی است که جهان مدت مدیدی است این نکته را متوجه شده که جنگ‌ها را نمی‌توان تنها با جنگنده‌ها پیروز شد (در جنگ اوکراین-روسیه به ندرت جنگنده دیدیم) و با گذشت زمان نقش جنگنده‌ها در پیروزی جنگ‌ها با سرعت بالایی رو به‌ کاهش است تا جایی که در دهه‌های آتی کاملا ناپدید می‌شود.

او افزود: گروهی از چتربازان کنترل ارتش را به دست گرفتند و سال‌های متمادی روسای ستاد ارتش بر اساس دوستی‌ها و آشنایی‌ها و بدون هیچ استاندارد و معیاری انجام شد و همان روسای ستادها نیز بدون هیچ استانداردی ژنرال‌ها را تعیین می‌کنند به همین دلیل شاهد هستیم که در تمامی پست‌های عالی که افراد از آنها به سمت ریاست ستاد ارتش ارتقا پیدا می‌کنند، همان افراد با کلاه‌های قرمزشان (نیروهای یگان چترباز ارتش رژیم صهیونیستی) حضور دارند. روسای ستاد که بیشترشان از یگان چترباز هستند، دست در دست لابی نیروی هوایی پیش می‌روند و اجاره خرید جنگنده‌های دیوانه‌کننده‌ای را با هزینه هر چیز دیگری برای ارتش می‌دهند. این اقدام تا حدی دیوانه‌وار است که امروز در جنگ نیاز ارتش زمینی به دست‌کم چهار لشکر دیگر و نیز ایجاد یگان موشکی نادیده گرفته می‌شود.

خصوصی‌سازی تجهیزات لجستیک

ژنرال بریک که سابقه فعالیت در ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان فرمانده نیروی زرهی را دارد، به تاثیر منفی خصوصی‌سازی سیستم‌های خدمات لجستیک و تعمیر و نگهداری تجهیزات ارتش زمینی به نفع شرکت‌های غیرنظامی اشاره کرد و گفت: سرنوشت ارتش و کابینه در جنگ منطقه‌ای چند جبهه‌ای آتی به سمت بدتر شدن ختم می‌شود. این اقدام ارتش را تضعیف خواهد کرد زیرا «زمانی که جنگ به اراضی دشمن منتقل شود»، غیرنظامیان هرگز قادر به تامین کمک‌های لازم از جمله سوخت، آب، غذا، مهمات، تجهیزات و قطعات یدکی و یا تعمیر و نگهداری تانک‌ها و نفربرهای زرهی و دیگر تسلیحات پشت خطوط درگیری نخواهند بود.

همچنین او با اشاره به رواج فرهنگ سازمانی نادرست ارتش رژیم صهیونیستی همانند بی‌انضباطی، عدم موفقیت در اجرای دستورها، ناکامی در نظارت بر تصمیم‌ها و درس نگرفتن، از شیوع برخی بیماری‌ها و مسایل منفی در میان فرماندهان ارتش از جمله نبود بی‌اعتبار شدن تحقیقات ارتش، رواج فرهنگ دروغ‌گویی، نبود استانداردهای عملکردی در بسیاری از یگان‌ها، عدم کنترل و مدیریت ارتش و در نتیجه هدر رفتن میلیون شکِل در این شرایط گفت.

مسوولیت نتانیاهو، گالانت و هالوی

این نظامی سابق صهیونیست که از هفتم اکتبر گذشته با انتقادهای تندش علیه ارتش و کابینه نتانیاهو شناخته می‌شود، هرتزی هالوی، رئیس ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی را مورد سرزنش قرار داده و گفت: با وجود اینکه ما در این جنگ هزاران کشته، ده‌ها هزار زخمی، صدها ربوده شده، و بیش از ۱۰۰ هزار آواره دادیم و شهرک‌ها ویران شدند و ۲۰۰ هزار دونم از زمین‌های کشاورزی و مراتع در شمال و جنوب دچار حریق شدند، او همچنان درس‌های جنگ را نادیده می‌گیرد و به مدیریت خود ادامه می‌دهد.

ژنرال بریک سپس از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به دلیل اصرارش بر حفظ نیروهای ارتش در محور فیلادلفیا انتقاد کرد و گفت: محور فیلادلفیا هیچ اهمیتی برای امنیت داخلی اسرائیل ندارد و این اصرار می‌تواند به توقف روند صلح با مصر منجر شود.

همینطور او هشدار داد: ارتش مصر بزرگترین و قدرتمندترین ارتش خاورمیانه است و احتمال دارد در جنگ منطقه‌ای چند جبهه‌ای علیه اسرائیل مشارکت کند اما نتانیاهو به عنوان فردی که مدت‌ها است قدرت خود را از دست داده و تنها برای انگیزه‌های شخصی‌اش اقدام می‌کند، روی وجود اسرائیل شرط‌بندی می‌کند.

این ژنرال سابق ارتش رژیم صهیونیستی در پایان نیز گفت: تا زمانی که هالوی و یوآو گالانت (وزیر جنگ این رژیم) و نتانیاهو به نقش‌های خود ادامه می‌دهند، امیدی برای مردم «اسرائیل» وجود ندارد، تنها جایگزینی فوری آنها می‌تواند ما را از بن‌بستش که هر روز بدتر می‌شود، نجات دهد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • بررسی تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی از رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۳

      اقتصادنیوز: آمارهای رشد اقتصادی به روش هزینه در بهار امسال نشان می‌دهد رشد اقتصادی در بهار ۱۴۰۳ به سطح ۴.۲ درصد رسیده…

    کارگزاری مفید