پیام خونین اسرائیل

پشت پرده حمله اسرائیل به لبنان/ پلن حزب‌الله برای تل‌آویو چیست؟

کدخبر: ۶۷۳۵۱۲
اقتصادنیوز: تحلیلگران مواضع متفاوتی نسبت به دو حمله اخیر اسرائیل به بیروت داشته‌اند و معتقدند تل‌آویو این حمله تروریستی و خرابکارانه را برای خرید زمان طراحی و اجرا کرده است.
پشت پرده حمله اسرائیل به لبنان/ پلن حزب‌الله برای تل‌آویو چیست؟

 به گزارش اقتصادنیوز، گروهی از ناظران مدعی‌اند اسرائیل با انفجار پیجرها و دستگاه‌های ارتباطی طی دو روز گذشته، برای حزب‌الله پیامی ارسال کرد. نشریه نیورک پست با انتشار تحلیلی مدعی شد در ابتدا و زمانی که ده‌ها نفر از اعضای حزب‌الله بعد از ظهر سه‌شنبه و چهارشنبه در پی انفجار پیجرها و دستگاه‌های ارتباطی زخمی شدند، بسیاری از عملیات سایبری خرابکارانه گفتند. پس از آن ویدئوهایی به سرعت در شبکه های اجتماعی دست به دست شد و بسیاری از ویدئوها انفجارهای بیرونی را ضبط کردند که نشان می‌دهد اسرائیل خطوط ارتباطی اعضای حزب‌الله را رهگیری کرده است.

پیام اسرائیل به حزب الله؟

به نوشته نیویورک پست، پیش از حمله روز سه‌شنبه و چهارشنبه، اسرائیل بارها با توسل به عملیات‌های خرابکارانه و سایبری تلاش داشته و دارد تا حزب‌الله و سایر اعضای مقاومت را هدف قرار دهد. به ادعای ناظران، انفجارها را شاید بتوان در قاب سیگنال ادعایی اسرائیل به حزب‌الله قلمداد کرد؛ سیگنالی که حاوی این پیام ادعایی است: «حملات موشکی به شمال را متوقف کنید.» حملاتی که موجب شده تا بیش از 60 هزار نفر اسرائیلی آواره شوند. با این همه گروهی مدعی‌اند، در شطرنجی که اسرائیل امروز تلاش داشته تا صحنه‌اش را تغییر دهد، این حمله از سوی حزب‌الله بی‌پاسخ نمی‌ماند. گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که ده‍ها نفر از اعضای حزب‌الله هدف قرار گرفته‌اند.  

به ادعای نیویورک پست، ساعاتی قبل از حمله روز سه‌شنبه، کابینه امنیتی اسرائیل اعلام کرد که یک شبه اهداف جنگ را به‌روزرسانی کرده است. یکی از این اهداف بازگرداندن امنیت به شمال سرزمین‌های اشغالی بود. به ادعای ناظران با توجه به فوریت نشست شبانه کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این احتمال وجود دارد که ارتش اسرائیل حمله احتمالی حزب‌الله را در مقیاسی وسیع علیه‌ تل‌آویو شناسایی کرده باشد. روز یکشنبه، پس از رهگیری موشک بالستیک حوثی‌ها که توسط گنبد آهنین اسراییل رهگیری شد، چنین حمله‌ای شرایط را پیچیده‌تر کرد و تنش‌ها را بیشتر. به ادعای نیویورک پست، اسرائیل مدت‌هاست که از اتکای بیش از حد حزب‌الله به تلفن‌های هوشمند برای تعیین موقعیت اهداف با ارزش از جمله فرماندهان ارشد برای عملیات خرابکارانه فرصت سازی می‌کند. از همین رو حسن نصرالله اخیراً به اعضای این گروه هشدار داده بود که برای دور زدن فناوری نظارتی پیچیده و مخرب دشمن، به استراتژی نظارتی متوسل شوند.

1

تل آویو زمان خرید؟

به ادعای نیویورک پست، حزب‌الله پس از آن رمزگذاری پیام‌های تلفن های همراه و ثابت را  اجرایی کرد - به‌ویژه پیجرهای دهه 1990-. اما انفجارهای اخیر توسط اسرائیل این پیام را فرستاد که این بازیگر توانسته اطلاعات را جمع آوری کرده و فعل و انفعال‌های این گروه در جنوب لبنان را رصد کند. به ادعای نیویورک پست، بنابراین، به احتمال زیاد به ارتش اسرائیل دستور داده شده تا عملیاتی در مقیاس وسیع در جنوب لبنان انجام دهد. گروهی از ناظران مدعی‌اند، حملات اخیر به اسرائیل این فرصت را داده تا قواعد میدان جنگ را به خواست خود تغییر دهد. اما اکثر کارشناسان باور متفاوتی دارند و می‌گویند، همه چیز به پاسخ حزب‌الله منوط است. در این میان گروهی می‌گویند، حزب‌الله برای بررسی جوانب این حمله به زمان نیاز دارد و همین مقوله به ارتش اسرائیل فرصت می‌دهد تا برای حمله موشکی گسترده حزب‌الله به شمال سرزمین‌های اشغالی و فراتر از آن برنامه ریزی کند.

به ادعای نیویورک پست، به واسطه انفجارهای اخیر، شبکه ارتباطات فرماندهی و کنترل نظامی سیدحسن نصرالله فعلا از دسترس خارج شده - و ایجاد هماهنگی و صدور دستورات استراتژیک و تاکتیکی دشوار خواهد بود. علاوه بر این، برخی از اعضای این گروه اکنون مجروح شده‌اند و حداقل به طور موقت قادر نیستند شرایط را مدیریت کنند. به ادعای ناظران این امر باعث می‌شود تا حزب الله در شرایط کنونی به فعل خونین اسرائیل پاسخی ندهد. با این همه آنگونه که خبرگزاری سی ان ان مدعی است: این حمله خرابکارانه خطر تشدید تنش‌ها در خاورمیانه را به دنبال دارد؛ تنش‌هایی که پیش از این به دلیل جنگ اسرائیل علیه حماس در غزه تشدید شده است. این حمله خونین همچنین شبکه‌های ارتباطی حزب‌الله را فعلا تحت تاثیر قرار داده است. به ادعای این خبرگزاری، این انفجارها ماحصل عملیات مشترک سرویس اطلاعاتی اسرائیل، موساد و ارتش اسرائیل بوده است. در حالی که ارتش اسرائیل در مورد این انفجارها اظهارنظر نمی‌کند، لبنان و حزب الله هر دو این بازیگر را مسئول این حمله می دانند.

2

رمزگشایی از یک عملیات خونین

گمانه‌زنی‌ها در مورد چگونگی عملیات‌های خرابکارانه بالا گرفته است. نیویورک تایمز روز سه‌شنبه مدعی شد که اسرائیل مواد منفجره را در یک دسته پیجر که از سازنده تایوانی Gold Apollo سفارش داده شده و به مقصد حزب‌الله سفارش داده شده، جاسازی کرده است. یک سوئیچ برای منفجر کردن آنها از راه دور تعبیه شده بود. بنیانگذار و رئیس Gold Apollo روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که پیجرهای مورد استفاده در این حمله توسط یک توزیع کننده اروپایی ساخته شده است. او ادعا کرد، شرکتش قراردادی را برای استفاده از نام تجاری Gold Apollo امضا کرده است. ویدئوهایی که در رسانه‌های اجتماعی و خبرگزاری‌ها منتشر می‌شوند، انفجارهای قدرتمندی را در نقاط مختلف لبنان نشان می‌دهند. حزب‌الله مدت‌هاست که برای جلوگیری از اقدامات خرابکارانه اسرائیل، از ابزارهای پیشرفته برای جلوگیری از نفوذ نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیل و آمریکا چشم‌پوشی می‌کند. بر خلاف سایر بازیگران غیردولتی در خاورمیانه، اعتقاد بر این است که واحدهای حزب الله از طریق یک شبکه ارتباطی داخلی با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

دیوید کندی، تحلیلگر اطلاعاتی سابق آژانس امنیت ملی ایالات متحده مدعی است: پیچیدگی عملیات نشان می‌دهد که اجرای آن اجزای مختلف اطلاعاتی و اجرایی نیاز داشته است. هوش انسانی (HUMINT) روش اصلی مورد استفاده برای انجام این کار، همراه با رهگیری زنجیره تامین به منظور ایجاد تغییراتی در سیستم‌های ارتباطی است. کیم غطاس، روزنامه‌نگار لبنانی و نویسنده مجلۀ آتلانتیک، به سی‌ان‌ان گفت که حزب‌الله اخیراً در تلاش برای جلوگیری از ترور اعضای خود، به «فناوری پایین» متوسل شده بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید