انتقاد تند یک روزنامه از پخش اظهارات متناقض با منافع ملی در صداوسیما

کدخبر: ۶۷۵۱۴۰
در یک تناقض آشکار با موضع رسمی کشورمان مبنی بر ندادن موشک به روسیه، یکی از نمایندگان مجلس در قامت «کارشناس» در یک برنامه تلویزیونی، به صراحت از فروش سلاح‌ها به روسیه سخن به میان آورده و در تحلیل «عالمانه» خود، چنین اقدامی از سوی کشورمان را نشانه‌ای از تغییر در نظم جهانی دانسته است!
انتقاد تند یک روزنامه از پخش اظهارات متناقض با منافع ملی در صداوسیما

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه اعتماد نوشت: روشن نیست که این موضع از سوی کارشناس، با چه مجوز و هماهنگی در رسانه ملی اعلام می‌شود؟ این موضع، چه تناسبی با سیاست‌های رسمی کشور و منافع ملی ما دارد؟ نظم نوین جهانی تخیلی مورد اشاره کارشناس محترم، چه دستاوردی برای ما دارد؟ آیا برنده بودن ما در آن تنها به خاطر فروش سلاح است یا اینکه با اعلام چنین مواضع نسنجیده‌ای تنها زیان‌دیده این نظم خواهیم بود و در معرض محدودیت‌ها و تحریم‌های بیشتر قرار می‌گیریم؟

در شرایطی که فشار تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی بر پیکره کشور سنگینی می‌کند و زندگی بخش زیادی از مردم را از حالت عادی خارج ساخته است و همچنین دولت‌های غربی به بهانه‌های گوناگون همچون برنامه هسته‌ای و نپیوستن به FATF، فشارهای بین‌المللی زیادی بر کشور وارد کرده‌اند، چنین مواضعی که خودزنی سیاسی و گونه‌ای ستیز با منافع ملی است، چرا از رسانه ملی منتشر می‌شود؟

درحالی که صداوسیما، باید روایتگر موضع هماهنگ شده و رسمی کشور باشد، چرا چنین افرادی که کمترین ملاحظه منافع ملی را ندارند، به برنامه‌های مهم دعوت می‌شوند و آنها فعال مایشاء هر چه در تخیل دارند، به عنوان موضع و کردار سیاسی کشور در برنامه‌های زنده رسانه‌ای می‌کنند و بهانه‌های بیشتر برای تحریم و فشار بین‌المللی بر کشور فراهم می‌سازند؟ 

 بیان چنین مواضعی یا از روی ناآگاهی به امر سیاسی و منافع ملی است یا گونه‌ای کین‌ورزی با رویکرد جناحی برای به آرامش نرسیدن جامعه و بهبود مناسبات با جامعه جهانی است.

مروری بر مواضع چند سال گذشته روسیه در موضوع جزایر ایرانی و همچنین موضع اخیر در موضع دالان زنگزور که در صورت عملیاتی شدن، ایران را در بن‌بست ژئوپلیتیک قرار می‌دهد، نشانگر این است که هر موضعی که بدون هماهنگی با مدیریت سیاسی کشور و به نفع دول بیگانه باشد، نشانگر بی‌تفاوتی به منافع ملی، ناآگاهی به ماهیت مناسبات بین‌المللی و ناتوانی در شناخت دوست و دشمن واقعی در این مناسبات و گونه‌ای خودزنی است.

وفاداری یک‌سویه به کشوری که با منافع ملی ایران بازی می‌کند و ثبات رویه‌ای در احترام متقابل به منافع ملی کشورمان ندارد، شبهه‌برانگیز است. چرا با موضعی ناهماهنگ و نسنجیده، بهانه‌ای برای قربانی ساختن منافع ملی و بیان مواضع ناهماهنگ با منافع ملی و هزینه‌ساز برای کشور فراهم ساخت؟

از سوی دیگر، گویا اینکه چه کسی و چه دولتی در ایران پیروز یا ناکام در پیشبرد برنامه‌ها باشد، برای برخی جریان‌ها مهم‌تر از حفظ و بهبود منافع ملی است. چنین برخوردهای هزینه‌سازی را در حمله به دو سفارتخانه در یک دهه گذشته تجربه کردیم و بعدا برخی ترمیم روابط با کشوری که سفارت آن مورد حمله قرار گرفته بود را فتح‌الفتوح سیاسی دانستند.

منافع ملی، ربطی به جریان‌های سیاسی و گروه‌های در قدرت و برون از قدرت ندارد، منافع ملی نباید دستاویز رقابت‌ها و رخدادهای زودگذر سیاسی و جناحی گردد. منافع ملی، بلندمدت و مربوط به سرنوشت یک ملت با عقاید و باورهای مختلف است. در عرصه بین‌الملل، دوست و دشمن همیشگی وجود ندارد و تنها منافع ملی است که شایستگی پاسداشت همیشگی دارد و بر پایه آن، باید سبک تعامل با دیگر کشورها را سامان داد و جرح و تعدیل نمود.

در میانه مشکلات گوناگونی که کشور با آن دست به گریبان است، یک صدایی مبتنی بر حفظ و پشتیبانی از منافع ملی در عرصه داخلی و بین‌المللی یک ضرورت حیاتی است. هر کشوری در عرصه جهانی منافع ملی خود را در صدر اولویت‌ها قرار می‌دهد و کشور ما نیز ناگزیر از درپیش گرفتن چنین رویه‌ای است. روسیه، تنها به منافع خود و بسط نفوذ، گسترش حوزه سرزمینی و جایگاه منطقه‌ای و جهانی خود می‌اندیشد و بیان مواضع مبتنی بر همکاری و همنوایی با چنین کشوری، بدون هماهنگی با نهادهای سیاسی در داخل، گونه‌ای نابودی منافع ملی و هدر دادن توانمندی‌های منطقه‌ای و جهانی کشور است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید