تاکید سوئیس بر حمایت از طرح‌های صلح مرتبط با اوکراین

کدخبر: ۶۷۶۱۹۳
اقتصادنیوز: سخنگوی وزارت خارجه سوئیس تاکید کرد: رگونه ابتکار صلح در مورد اوکراین که بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل ارائه شود باید مورد توجه قرار گیرد.
تاکید سوئیس بر حمایت از طرح‌های صلح مرتبط با اوکراین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، نیکلاس بیدوت سخنگوی وزارت خارجه سوئیس در بیانیه‌ای تاکید کرد که طرح صلح ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین تنها طرح صلحی نیست که می‌توان درباره آن بحث و برای پایان دادن به درگیری‌ها از آن حمایت کرد. به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری ریانووستی، بیدوت با بیان اینکه از نظر سوئیس هرگونه ابتکار صلح در مورد اوکراین که بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل ارائه شود باید مورد توجه قرار گیرد، گفت: اتفاقاً این موضوع در بیانیه مشترک کنفرانس صلح اوکراین که پیش از این به میزبانی بورگنستاک سوئیس برگزار شد نیز آمده است که می‌توان درباره طرح‌های صلح ارائه شده غیر از طرح صلح زلنسکی نیز بحث و از آنها حمایت کرد.

به نوشته خبرگزاری ریانووستی، چین و برزیل روز جمعه (۶ مهر / ۲۷ سپتامبر) در نشست ۱۷ کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، سعی کردند در نقش میانجیگر در بحران اوکراین و روسیه عمل کنند.

این دو کشور در ماه مه نیز با ارائه پیشنهاد مشترکی خواستار تنش‌زدایی، انجام مذاکرات و برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح برای حل بحران روسیه و اوکراین شدند.

سوئیس یکی از کشورهایی بود که به عنوان ناظر در نشست ۱۷ کشور در نیویورک شرکت کرد و سخنگوی وزارت خارجه سوئیس پس از حضور در این نشست اعلام کرد که برن از این اقدامات برای حل و فصل بحران اوکراین حمایت می‌کند.

به گزارش ایرنا، «وانگ یی» وزیر خارجه چین در نیویورک اعلام کرد که کشورش به همراه برزیل و سایر کشورهای موسوم به کشورهای جنوب جهانی، بستری تحت عنوان «دوستان صلح» برای حل بحران اوکراین ایجاد خواهند کرد.

خبرگزاری تاس از مبدا پکن با انتشار این خبر، افزود: وانگ یی وزیر خارجه چین در دیدار با سلسو آموریم (Celso Amorim) مشاور رئیس جمهور برزیل در نیویورک، اعلام کرد : چین، برزیل و دیگر کشورهای همفکر واقع در «جهان جنوب» بستری تحت عنوان «دوستان صلح» را برای حل بحران اوکراین ایجاد خواهند کرد. این اقدام تلاشی از سوی چین، برزیل و سایر کشورهای «جهان جنوب» برای دستیابی به صلح است.

وزیر خارجه چین افزود که دوستان صلح یک گروه و مجموعه بسته‌ای (از کشورهای جهان) نخواهد بود بلکه بستری باز است؛ بستری که به دنبال رقابت و تقابل نبوده و هدف گفت وگوی فراگیر را دنبال می‌کند.

وانگ گفت: جامعه جهانی باید از این بستر استقبال کند. دوستان صلح بستری برای هم‌صدایی عینی و منطقی است و باید نقش سازنده‌ای در حل و فصل سیاسی بحران اوکراین ایفا کند.

زلنسکی رئیس جمهور اوکراین (مدت قانونی دوره پنج ساله ریاست جمهوری وی در مورخ ۲۰ ماه مه ۲۰۲۴ برابر با ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ به سر رسیده) به شدت از طرح چین و برزیل انتقاد کرد و آن را غیر سازنده خواند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید