سایه تنش‌ها در خاورمیانه بر بازار نفت

پاشنه آشیل دموکرات‌ها در دستان نتانیاهو/ اسرائیل ورق را به نفع ترامپ برمی‌گرداند؟

کدخبر: ۶۷۷۰۹۰
اقتصادنیوز: ناظران مدعی‌اند همزمان با تنش‌ها در خاورمیانه و ادعایی که هنوز تایید نشده، بهای نفت به شکل قابل توجهی افزایش یافته، گزاره‌ای که می‌تواند کار را برای دموکرات‌ها در آستانه کارزار ریاست جمهوری دشوار کند.
پاشنه آشیل دموکرات‌ها در دستان نتانیاهو/ اسرائیل ورق را به نفع ترامپ برمی‌گرداند؟

به گزارش اقتصادنیوز، پس از اظهارات ادعایی بایدن درباره رایزنی نمایندگان آمریکا با اسرائیل پس از پاسخ موشکی ایران، بهای نفت افزایش یافت؛ گزاره‌ای که می‌تواند تا چند هفته قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تداوم داشته باشد.

سایه رویارویی بر بازار نفت

به نوشته وال استریت ژورنال، قیمت نفت خام آمریکا 5.1 درصد افزایش یافت و به 73.71 دلار رسید که بزرگترین جهت قیمت یک روزه از زمان آغاز جنگ اسرائیل علیه حماس در یک سال گذشته است. لرزه‌های حاکم شاخص‌های سهام ایالات متحده را تحت تأثیر قرار داد و سرمایه گذاران را برای درک پیامدهای احتمالی یک رویارویی تحت فشار قرار داد. به ادعای این نشریه، بایدن در پاسخ به این سوال که آیا از پاسخ احتمالی اسرائیل حمایت می‌کند، ادعا کرد: «ما در حال بحث در مورد آن هستیم»، با این همه او اندکی بعد از مواضع خود عقب نشینی کرد و گفت، «اگر جای اسرائیل بودم تاسیسات نفتی ایران را هدف قرار نمی دادم.» او مدعی شد که ایالات متحده به اسرائیل در مورد عملیات نظامی (ادعایی) مشاوره می دهد اما چیزی را دیکته نمی‌کند.

بازار نفت از روز سه‌شنبه، زمانی که ایران اسرائیل را هدف حملات موشکی بی‌سابقه‌اش قرار داد، تکان خورد. نگرانی‌ها از این رویارویی، شرایط حاکم بر بازارهای انرژی را به شکلی منفی تحت تاثیر قرار داده است. اسرائیل که در هفته‌های اخیر مواضع حزب‌الله لبنان را هدف حملات شدید خود قرار داده است، از پاسخ احتمالی (ادعایی) به ایران می‌گوید، اما هنوز درباره جزئیاتش چیزی نگفته‌اند. همزمان آنگونه که وال استریت ژورنال مدعی است، معامله گران نفت در واکنش به تنش‌های حاکم، عرضه خود را افزایش دادند و قیمت‌هایی را که در هفته‌های اخیر به پایین‌ترین سطح خود از سال 2021 تاکنون کاهش یافته بود، افزایش دادند. کاهش قیمت بنزین در تابستان امسال به کاهش تورم ایالات متحده کمک کرد، پول‌ها را به جیب رانندگان بازگرداند و احتمالاً دیدگاه آمریکایی‌ها نسبت به بهبود وضعیت اقتصاد را تقویت کرد. اقتصاد، به طور بالقوه عامل کلیدی در رقابت ریاست جمهوری ایالات متحده قلمداد می‌شود؛ کارزاری که کمتر از پنج هفته به برگزاری‌اش زمان باقی است.

download

تورم؛ چالش تازه دموکرات‌ها

طبق داده‌های فدرال رزرو، آمریکایی‌ها هفته گذشته به طور متوسط ​​3.18 دلار برای یک گالن بنزین معمولی پرداخت کردند که حدود 13 درصد از آوریل کاهش یافته است. از زمان حمله روسیه به اوکراین که بازارهای جهانی انرژی را درهم کوبید، گازوئیلی که کامیون داران برای حمل کالاهای بین کشوری و کشاورزان برای تامین برق ماشین آلات استفاده می‌کنند، به این میزان ارزان نبوده است. به ادعای وال استریت ژرنال، حالا بسته به گام (ادعایی) اسرائیل، تحلیلگران مدعی‌اند که خطر تنش گسترده‌تر در خاورمیانه این فرضیه را تقویت می‌کند که هزینه‌های انرژی افزایش یابد، آن هم در شرایطی که نامزدها به دنبال جلب نظر رأی دهندگان خسته از تورم هستند. چنین نوساناتی، بازار نفت را به طرز چشمگیری متزلزل کرده است. در میانه افزایش خشونت‌های مارپیچ در خاورمیانه، از جمله تبادل آتش بین اسرائیل و ایران در بهار امسال، اختلالات کمی در عرضه فیزیکی نفت رخ داده است. اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که ممکن است شرایط تغییر کند. رابرت مک نالی، رئیس شرکت مشاوره‌ای راپیدان انرژی مستقر در واشنگتن، در این باره مدعی شد: «اغراق در باب میزان رضایت بازار انرژی، سخت است».

برخی از معامله گران به دنبال سوء استفاده از این تصور بودند و ظاهراً روی قیمت نفت تا 100 دلار به ازای هر بشکه از 73 دلار شرط بندی کردند. بر اساس داده‌های Cboe Global Markets، معاملات مرتبط با صندوق نفتی 1.4 میلیارد دلاری آمریکا در این هفته به بالاترین سطح در بیش از دو سال گذشته رسید. برخی از محبوب‌ترین معاملات در جلسات اخیر به جهش صندوق به 80 یا 85 دلار گره خورده است. مک نالی واکنش خاموش بازار نفت تا امروز را با افسانه‌ای که در آن چوپانی با هشدارهای اشتباه روستاییان اطراف را آرام می‌کند، قیاس کرد و گفت: «این داستان برای پسر و روستا پایان خوبی نداشت.»

به ادعای اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، ایران در سه ماهه دوم سال جاری حدود 3.3 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. هرگونه اختلال در فرآیند تدارکات نشان دهنده تشدید درگیری خواهد بود و می‌تواند زمینه‌ساز تنش‌های دیپلماتیک بین اسرائیل و ایالات متحده پس از مبارزه چند ساله واشنگتن با تورم شود. 7

گرگوری برو، تحلیلگر ارشد گروه اوراسیا که بر حوزه نفت و ایران تمرکز دارد، در این باره مدعی است: «بسیاری از آنچه ایران تولید می‌کند در داخل مصرف می شود و بنابراین پاسخ (ادعایی) اسرائیل می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر اقتصاد ایران داشته باشد، حتی اگر بر میزان صادرات نفت خام این کشور تأثیری نداشته باشد». ارسال بخش عمده‌ای از محموله های ایران به خارج از کشور از طریق پایانه‌ای عظیم در جزیره خارگ در خلیج فارس انجام می‌شود، جایی که نفت‌کش‌هایی به‌اندازه آسمان‌خراش نفت را به پالایشگاه‌های آسیا و جاهای دیگر ارسال می‌کنند. شرکت ClearView Energy Partners اخیراً تخمین زده که حمله (ادعایی) اسرائیل به این تأسیسات می‌تواند بیش از 12 دلار به ازای هر بشکه نفت - معادل حدود 30 سنت در هر گالن بنزین - خسارت وارد کند. نگرانی بزرگ‌تر این است که آیا پاسخ ایران به چنین حملاتی می‌تواند تلاش برای بستن تنگه هرمز را شامل شود؟ تنگه ای که نقطه انسداد اصلی نفت و صادرات نفت پالایش شده از دیگر کشورهای خلیج‌فارس است.

کلیر ویوو در این باره تخمین زده که وقفه هفت روزه در حمل و نقل می‌تواند به معنای جهش قیمت هر بشکه نفت تا 28 دلار یا حدود 67 سنت به ازای هر گالن باشد. برو از گروه اوراسیا افزود: «این بدترین سناریو است».چنین عدم قطعیتی، متغیری غیرقابل پیش‌بینی به مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری اضافه می‌کند؛ کارزاری که در جریانش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق، نظارت بایدن بر اقتصاد را زیر سوال برده و متعهد شده در صورت پیروزی، هزینه‌های بنزین آمریکایی‌ها را کاهش دهد.تا به حال، بازارها یک قدم جلوتر از او بودند و به واسطه کاهش قیمت ها به دلیل رشد ضعیف تقاضا از سوی اقتصادهای چین و آمریکا در سال جاری به شکلی بالقوه در راستای منابع هریس جریان داشتند. داده های فدرال نشان می دهد که میانگین قیمت ملی بنزین معمولی در هفته گذشته ارزان‌تر از مدت مشابه در سه سال از چهار سال دولت ترامپ بوده است.کارولا بایندر، استاد اقتصاد در دانشگاه تگزاس در آستین که تأثیر قیمت بنزین بر چشم‌انداز آمریکایی‌ها را مطالعه کرده است، می‌گوید: «افت قیمت‌ها احساسات مصرف‌کننده را به شکلی مثبت تحت تاثیر قرار می دهد، اما افزایش قیمت ها آنها را خشمگین می کند».

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید