مروری بر گذشته و حال یک رویداد

موافقت مجلس با جزئیات برجام

کدخبر: ۶۷۸۹۵۸
اقتصادنیوز: 9 سال پیش در چنین روزی روزنامه دنیای اقتصاد به جلسه مهم مجلس شورای اسلامی درباره تصویب لایحه برجام پرداخت؛ لایحه ای که توانست با موافقت نمایندگان همراه شود.
موافقت مجلس با جزئیات برجام

به گزارش اقتصادنیوز، این روزها همزمان با روی کار آمدن دولت چهاردهم به ریاست مسعود پزشکیان، امیدها به از سرگیری مذاکرات با غرب و بازگشت به میز مذاکرات برای رفع تحریم های ایران قوت گرفته است؛ موضوع مهمی که پزشکیان در ایام انتخابات ریاست جمهوری هم به آن اشاره داشت.

ماجرای برجام به حدود 10 سال پیش باز می گردد که محمدجواد ظریف،‌ وزیر وقت امور خارجه کشورمان در تاریخ 23 تیر ماه 1393، توانست با گروه 1+5 به توافق جامع و نهایی دست پیدا کند و در پی آن یک سال بعد، مجلس شورای اسلامی با اکثریت قاطع به جزئیات لایحه برجام رای مثبت داد. روزنامه دنیای اقتصاد در 22 مهرماه 1394، عکس یک خود را به این موضوع اختصاص داد و طی گزارشی نوشت: «سرانجام پس از دو ماه بررسی برجام در مجلس، روز گذشته اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جزئیات طرح اقدام متناسب ایران در اجرای برنامه جامع اقدام مشترک» رای مثبت دادند. به این ترتیب ۱۶۱ تماینده رای موافق خود را در مورد طرح برجام اعلام کردند. همچنین این طرح در حالی تصویب شد که تنها ۵۹ رای مخالف داشت. امروز تیز قرار است مصوبه مجلس در این خصوص در شورای نگهبان بررسی شود. اگر شورای نگهبان هم مصوبه مجلس را تایید کند می توان گفت که دیگر همه چیز برای اجرای برجام و آغاز دوران پساتحریم آماده است. به گفته علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی انجام اقدامات ایران برای اجرای تعهداتش در برجام دو ماه طول خواهد کشید و شروع این اقدامات تیز یا تظر رئیس جمهوری خواهد بود.»

2

در ادامه این گزارش آمده است: «صالحی روز گذشته با بیان اینکه امیدواریم شورای نگهبان هر چه زودتر نتیجه تهایی را اعلام کند،گفت: با اعلام نظر شورای نگهبان امیدواریم که هفته آینده روز اعلام توافق برجام و تصویب آن باشد. صالحی با بیان اینکه تصویب به این معنا است که طرفین به صورت رسمی اعلام می کنند برجام پذیرفته شده است، به اقدامات پس از روز تصویب اشاره و اظهار کرد: پس از روز تصویب اقداماتی که باید انجام بگیرد اقداماتی روتین خواهد بود و دیگر تیازی نیست که در جایی موضوعی به تصویب برسد وی با اشاره به اقداماتی که طرف مقابل پس از روز اعلام توافق برجام باید انجام دهد خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا رسما اعلام خواهد کرد که تحریم ها لغو خواهد شد. اما زمان اجرای آن را موکول به زمانی میکند که ما اقدامات اجرایی خود روی زمین را انجام دهیم.

 رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه رئیس جمهوری آمریکا تیز بیانیه ای خواهد خواند و طی آن اعلام خواهد کرد که تحریم ها را رفع و تعلیق خواهند کرد. افزود: آنها تیز روز اجرای تعهدات خود را به زمانی موکول می کنند که ما اقدامات روی زمین مان را انجام دهیم صالحی با اشاره به اقدامات روی زمیتی که ایران طی توافق برجام باید انجام دهد خاطرنشان کرد: اقدامات على الارض ما حداکثر حدود یک و تیم تا دو ماه طول می کشد و می توان گفت که اواخر آذرماه یا اوایل دی ماه سال جاری شاهد اجرایی شدن کامل برجام خواهیم بود.

در همین حال روز گذشته فدریکا موگریتی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واکنش به تصویب جزئیات طرح برجام در مجلس شورای اسلامی، از این رویداد استقبال کرد و آن را نشاته نزدیک تر شدن به اجرای توافق هسته ای دانست.».

 

3

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید