آغاز رزمایش هسته‌ای بزرگ ناتو در شمال اروپا

کدخبر: ۶۷۹۱۱۶
اقتصادنیوز: رزمایش‌های هسته‌ای بزرگ ناتو با نام «ظهر پایدار» (Steadfast Noon) با شرکت ۲۰۰۰ نظامی از ۱۳ کشور عضو و تا ۶۰ جنگنده از امروز (دوشنبه) در شمال اروپا آغاز می‌شود.
آغاز رزمایش هسته‌ای بزرگ ناتو در شمال اروپا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، همانطور که مارک روته، دبیرکل ناتو توضیح داد این رزمایش در انگلیس، دریای شمال و همچنین هلند و بلژیک انجام می‌شود.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، به گفته دبیرکل ناتو این رزمایش‌ها باید به دشمن نشان دهد که ناتو آماده واکنش و پاسخ به هر تهدیدی است.

ناتو اعلام کرده که این رزمایش‌ها برنامه‌ریزی شده و اعضای این ائتلاف نظامی برای بیش از یک سال است که آماده شده و در آن، هیچ سلاح جنگی استفاده نخواهد شد.

مانورها دو هفته به طول می‌انجامد. ۸ فرودگاه در این رزمایش فعال هستند. جنگنده‌های مختلف که می‌توانند تسلیحات هسته‌ای حمل کنند، بمب افکن‌ها،‌ جنگنده‌های اسکورت و هواپیماهای سوخت رسانی به همراه هواپیماهای شناسایی و هواپیمای جنگ الکترونیک نیز در این رزمایش حضور دارند.

سرویس خبری ناتو نیز یادآور شد که این ائتلاف اقداماتی را با هدف تضمین قابلیت اطمینان و اثربخشی نیروهای بازدارنده هسته‌ای به صورت مداوم انجام داده است.

همچنین در سال جاری میلادی جنگنده‌های جدید هلندی « F۳۵A» برای استفاده در ماموریت‌های بازدارندگی هسته‌ای به کار گرفته شده‌اند.

این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که سازمان‌های ضد جنگ از رفتار ناتو در چارچوب تنش‌های بین‌المللی انتقاد می‌کنند.

خبر مرتبط
بازنگری در راهبرد ناتو در برابر روسیه

اقتصادنیوز: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که در پی آغاز جنگ در اوکراین، روسیه را مهمترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت اعضای خود اعلام کرده بود، به‌دنبال بازنگری راهبرد خود در برابر مسکو است.

در مفهوم استراتژیک ناتو، رهبران این ائتلاف تایید کردند تا زمانی که سلاح‌های هسته‌ای وجود داشته باشد، ناتو یک اتحاد هسته‌ای باقی خواهد ماند.

«الکساندر گروشکو» معاون وزیر خارجه روسیه در مصاحبه با اسپوتنیک گفت که مسکو در نظر گرفته که از نظر نظامی-فنی، ناتو به سمت افزایش نقش تسلیحات هسته‌ای در استراتژی این ائتلاف حرکت می‌کند.

وی همچنین یادآور شد که ینس استولتنبرگ، دبیرکل سابق ناتو مدتی پیش در مورد نوسازی سلاح‌های هسته‌ای از جمله بمب‌های هوایی آمریکا مستقر در کشورهای اروپایی صحبت کرده بود.

به گفته این دیپلمات روس، مسکو «کل مجموعه عوامل موثر بر ثبات استراتژیک، امنیت و توان دفاعی روسیه» را در نظر می‌گیرد و برای این منظور روند به روز رسانی اصول سیاست دولتی روسیه در زمینه بازدارندگی هسته‌ای در حال حاضر در حال انجام است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه پیشتر بررسی مساله به روز رسانی اصول سیاست کشور در حوزه بازدارندگی هسته یا را در نشست شورای امنیت روسیه درباره بازدارندگی هسته ای پیشنهاد کرده بود.

پوتین گفته بود، روسیه محق دارد که از تسلیحات هسته‌ای در صورتی که مورد حمله از سوی دشمنان با تسلیحات متعارف قرار بگیرد، استفاده کند.

خبر مرتبط
نگرانی ناتو از وضعیت اوکراین در فصل زمستان/ درخواست تداوم کمک‌های غرب به کی‌یف

اقتصادنیوز: دبیر کل ناتو خواستار تداوم کمک‌های غرب به کی‌یف شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید