حمایت شولتس از گسترش ارسال تسلیحات برای این کشور

کدخبر: ۶۸۰۳۲۲
اقتصادنیوز: صدر اعظم آلمان در دیدار با رئیس جمهور ترکیه در استانبول به موضوعات مهم بین‌المللی پرداخته و از جمله از گسترش ارسال تسلیحات برای این کشور حمایت کرد.
حمایت شولتس از گسترش ارسال تسلیحات برای این کشور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه در دیداری با اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان در ترکیه به موضوعات مختلف پرداخت.

روزنامه "فرانکفورتر روند شای" آلمان گزارش داد، اردوغان پس از این دیدار در استانبول همچنین گفت که با شولتز هم در مورد "نسل کشی" غزه صحبت کرده است. اردوغان همچنین خواستار اعمال فشار بیشتر بر رژیم صهیونیستی شد تا کمک‌های بشردوستانه بیشتری به نوار غزه برسد. وی اسرائیل را به دنبال کردن سیاست های توسعه طلبانه متهم کرد.

اولاف شولتز البته در موضعی یکجانبه در قبال مناقشات و درگیری های خاورمیانه اتهام اردوغان به نسل کشی در نوار غزه را رد کرد. او گفت: آلمان معتقد نیست که اتهام نسل کشی موجه است. با این حال، او تأکید کرد که قربانیان غیرنظامی باید فارغ از اینکه کدام طرف عزادار می شوند خاتمه یابد. وی افزود: هیچ رنج مشترکی نباید وجود داشته باشد. صدراعظم آلمان در موضعی جانبدارانه از رژیم صهیونیستی تاکید کرد که اسرائیل حق دفاع از خود را دارد، اما باید قوانین بین المللی را رعایت کند. این یک الزام است و امری مسلم است.

خبر مرتبط
موضع گروه هفت نسبت به امنیت رژیم صهیونیستی

اقتصادنیوز: وزرای دفاع کشورهای گروه هفت، نمایندگان اتحادیه اروپا و دبیرکل ناتو در بیانیه‌ای مشترک، ضمن نادیده گرفتن جنایات رژیم صهیونیستی، «تعهد پایدار خود به حفظ امنیت اسرائیل» را ابراز کردند.

مهاجرت، جنگ علیه اوکراین ، مناقشات خاورمیانه و همچنین همکاری های اقتصادی از موضوعات مورد توجه مهم در مذاکرات این دو مقام اروپایی بود.

صدراعظم آلمان همچنین اعلام کرد که می خواهد تعداد بیشتری از پناهجویان رد شده را به ترکیه اخراج کند.

شولز وعده داده است که مهاجران بدون حق اقامت را "در مقیاس وسیع" اخراج کند. طبق اعلام دولت فدرال، 15789 شهروند ترکیه باید در پایان سپتامبر کشور را ترک کنند که 1200 نفر بیشتر از پنج ماه قبل است.

در جریان سفر صدراعظم آلمان به استانبول، اختلاف نظر با رئیس جمهور ترکیه در مورد درگیری ها در خاورمیانه نیز آشکار شد.

شولتز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اردوغان گفت: بر کسی پوشیده نیست که دیدگاه‌های متفاوتی درباره اسرائیل داریم.

در همین حال، رئیس جمهور ترکیه هم گفت: ما باید تمام تلاش خود را برای اعمال فشار لازم بر اسرائیل انجام دهیم. باید به "سیاست تهاجمی" اسرائیل پایان داد. در رابطه با غزه، اردوغان بار دیگر از "نسل کشی" توسط اسرائیل صحبت کرد.

با این حال، شولتز بر شباهت ها نیز تأکید کرد. وی در این باره گفت: ما موافقیم که تنش زدایی، آتش بس و راه حل های سیاسی برای جلوگیری از آتش سوزی در خاورمیانه ضروری است. وی افزود: یک "فرآیند سیاسی معتبر به سوی راه حل دو دولتی" مورد نیاز است. صدراعظم گفت: علیرغم همه ناکامی‌هایی که می‌بینیم، به تلاش برای این امر ادامه می‌دهیم.

سایر موضوعات مورد بحث بین این دو مقام اروپایی صادرات تسلیحات آلمان و تحویل احتمالی "یوروفایتر" به ترکیه بود. شولتز از افزایش صادرات تسلیحات آلمان به ترکیه دفاع کرده و گفت: "ترکیه یکی از اعضای ناتو است و به همین دلیل است که ما بارها تصمیماتی می گیریم که منجر به تحویل های خاص می شود." ناگفته نماند که اخیراً چنین تصمیماتی نیز گرفته شده است. وی افزود: همچنین تصمیمات دیگری نیز اتخاذ خواهد شد.

صدراعظم آلمان همچنین برای تحویل جت های جنگنده "یوروفایتر" به ترکیه هم اعلام آمادگی کرد. وی خاطرنشان کرد که مذاکراتی در این باره بین بریتانیا و ترکیه در حال انجام است.

اردوغان هم بار دیگر بر علاقه خود به همکاری نزدیکتر در بخش تسلیحات با آلمان تاکید کرد. وی در این باره گفت: ما می خواهیم در نهایت مشکلاتی را که در گذشته در رابطه با تهیه محصولات صنایع دفاعی تجربه کرده ایم پشت سر بگذاریم و همکاری خود را گسترش دهیم.

صادرات تسلیحات به ترکیه به دلیل وضعیت حقوق بشر در آنجا و همچنین به دلیل فعالیت های بین المللی ترکیه در آلمان موضوعی بحث برانگیز است. پس از حمله نظامیان ترکیه به سوریه در سال 2016، مجوزهای صادراتی آلمان به این کشور به میزان قابل توجهی کاهش یافت و در سال های اخیر تنها در محدوده کم انجام می شده اما حالا دوباره در مسیر افزایش قرار گرفته است.

در سال جاری میلادی طبق ارقام فعلی وزارت اقتصاد، دولت فدرال برای اولین بار از سال 2011 صادرات سه رقمی میلیونی را برای این کشور به ارزش 103 میلیون یورو تصویب کرد. اخیراً، تحویل اژدر و موشک های هدایت شونده به این کشور نیز مجاز شده است.

پس از وقفه ای تقریباً نه ساله، شولتز و اردوغان همچنین می خواهند رایزنی های دولت آلمان و ترکیه را احیا کنند. این جلساتی است که علاوه بر سران دو کشور، چند وزیر نیز در آن شرکت می کنند. شولتز از سرگیری این قالب را "نشانه ای آشکار" از کیفیت روابط نامید. با این حال، هیچ نتیجه مشخصی ارائه نشد.

هر دو طرف در مورد موضوعات مهاجرت واخراج پناهندگان نیز موضع کمرنگی داشتند. شولتز از این سوال که آیا ترکیه می‌تواند به افزایش اخراج‌های اعلام شده توسط دولت فدرال، از جمله به سوریه کمک کند، طفره رفت.

به گفته شولتز، در مورد اوکراین نیز توافق وجود داشت: صدراعظم آلمان اطمینان داد: ما هر دو به اوکراین نزدیک هستیم. با این حال، اطلاعیه های بعدی مبهم باقی ماند.

ترکیه تا به حال ارتباطات خوبی با مسکو داشته و پیش از این به عنوان میانجی در جنگ روسیه علیه اوکراین عمل کرده است. شولتز اعلام کرد که می خواهد این مسئله را بررسی کند که ترکیه و آلمان چگونه می توانند در این موضوع همکاری کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید