پایان توهم اسرائیلی

ترور یحیی السنوار؛ بازی اسرائیل با آتش/ نتانیاهو و چالش صلح سرد با اعراب

کدخبر: ۶۸۰۳۸۴
اقتصادنیوز: به ادعای گروهی از ناظران حمله هفت اکتبر چهره خاورمیانه را تغییر داد و امروز مسئله کشور فلسطین در کانون توجه‌ها قرار گرفته، مقوله عادی سازی روابط اعراب و اسرائیل هنوز در ابهام قرار دارد و هزینه رویارویی تمام عیار برای تل آویو بسیار گران تمام می‌شود.
ترور یحیی السنوار؛ بازی اسرائیل با آتش/ نتانیاهو و چالش صلح سرد با اعراب

به گزارش اقتصادنیوز،‌ وال استریت ژرونال با انتشار گزارشی مدعی شد، «یحیی سنوار، رهبر حماس، با حمله سال گذشته به اسرائیل به دنبال بازسازی خاورمیانه بود و مقاومت را وارد رویارویی سرنوشت ساز کرد. حالا به ادعای ناظران منطقه و توازن قدرت در جهان پس از حمله هفتم اکتبر تغییر کرده است.»

پایان توهم اسرائیلی

وال استریت ژورنال در ادامه یادداشت ادعایی‌اش آورد، «اسرائیل ابتدا غزه را ویران کرد و برای نابودی ساختار و تشکیلات حاکم بر این نوار باریک خیز برداشت.» به ادعای این نشریه تل‌آویو پس از آن برای تضعیف (ادعایی) قدرت بازدارندگی حزب‌الله، حمله به لبنان را کلید زد و رهبر ارشد حزب الله، سید حسن نصر الله را ترور کرد، هرچند هنوز حزب الله قدرت دارد و حملاتش به اسرائیل کشنده‌تر و تهاجمی‌تر شده است. با این همه در شرایط کنونی عملیات نظامی اسرائیل در جنوب لبنان گسترده‌تر شده و همین مقوله به یکی از نگرانی‌های جامعه بین‌الملل تبدیل شده است.» به ادعای وال استریت ژورنال، «بنیامین نتانیاهو با حمایت جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده در حال برنامه‌ریزی برای پاسخ احتمالی (ادعایی) به برخی از اهداف در ایران است تا بدین طریق به حمله موشکی تهران پاسخ دهد. با این حال به ادعای ناظران، فارغ از فراز و فرودهای جنگ غزه برای اسرائیل، جامعه و اقتصاد این بازیگر درگیر چالش‌هایی است.»

وال‌استریت ژورنال نوشته، «اینکه اسرائیل چگونه در بلندمدت بازی را ادامه دهد، هنوز یک سوال بی‌پاسخ است. به ادعای ناظران همه چیز منوط به آن است که تل آویو قادر باشد دستاوردهای (ادعایی) نظامی خود را به دستاوردهای سیاسی پایدار تبدیل کند.به ادعای امیل هوکایم، مدیر امنیت منطقه‌ای و خاورمیانه در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک در لندن: شاید اسرائیل برخی از تهدیدات راهبردی را که با آن مواجه بود خنثی کرده است، اما با انجام این کار ممکن است تهدیدهای جدیدی‌تری نیز ایجاد کند. علیرغم حملات این بازیگر به جنبش‌های مقاومت، ذهنیت مقاومت خنثی نشده است - بالاخص آن که مقاومت عزمش را جزم کرده تا بیش از همیشه روی آرمان خود ایستادگی کند.- به ادعای این تحلیلگر، جنگ غزه، ویرانی‌هایی را برای فلسطینی‌ها برجای گذاشت، اما به توهم بلندمدت اسرائیلی‌ها مبنی بر این که می‌توانند خواست فلسطینی‌ها جهت تشکیل کشور را نادیده بگیرند، پایان داد. بالاخص آن که اسرائیل به دنبال عادی سازی روابط با کشورهای عربی بالاخص عربستان است.»

4b97797d99c7a9078f17124830463d4d407d0f89

ترکش‌های سیاست تازه نتانیاهو

نانسی اوکیل، مدیر اجرایی مرکز سیاست بین‌الملل، یک اندیشکده مترقی، گفت: «یحیی سنوار مطمئناً به هدف خود یعنی قرار دادن مسئله فلسطین در مرکز رویکردهای ژئوپلیتیکی دست یافت. این سیاست پرهزینه بود، زیرا ایالات متحده کنار اسرائیل قرار گرفت و از حمایت‌های خود اندکی عقب نشینی نکرد، شاید اگر حمایت‌های ایالات متحده نبود، وضعیت فلسطینی‌ها تغییر می کرد». این نشریه در ادامه  گزارش ادعایی‌اش آورد، «در حال حاضر، روابط دیپلماتیک اسرائیل با کشورهای عربی از آزمایشات سال گذشته جان سالم به در برده است. روزانه چندین پرواز در آسمان عربستان سعودی به پرواز در می‌آیند که تل‌آویو را به دبی متصل می‌کند. همزمان ریاض همچنان به توافق عادی سازی با اسرائیل علاقه‌مند است -مشروط بر اینکه این توافق با تضمین های امنیتی ایالات متحده و پیشرفت به سمت تشکیل کشور فلسطینی همراه باشد.-صلح سرد اسرائیل با اردن و مصر متزلزل شده، اما همچنان پابرجاست، همزمان توافقات دیپلماتیک اخیر با مراکش و بحرین نیز در شرایط مشابهی قرار دارد.

با این حال، تصاویر غزه و لبنان - از جمله فیلم ترور یحیی سنوار در نبرد - فشار مردم بر دولت‌های عربی بالاخص در مصر که درگیر رکود اقتصادی‌ است را جهت اتخاذ موضعی سخت‌تر، افزایش داده است.در بخش‌های دیگر جهان در حال توسعه، بازیگران از کلمبیا تا آفریقای جنوبی روابط خود را با اسرائیل قطع یا کاهش داده‌اند، روسیه و چین همزمان رویکرد تل‌آویو را زیر سوال برده و حمایت آمریکا از نتانیاهو را مورد انتقاد قرار می‌دهند. مهم‌تر از آن در درازمدت، حمایت از اسرائیل در خود ایالات متحده و اروپا، به ویژه در میان جوانان، با آشکار شدن چهره عریان قدرت تخریب این بازیگر در غزه، کاهش یافته است. آرون دیوید میلر، مذاکره کننده ارشد سابق ایالات متحده برای صلح خاورمیانه و یکی از اعضای ارشد اندیشکده کارنگی، در این باره مدعی است: برند اسرائیل به خطر افتاده است و اسرائیل بیش از هر زمان دیگری منزوی شده است. او در عین حال افزود، نه آمریکا و نه بقیه جامعه بین‌المللی نتوانسته‌اند بر تصمیم‌گیری اسرائیل تأثیر بگذارند یا مسیر مناقشه را به طور اساسی تغییر دهند.»

483f6945a33558056124609dbec6fab174ee9010

فراس مکساد، کارشناس ارشد مؤسسه خاورمیانه در واشنگتن، ادعا کرد، «آرمان فلسطین بار دیگر در کانون توجه جهانی قرار گرفته است، طرح سنوار شکست نظامی قاطعی را بر اسرائیل تحمیل و باعث خروج بسیاری از یهودیان اسرائیل شد.» مکساد در ادامه ادعا کرد: «در عوض، ما در مورد راه‌حل دو کشوری، درباره اصلاحات تشکیلات خودگردان فلسطین صحبت می‌کنیم، دیدگاهی که (به ادعای او) در تضاد با رویکرد سنوار است.» آتشی که روشن شده است، دامنه اش همچنان در حال گسترش است، به ادعای وال استریت ژورنال، «اسرائیل و ایران تاکنون تنها تیرهای اولیه درگیری مستقیم را شلیک کرده‌اند.» به ادعای وال استریت ژورنال، «پارامترهای پاسخ احتمالی (ادعایی) مورد انتظار اسرائیل به ایران و همچنین دامنه و ماهیت پاسخ نهایی ایران هنوز ناشناخته است. اما آنچه مسلم است این است که مبارزه بین این دو بازیگر تا آینده قابل پیش‌بینی ادامه خواهد داشت و تهران تلاش می‌کند ابتکار عمل تازه‌ای را در پیش بگیرد.» به ادعای این نشریه «پاسخ‌های احتمالی، می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های برای بازسازی حزب‌الله، حماس و دیگر اعضای محور مقاومت باشد یا شامل همکاری نظامی نزدیک‌تر با روسیه، تغییر دکترین هسته‌ای ایران، یا یک غافلگیری استراتژیک دیگر. نیکول گراجوسکی، کارشناس مسائل ایران در بنیاد کارنگی، در این باره مدعی شد: واضح است که اسرائیل تلاش دارد تا تهران را تحت فشار قرار دهد، اما من فکر نمی‌کنم این پایان بازی یا پایان تنش‌هایی باشد که سال‌ها در جریان است. ایران می تواند استراتژی خود را بازتعریف کرده و در درازمدت، راه‌هایی برای انطباق با شرایط پیدا خواهد کرد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید