تاکید دبیرکل ناتو بر حق همکاری ترکیه با گروه بریکس

کدخبر: ۶۸۱۰۳۳
اقتصادنیوز: دبیرکل ناتو تاکید کرد: آنکارا حق دارد با اعضای بریکس همکاری کند.
تاکید دبیرکل ناتو بر حق همکاری ترکیه با گروه بریکس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا،  دبیرکل ناتو با اشاره به اظهارات رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه که پیشتر اعلام کرده بود ترکیه صمیمانه می‌خواهد همکاری خود با گروه بریکس را بهبود بخشد، گفت: اگرچه همکاری آنکارا با این گروه ممکن است به بحث‌هایی در داخل ناتو یا بحث‌های دوجانبه میان بعضی از اعضای این پیمان نظامی با ترکیه منجر شود اما آنکارا حق حاکمیتی دارد که با اعضای گروه بریکس همکاری کند.

وی در ادامه با بیان اینکه ترکیه یکی از مجهزترین نیروهای نظامی را در میان کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی در اختیار دارد، افزود: فراموش نکنیم که آنکارا یکی از اعضای مهم ناتو است که قابلیت‌های زیادی را در اختیار این پیمان نظامی قرار می‌دهد و ما خوشحال هستیم که ترکیه متحد ما است.

روته با اشاره به اینکه ترکیه از سال ۱۹۵۲ عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است، تاکید کرد: آنکارا برای چندین دهه بخشی جدایی‌ناپذیر از ناتو بوده و همچنان یکی از اعضای محبوب این پیمان نظامی است و در آینده هم خواهد بود.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که ترکیه صمیمانه می‌خواهد همکاری خود را با گروه بریکس بهبود بخشد.

رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی خود در نشست با مقامات حزب حاکم «عدالت و توسعه» در شهر آنکارا گفت که معتقد است اجلاس کنونی بریکس در شهر کازان روسیه در تقویت همکاری ترکیه با این گروه موثر خواهد بود.

اردوغان تصریح کرد: صمیمانه خواهان تعمیق همکاری خود با بریکس هستیم و بر این باورم که اجلاس در کازان، کمک قابل‌توجهی به این تلاش خواهد کرد.

گروه بریکس یا اقتصادهای نوظهور سال ۱۳۸۹ با مشارکت برزیل، روسیه، هند و چین در یکاترینبورگ روسیه تاسیس شد؛ سال بعد آفریقای جنوبی به این گروه ملحق شد.

جمهوری اسلامی ایران، مصر، اتیوپی و امارات نیز از ابتدای سال ۲۰۲۴ برابر با دی ماه ۱۴۰۲ به این گروه پیوستند. به گفته برخی مقامات روس، عربستان با وجود دعوت به این گروه همچنان در حال تصمیم گیری در این زمینه است.

اجلاس شانزدهم سران بریکس، نخستین نشست رهبران این گروه است که با حضور رسمی ایران به عنوان عضو تمام عیار برگزار می‌شود.

کشور روسیه به عنوان رئیس دوره‌ای گروه بریکس در سال ۲۰۲۴ حدود ۲۵۰ رویداد را در این چارچ

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید