پوتین هشدار داد

کدخبر: ۶۸۲۱۰۷
اقتصادنیوز: تبلیغاتی بودن تهدید ترامپ درباره حمله به مسکو، مشکل ادامه کمک آمریکا به اوکراین حتی با پیروزی هریس، تردید درباره توانایی ترامپ در پایان درگیری و اصرار فنلاند در مورد عضویت اوکراین در ناتو و اتحادیه اروپا، از جمله مهمترین رویدادها پیرامون جنگ هستند.
پوتین هشدار داد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم،  ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور در حال تدوین اقدامات لازم برای مقابله با حملات احتمالی با سلاح‌های دوربرد به عمق خاک روسیه  است. وی تأکید کرد که در صورت وقوع چنین حملاتی، مسلماً اوکراین به‌تنهایی قادر به استفاده از این نوع تسلیحات نیست و کی‌یف تنها با کمک کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌تواند از این سلاح‌ها استفاده کند.

پوتین با اشاره به اینکه وزارت دفاع روسیه به این اقدامات واکنش قاطع نشان خواهد داد، هشدار داد: «ما مجبور خواهیم شد به‌طور متناسب واکنش نشان دهیم. اینکه چگونه، چه زمانی و در کجا دقیقاً پاسخ بدهیم، هنوز زود است که درباره آن صحبت کنیم، وزارت دفاع در حال بررسی این مسئله است و گزینه‌های مختلفی را در نظر خواهد گرفت.»

در ادامه این مصاحبه، رئیس‌جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد که کشورهای عضو ناتو پیام‌های کرملین در خصوص پیامدهای استفاده از سلاح‌های دوربرد علیه خاک روسیه را درک کرده باشند.

پوتین ضمن هشدار در این خصوص که در صورت وقوع چنین اتفاقی، ناتو به‌عنوان طرف درگیر در جنگ اوکراین تلقی خواهد شد، یادآور شد: «به من چیزی اعلام نشده، ولی امیدوارم در غرب پیام روشن ما را شنیده باشند، زیرا در این صورت طرف روسی نیز  قطعاً تصمیمات مقتضی اتخاذ خواهد کرد.»

وی تأکید کرد که مسئله بر سر «اجازه دادن غرب به کی‌یف» نیست، بلکه بر این واقعیت است که نیروهای اوکراینی به‌تنهایی قادر به استفاده از این سلاح‌ها نیستند. او توضیح داد: «فقط متخصصان ناتو قادر به انجام چنین عملیاتی هستند، زیرا برای این کار به شناسایی فضایی نیاز است، که اوکراین چنین امکاناتی ندارد. ما این موضوع را درک می‌کنیم. مسلماً به متخصصانی نیاز است تا بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده از شناسایی ماهواره‌ای، مختصات پروازی را تعیین و دستورات لازم را اجرا کنند.»

پوتین افزود: «بطور کلی تمام عملیات نظامی اوکراین با هدایت افسران ناتو انجام می‌شود. بنابراین مسئله این است که آیا آن‌ها اجازه خواهند داد تا چنین حملاتی به عمق خاک روسیه صورت بگیرد یا خیر.»

در  اوایل اکتبر، خبرگزاری "آسوشیتدپرس" گزارش داده بود که ممکن است مقامات ایالات متحده پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به اوکراین اجازه دهند از موشک‌های دوربرد برای حمله به خاک روسیه استفاده کند. بااین‌حال، پنتاگون بعداً این خبر را تکذیب کرد.

پوتین در ماه سپتامبر هشدار داده بود که هرگونه کمک به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های دوربرد به منظور حمله به عمق خاک روسیه، به‌منزله مشارکت مستقیم کشورهای غربی در درگیری اوکراین تلقی خواهد شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید