گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه؛

ریزش قیمت طلا و سکه/ سیگنال سفر سلطان به بازار تهران

کدخبر: ۶۴۲۲۲۱
اقتصادنیوز: در بازار امروز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه قیمت طلا و سکه سقوط کردند. همچنین اخبار برجامی و سفر اردوغان بعد از ۱۲ سال به عراق در بین معامله گران دست به دست شد.
ریزش قیمت طلا و سکه/ سیگنال سفر سلطان به بازار تهران

به گزارش اقتصادنیوز، آنچنان که از صبح امروز پیش‌بینی می شد، پس‌لرزه ریزش طلای جهانی به بازار سکه رسید. برخی از تحلیلگران در معاملات پشت خطی یکشنبه‌شب با اشاره به ریزش قیمت طلای جهانی تاکید داشتند که در بازار نقدی روز دوشنبه، احتمالا زور فروشندگان تا حدودی بیشتر از خریداران است.

صبح امروز قیمت طلای جهانی در آغاز معاملات بیش از ۱ درصد کاهش یافت، زیرا کاهش ترس از درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه، ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران را افزایش داد و تقاضای شمش را که به عنوان پناهگاه امن شناخته می شود، کم کرد.

 به‌این‌ترتیب قیمت اونس طلا که در هفته‌های گذشته به دنبال تشدید تنش‌ها در خاورمیانه در حدود ۲۴۳۰ دلار معامله شده بود در بازار امروز با رقم ۲۳۶۱ دلار نرخ‌گذاری شد. این قیمت نسبت به دومین روز ماه جاری تقریباً ۳۱ دلار کاهش را نشان می‌دهد و در مقایسه با روزهای قبل بیش از ۵۰ دلار ارزن شده است.

 بنابراین با کم‌رنگ‌شدن سطح هیجان خریداران طلای جهانی تب صعود سکه هم فروکش کرد. در همین راستا بنا بر اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه امامی که روز قبل با ۴۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بسته شده بود، در شروع بازار امروز با ۴۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بازگشایی شد و در نیمه ظهر تا ۴۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پایین آمد؛ اما در زمان تدوین این گزارش با ۴۳ میلیون  تومان به فروش رسید.

 البته امروز بازار طلای ۱۸ عیار هم کم‌رونق بود. بنا بر روایت سایت اتحادیه طلا و جواهر این فلز زردرنگ داخلی ظهر امروز با ۷۱ هزارو ۶۰۰ تومان کاهش بر روی ۳ میلیون و ۶۴۹ هزار و ۸۰۰  تومان قرار گرفت. البته قرار است بیستمین حراج شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران فردا برگزار شود و این در حالی است که طی ۱۹ جلسه حراج حضوری شمش طلای استاندارد در مرکز مبادله ایران ۲۶۳۶ کیلوگرم شمش مورد معامله قرار گرفته است.

خبر مرتبط
ضربه محکم طلا به بازار سکه/ سکه روی مرز حساس قرار گرفت/ پیش بینی قیمت سکه امروز 4 اردیبهشت 1403

اقتصادنیوز: به دنبال ریزش قیمت طلای جهانی بازار سکه هم در وضعیت قرمز قرار دارد. فعالان اقتصادی می گویند که طلا ترمز سکه را کشیده و پیش بینی می‌شود که روند کاهشی سکه ادامه یابد؛ با این حال برخی دیگر نظر متفاوتی دارند .

 عده‌ای از معامله‌گران هم معتقدند بازار بلاتکلیف است و این را در نوسان دلار و سکه در یک محدوده مشخص می‌توان مشاهده کرد. براین‌اساس در معاملات امروز (دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) مرکز مبادله ارز و طلای ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش جزئی نسبت به‌روز کاری قبل به‌نرخ ۴۳ هزار و ۷۲۵ تومان و حواله دلار نیز به‌نرخ ۴۰ هزار و ۸۹۵ تومان معامله می‌شود.

 قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با کاهش نسبت به روز کاری قبل به ۴۶ هزار و ۵۳۶ تومان و نرخ حواله یورو به ۴۳ هزار و ۴۲۹ تومان رسیده است.

 از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با افزایش نسبت به روز کاری گذشته، ۱۱ هزار و ۹۰۶ تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز ۱۱ هزار و ۱۱۱ تومان است.

 همچنین امروز هم مانند روز گذشته خبر احتمال احیای برجام در بین دسته‌ای از معامله‌گران دست‌به‌دست شد و این در حالی بود که ایرنا رسانه وابسته به دولت به نقل از یک منبع آگاه این ادعا را رد کرده است. موضوعی که سخنگوی وزارت خارجه هم بر آن تأکید کرده و در نشست خبری امروز گفته بازگشت به برجام در مذاکرات دوجانبه مطرح می‌شود و اساساً کسانی که زیر میز دیپلماسی زدند نه ایران بلکه دولت آمریکا بود و شرکای آمریکا در توافق برجام نتوانستند به تعهدات خود عمل کردند.

 البته امروز اظهارت نماینده مردم کرمان و راور در مجلس هم از نگاه فعالان بازار دور نماند. محمدرضا پورابراهیمی گفته اگر با سیاست‌هایی که بانک مرکزی در قبال مسئله ارز اتخاذ کرده پیش برویم، نگرانی ما برای افزایش التهابات ارزی به‌مراتب بیشتر خواهد شد.

 همچنین روز گذشته بود که رئیس بانک مرکزی عراق معاملات دلاری را برای تقریباً بیست بانک عراقی به‌منظور اطمینان از انطباق با استانداردهای امریکا در مورد پول‌شویی و تحریم ایران ممنوع کرد.البته این خبر جدید نیست و قبلا اثرش را در بازار گذاشته است.

از سوی دیگر خبرگزاری رسمی عراق (واع) گزارش داده اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه امروز وارد بغداد شده است. اردوغان بعد از ۱۲ سال به عراق سفرکرده است در واقع عراق مقصد دوم صادرات ایران است و این خبر از این منظر موردتوجه بازار قرار گرفته و این گمانه در بین برخی از معامله گران به وجود آمده که این موضوع بر روی صادرات ایران به عراق اثر بگذارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید