گزارش «اقتصادنیوز» از بازار سکه؛

خبری که قیمت طلا و سکه را کاهشی کرد/ بازار ارز و سکه گوش‌به زنگ ریاض/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کدخبر: ۶۴۳۵۴۶
اقتصادنیوز: قیمت سکه امامی در معاملات نقدی روز گذشته نزولی شد. سکه بازان می گویند نوسانات کاهشی بازار ارز دامن‌گیر سکه بازان شد. البته همزمان شدن سفر وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عربستان با سفر بلینکن در روز دوشنبه و سه‌شنبه بازار گمانه‌زنی‌های سیاسی و اقتصادی را نیز داغ کرده است.
خبری که قیمت طلا و سکه را کاهشی کرد/ بازار ارز و سکه گوش‌به زنگ ریاض/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

به گزارش اقتصادنیوز، بازار سکه این روزها در وضعیت قرمز قرار دارد و کمتر کسی حاضر است بی گدار به آب بزند و در موقعیت خرید قرار بگیرد.

سکه امامی که در اولین روز هفته کانال ۴۲ میلیون تومان را از دست داده بود دیروز (یکشنبه) از کانال ۴۱ میلیون تومان هم عقب نشینی کرد و تا  ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پایین‌آمد. 

اگرچه نوسانات کاهشی بازار ارز دامن گیر سکه بازان شده، با این حال فعالان بازار در کنار اثر کاهشی قیمت دلار و تتر بر روی قیمت سکه امامی، بر یک دلیل مهم دیگر هم تاکید دارند؛ بنابر ادعای آنها اعتصاب بنکداران هم در روند نزولی قیمت ها نقش داشت.

خبر مرتبط
سکه یک کانال سقوط کرد/ سیگنال دولتی به دلار؛ کانال 60 هزار تومان از دست رفت؟

اقتصادنیوز: در بازار امروز قیمت دلار ،تتر، طلا و سکه کاهشی شدند. معامله گران ادعا کرده‌اند که بازیگران بازار به دلیل عدم اطمینان از روند قیمت‌ها از معاملات دست کشیده‌ و چشم انتظار ثبات قیمت دلار هستند.

در روز یکشنبه در بازار شنیده می‌شد که بنکداران طلا نسبت به مصوبه مالیاتی مجلس اعتراض داشتند و مغازه‌های خود را تعطیل کردند. با اعتصاب بنکدارن طلا، از عمق این بازار کاسته شد و قیمت نقدی طلای آبشده با قیمت فردایی شکاف پیدا کرد و قیمت نقدی طلای آبشده در مسیر نزول محکمتر گام برداشت. با کاهش قیمت طلای آبشده در معاملات پشت خطی، سایر بازارها نیز از آن پیروی کردند و به سطح حمایتی برگشتند. از منظر این معامله‌گران، با بازگشایی بنکداران دوباره بازار طلا و سکه رونق خواهد گرفت.

علاوه بر عوامل یاد شده عده ای از تحلیلگران نوسانات کاهشی بازار سکه را ناشی از دلایل اقتصادی سیاسی می دانند. بر این اساس روزنامه فایننشال تایمز از رکوردشکنی درآمد‌های نفتی ایران خبر داده است. طبق این گزارش؛ «صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶ سال‌اخیر رسیده و با وجود تحریم‌های یک‌‌‌‌‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور ‌برابر با ۳۵‌میلیارد دلار در سال‌رونق بخشیده است.»

به این ترتیب گزارش شرکت داده ورتکسا، تهران در سه ماه اول سال جاری میلادی، به‌‌‌‌‌طور متوسط یک‌میلیون و ۵۶۰‌هزار بشکه نفت در روز فروخته که تقریبا تمامی آن توسط چین خریداری ‌شده است. این میزان، بالاترین سطح فروش نفت ایران از سال ۲۰۱۹ است.» از سوی دیگر برخی از خبرگزاری‌های داخلی به نقل از صندوق بین‌المللی پول از افزایش ذخایر ارزی در دسترس کشور به ۳۰ میلیارد دلار خبر می‌دهند.

البته همزمان شدن سفر وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی به عربستان با سفر بلینکن در روز دوشنبه و سه‌شنبه موجب داغ شدن گمانه زنی ها در خصوص احتمال بازگشایی برخی از گره های سیاسی و اقتصادی شده است. رویترز اعلام کرد که آنتونی بلینکن روز دوشنبه و سه‌شنبه با مقامات منطقه‌ای دیدار خواهد داشت.

با آنچه در فضای سیاسی و اقتصادی دنیا در جریان است، قیمت اونس طلا در شروع معاملات هفته جاری با ریزش ۱۰ دلاری در حول و حوش ۲۳۲۸ دلار معامله می شود.

بر این اساس به نظر می رسد سکه بازان امروز هم از سمت بازار طلا شانسی برای صعود ندارد. تکنکالیست ها می گویند در صورتی که کاهش دلار ادامه پیدا کند  و به سمت کانال ۵۹ هزار تومان حرکت کند احتمالا مقصد بعدی سکه امامی محدوده ۳۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید