مدیرعامل هلال احمر تهران: حوادث کوهستان متولی مشخص ندارد

کدخبر: ۱۷۴۳۸۰
مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان تهران از فعالیت 35 پایگاه امداد و نجات ثابت و سیار در طرح تابستانه امسال خبر داد.

حسین کتابدار در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد عملکرد هلال احمر استان تهران در طرح تابستانه امداد و نجات،  گفت: در  سال سه طرح ملی امداد و نجات برگزار می‌شود که شامل طرح نوروزی، طرح زمستانه و تابستانه است که در حال حاضر در حال اجرای طرح تابستانه هستیم.

وی با اشاره به اجرای طرح تابستانه تا یکم مهر، گفت:  با احتساب 15 پایگاه ثابت جاده‌ای و سه پایگاه کوهستانی مجموعا 18 پایگاه در تهران فعالیت می‌کنند و علاوه بر این 13 پایگاه‌ سیار و چهار پایگاه موقت نیز پیش‌بینی شده است، بنابراین در مجموع امدادگران در 35 پایگاه امداد و نجات جاده‌ای، کوهستان، پست سیار و موقت به مردم و مسافران خدمات امدادی ارایه می‌کنند.

به گفته کتابدار، روزانه 145 نفر به صورت 24 ساعته در پایگاه‌ها فعالیت می‌کنند، به عبارت دیگر در هر پایگاه 4-5 نیرو حضور دارند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران درباره امکانات و تجهیزات امداد پیش‌بینی شده نیز اضافه کرد: در زمینه سخت‌افزاری هم 53 دستگاه خودرو آمبولانس و 17 دستگاه سِت نجات در اختیار امدادگران و نجات‌گران قرار گرفته است که اگر اتفاقی بیفتد بلافاصله پس از اعلام خبر حادثه، از سوی اورژانس و آتش‌نشانی و یا اعلام مستقیم خود مردم از طریق شماره 112 به هلال احمر، نیروهای ما اعزام می‌شوند.

وی ادامه داد: برای اینکه ارزیابی داشته باشیم، امسال قوی‌تر از سال گذشته تیم‌های ارزیاب ما فعالیت می‌کنند و چهار تیم ارزیاب داریم و در طول دوره طرح 94 روزه، هر روز محورهای مختلف را بررسی می‌کنند و اگر اشکال وجود داشت تذکر می‌دهیم و اگر نقاط قوتی هم باشد آن را تقویت می‌کنیم.

کتابدار در مورد اینکه بیشترین عملیات‌های جمعیت هلال احمر تهران، در 11 روزی  که از طرح گذشته در چه زمینه‌هایی بوده است، عنوان کرد: بیشتر عملیات‌ها در زمینه تصادفات جاده‌ای است. در بهار بیشتر عملیات‌ها در مورد طوفان و سیل است. در تابستان هم بیشتر گرمایی هوا و اتفاقات جاده‌ای را داریم. در ارتفاعات هم اگر اتفاقی بیفتد نیروهای هلال احمر توسط بالگرد امدادرسانی می‌کنند و در هفته گذشته نیز چند ماموریت در این حوزه انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در امدادرسانی کوهستان از بالگرد استفاده می‌شود عنوان کرد: از آنجایی که در تهران واقع هستیم از هلی‌کوپترهای خود هلال احمر استفاده می‌کنیم و  همانند سایر شهرها، بالگرد جداگانه نداریم.

حوادث کوهستان متولی مشخصی ندارد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران در مورد عملیات‌های کوهستان عنوان کرد: متاسفانه حوادث کوهستان بر خلاف موارد دیگر متولی مشخصی ندارد. در حوادث جاده‌ای، اورژانس متولی است یا در حوادث شهری اورژانس و آتش‌نشانی مسئولیت دارند و هلال احمر پشتیبانی می‌کند ولی در حوادث کوهستان اینطور نیست. با این حال اما جمعیت هلال احمر بر اساس وظیفه انسان‌دوستانه در کوهستان حادثه دیدگان کمک می‌کند. اگر از طریق هیئت کوهنوردی و یا تماس مردم با شماره 112 حادثه اطلاع داده شود،‌ نیروهای هلال احمر به حادثه‌دیدگان کوهستان امدادرسانی می‌کنند.

33 هزار خانوار تهرانی تحت پوشش طرح خادم

کتابدار در مورد طرح خادم و فعالیت‌های هلال تهران در این زمینه گفت: طرح خادم هم یک طرح ملی است و ما نیز، همزمان با دهه فجر این طرح را در تهران آغاز کردیم. براساس برنامه این طرح باید 40 هزار خانوار را در تهران تحت پوشش قرار بدهیم. باید خانه به خانه مراجعه کنیم و به مردم اموزش بدهیم. به دلیل اینکه این طرح دیر ابلاغ شد و ابهام‌هایی هم داشت، به صورت کامل آغاز نکردیم و در ابتدا پنج شعبه تهران، پاکدشت، ملارد، شهریار و ری را در طرح قرار دادیم اما از اردیبهشت پنج شعبه دیگرمان هم به طرح اضافه شد تا به صورت کامل انجام شود. بر اساس آخرین آمار تا کنون از 40 هزار خانوار به 33 هزار خانوار مراجعه شده است، بالغ بر 52 درصد برنامه انجام شده است.

وی اضافه کرد: ما در این طرح از 600 داوطلب خادم استفاده می‌کنیم که با مراجعه حضوری به منازل به اعضای خانواده آموزش می‌دهند. برای آموزش کامل افرادی که مراجعه می‌کنند از 131 نفر از کارمندان و افراد شناخته شده خودمان به عنوان تسهیل‌گر در امر آموزش این افراد استفاده کردیم و پس از آن 600 نفر از این داوطلبان، کار مراجعه حضوری را از سال گذشته آغاز کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران تاکید کرد: مراجعه کنندگان هلال احمر حق ورود به داخل خانه ندارند و لباس و کارت مشخصی دارند که کاملا قابل تشخیص است. ما این موارد را به صورت جدی در نظر گرفته‌ایم تا مشکلی پیش نیاید.

وی اضافه کرد: علاوه بر مراجعه حضوری، برای آگاه سازی مردم نسبت به این طرح، از تبلیغات خیابانی و پخش بروشور و نصب بنر هم استفاده کردیم تا فضای ذهنی مردم با این طرح آشنا شود.

کتابدار در مورد اینکه در طرح خادم چند  مرتبه باید به منازل مراجعه کرد، گفت: در طول یک سال افراد ما 12 مرتبه به خانواده‌ها مراجعه می‌کنند و بازآموزی را انجام می‌دهند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران در مورد فعالیت‌های این جمعیت در ماه رمضان گفت: طرح ملی همای رحمت یکی از طرح‌هایی بود که در ماه رمضان صورت گرفت و بر اساس ابلاغی که شد ما هم در تهران این کار را دنبال کردیم. هدف همای رحمت این بود که فرهنگ انفاق را ترویج دهد و برای گسترش احساس مشارکت‌جویی تلاش کند. در این طرح حتی یک ریال هم از کمک‌های دولتی استفاده نشد و تمام اعتبار طرح از طریق کمک‌های مردمی تامین شد. با همکاری خیرین در مجموع در طول ماه رمضان 6302 سبد حمایتی هم بین افراد کم بضاعت توزیع شد. به صورت میانگین مبلغ هر بسته نزدیک به 100 هزار تومان بود و در کل مبلغی حدود 452 میلیون برای این بسته‌ها هزینه شد.

وی اضافه کرد: در کنار این طرح تلاش کردیم که با سفره‌های مهربانی از افراد در زمان افطار پذیرایی کنیم و در طول ماه رمضان 91 سفره مهربانی در سطح شهر پهن شد که حدود 23 هزار نفر از میان افراد کم برخوردار از جمله کودکان کار پای این سفره‌ها نشسته‌اند. 74 مورد از این سفره‌ها و 17 مورد در مناطق روستایی پهن شد که هزینه آن حدود 132 میلیون تومان بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید