مکزیک، اقدام آمریکا در اعمال تعرفه بر واردات فولاد را تلافی می کند

کدخبر: ۲۰۳۸۴۰
مکزیک تهدید کرد اقدام آمریکا برای اعمال تعرفه ها بر واردات فولاد و آلومینیوم را با اعمال تعرفه های این کشور علیه صادرات کالاهای آمریکایی که بیشترین «حساسیت سیاسی» را دارند، تلافی می کند.

ایرنا؛ خبرگزاری فرانسه سه شنبه شب این تهدید مکزیک را تازه ترین نشانه از آغاز جنگ تجاری بین واشنگتن و مکزیکوسیتی توصیف کرد.

طبق این گزارش، «ایلدفونسو گواخاردو» (Ildefonso Guajardo ) وزیر اقتصاد مکزیک یک روز بعد از مخالفت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا با پیشنهاد مکزیک و کانادا در معافیت کشورهای همسایه از اعمال تعرفه های آمریکایی هشدار داد، کشورش آماده تلافی کردن است.

این مقام مکزیکی به بزرگترین تلویزیون اسپانیایی زبان آمریکای لاتین (تله ویسا) گفت: ما باید با هدف قرار دادن صادرات آنها که دارای حساسیت سیاسی هستند، واکنش نشان داده و دقیقا همان کالاها را هدف قرار دهیم.

گواخاردو با بیان این که دولت متبوعش آن دسته از صادرات آمریکا را که باید مشمول مالیات شوند، بررسی می کند، افزود: تا وقتی معلوم شود آمریکایی ها دقیقا چه تصمیمی را می گیرند، ما این اقدام خود را علنی نمی کنیم.

یک استراتژیست ارشد مکزیکی در این زمینه گفت، چنین تعرفه هایی باید صادرات از ایالت هایی را هدف قرار دهند که در سال 2016 به ترامپ رای دادند و وی برای انتخاب دوباره در سال 2020 به آرای آنها نیاز دارد.

جنجال برسر تعرفه های مالیاتی همزمان با مذاکرات دوباره بر سر توافق تجارت آزاد آمریکای شمالی موسوم به نفتا بین کانادا، مکزیک و آمریکا مطرح شده است. ترامپ، این توافق را که از سال 1994 اقتصاد این سه کشور را به هم پیوند داده است، بدترین توافق امضا شده توسط کشورش توصیف کرده است.

ترامپ تلاش کرده از موضوع تعرفه ها به عنوان یک اهرم فشار در مذاکرات استفاده کند. وی در توئیتی نوشت: تعرفه های فولاد و آلومینیوم تنها در صورتی بخشوده خواهد شد که توافق نفتای جدید و منصفانه ای امضا شود.

رئیس جمهوری آمریکا گفت: درخصوص کانادا و مکزیک هدف ما امضای یک نفتای جدید است و زمانی که این توافق بدست آید- که محتاطانه به آن خوشبین هستم- تعرفه ها شامل این دو کشور نمی شود.

خبرگزاری فرانسه نوشت: با این حال با توجه به این که قرار است این هفته تعرفه های اعمال شوند و جدیدترین دور از مذاکرات بر سر نفتا بدون توافقی قریب الوقوع روز دوشنبه پایان می یابد، دو کشور دستکم تا مدتی با اعمال تعرفه هایی درباره صادرات فلزات خود مواجه خواهند شد.

به گزارش ایرنا، «جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا، به دنبال تهدید ترامپ برای اعمال تعرفه بر واردات فولاد و آلومینیوم که خطر یک جنگ بالقوه تجاری را به دنبال دارد، در تماس تلفنی با وی در این مورد به شدت ابراز نگرانی کرد

ترودو، نگرانی جدی خود را درباره شرط دولت آمریکا جهت اعمال تعرفه بر فولاد و آلومینیوم ابراز کرد و گفت اعمال چنین تعرفه ای برای حصول توافقی درمورد (پیمان تجاری) نفتا، سودمند نخواهد بود.

ترامپ چندی قبل تهدید کرد که تعرفه واردات 25 درصدی را برای فولاد و 10 درصدی را برای آلومینیوم اعمال خواهد کرد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید