نویسنده شهرزاد کارگاه آموزشی برگزار می کند
به گزارش خبرگزاری اقتصاد انلاین به نقل از خبرآنلاین، نغمه ثمینی در کارگاه فیلمنامهنویسی که عصر روز گذشته (چهارشنبه ۲۹ فروردین) در بخش دارالفنون سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر برگزار شد، به طرح مباحثی درباره شکلگیری فیلمنامه و عناصر آن پرداخت.
ثمینی در ابتدای این کارگاه گفت: «بزرگترین دلیل برگزاری این جلسات رد و بدل کردن ایدههایمان با یکدیگر است.»
وی با بیان اینکه ورک شاپ زمانی جالب خواهد بود که حضار از تجربه مدرس به درستی بهره ببرند، عنوان کرد: «تمام بحث من امروز روی فرهنگ و شخصیت در فیلمنامه متمرکز است. کاراکترها بهوجود آمده از فرهنگها هستند و باید به گونهای ساخته و پرداخته شوند که برای مخاطبان باورپذیر باشند. آنچه برای من مهم است نشان دادن این موضوع است که تا چه حد فرهنگ در ساخته شدن کاراکتر موثر است و زمانی که فیلمنامه مینویسم به این موضوع دقت میکنم که چه چیزهایی ما را به کاراکتر نزدیک تر میکند.»
فیلمنامهنویس سریال «شهرزاد» با اشاره به اینکه جالبترین بخش فیلمنامه از نظر وی پی رنگ است، گفت: «رشته اصلی تحصیلی من تئاتر است و همیشه نوشتن نمایشنامه برایم جذابتر از فیلمنامه نویسی است چون در تئاتر صدای اصلی متعلق به نمایشنامه نویس است اما در سینما کارگردان فرد اول هر فیلم است.»
وی در توضیح شکلگیری شخصیتها در فیلمنامه بیان کرد: «راههای مختلفی وجود دارد که شما را به کاراکتر میرساند که روانشناسی یکی از راههای آن است، همچنین مساله پیشینه یک شخصیت نیز در فیلمنامه جایگاه مهمی دارد.»
این فیلمنامه نویس با ذکر مثالی بیان کرد: «در فیلم «شاید وقتی دیگر» بهرام بیضایی این کارگردان و نویسنده به دوران ما قبل ۳ سالگی کاراکتر میپردازد.»
وی در بخش دیگر صحبتهایش توضیح داد: «ما از دل کهن الگوها میتوانیم کاراکترهای زیادی بسازیم. در الگوهایی که به اساطیر میرسند به دو کلان نقش می رسیم؛ اسطوره خدای شهیدشونده و اسطوره اژدها کشی.»
ثمینی گفت: «شخصیتهای شهیدشونده دائما ارزش، اهمیت، اعتبار و قدرتشان را از قربانی بودن میگیرند و بافت شخصیت بر اساس فداکاری و قربانی شدن است، اما در شکل مقابل یعنی اژدهاکشی با فردی مواجه هستیم که غلبه میکند و اژدهاکش است و بر بدیها چیره میشود.»
وی در پایان تاکید کرد که ما برای نوشتن فیلمنامه و نمایشنامه باید الگو را بشناسیم و تکمیلش کنیم.
در پایان این ورک شاپ، مازیار میری، مدیر بخش دارالفنون جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور روی صحنه و با اهدای دیپلم افتخار از نغمه ثمینی تجلیل کرد.