تقابل مجلس سنا و ترامپ کلید خورد

کدخبر: ۲۶۵۶۵۶
اقتصادنیوز؛ پس از اعلام آتش‌بس موقت میان دونالد ترامپ و رهبران اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان، حالا «میچ مک کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا نیز با رونمایی از طرحی برای تداوم حضور نظامیان آمریکایی در سوریه و افغانستان، تصمیمات ترامپ در این رابطه را به چالش کشید.
تقابل مجلس سنا و ترامپ کلید خورد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «میچ مک کانل» رهبر اکثریت سنای آمریکا از طرحی رونمایی کرد که ضمن درخواست برای ادامه حضور نیروهای آمریکایی در سوریه و افغانستان، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را برای خارج کردن نیروها از این دو کشور به چالش می کشد.

میچ مک کانل

بر اساس گزارش CNN در طرح مک کانل بر این موضوع تاکید می شود که «القاعده، داعش و گروه های ائتلاف با آنها در سوریه و افغانستان همچنان تهدیدی جدی علیه آمریکا محسوب می شوند»؛ اقدامی که بطور کامل تلاش ترامپ برای خارج کردن نیروهایش از سوریه را نقض می کند.

این سناتور از حزب جمهوریخواه روز گذشته(سه شنبه) در صحن سنای آمریکا با اعلام طرح خود و اینکه اکنون مذاکرات درباره آن ادامه دارد، گفت: در این طرح تهدیدهای خروج سریع از هر یک از این مناطق درگیری و ضرورت تعامل دیپلماتیک و دستیابی به راه حل های سیاسی برای درگیری ها کنونی در سوریه و افغانستان مورد تاکید قرار می گیرد.

CNN نوشت: زمان دقیق رای گیری «نهایی» درباره این طرح که تاکنون مورد حمایت هر دو حزب اصلی آمریکا قرار گرفته، معلوم نیست.

مک کانل در طرح خود بیان کرده هر چند که عقب نشینی و بازگشت به نقطه امن و ساحل امنیت اغواکننده است اما هنوز کارهای زیادی باید صورت بگیرد و ما پلیس جهان نیستیم اما رهبر جهان آزاد هستیم. 

اعلام تصمیم ترامپ در 19 دسامبر گذشته به شکل گسترده ای با انتقاد قانونگذاران هر دو حزب اصلی آمریکا مواجه شد. 

ترامپ تحت فشارها مجبور شد آنچه که ابتدا اعلام شده بود یعنی خروج 30 روزه از سوریه را به چهار ماه تغییر دهد و با عقب نشینی از اظهارات قبلی اش گفت: «هرگز نگفته ام که به سرعت از سوریه خارجی می شویم اما ما داعش را نابود کردیم.»

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا اوایل ماه جاری میلادی گفت که آمریکا فقط با تضمین ترکیه درباره خودداری از کمک به متحدان کُرد آمریکا در سوریه از این کشور خارج می شود.

«شان رایان» سخنگوی ائتلاف تحت امر آمریکا 11 ژانویه گذشته گفت که ائتلاف «روند خروج از سوریه را آغاز کرده است» اما از ارائه جزییات بیشتری در این زمینه خودداری کرد.

مدیر جامعه اطلاعاتی آمریکا روز گذشته در تازه ترین گزارش خود به اعضای کمیته اطلاعات سنای آمریکا از فعال شدن دوباره داعش و ادامه حملات و هدایت حامیان آن در سراسر جهان خبر داد و تاکید کرد که این گروه همچنان در عراق و سوریه حضور دارد. 

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز در گزارشی با اشاره به طرح مک کانل برای جلوگیری از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نوشت: این اظهارات اختلافات رهبر جمهوری خواه اکثریت سنا و ترامپ را نشان داد.

به نوشته این رسانه طرح مذکور که تحت عنوان اصلاح «قانون تقویت امنیت آمریکا در خاورمیانه» ارائه شده، با آرای 74 در مقابل 19 اولین مانع خود را روز دوشنبه در سنا پشت سر گذاشته وانتظار می رود در چند روز آتی درباره نسخه نهایی آن تصمیم گیری شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید