ابطحی روی آنتن زنده: سالها بود که به اختیار خودم در تلویزیون نیامده بودم/ اصلاحطلبی با براندازی جمع نمیشود
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمدعلی ابطحی، سیاستمدار اصلاح طلب، شامگاه سه شنبه در برنامه زنده تلویزیونی «اختیاریه» با سید مرتضی فاطمی گفتوگو کرد.
وی که پس از سالها در یک برنامه زنده تلویزیونی حضور یافته بود، در این خصوص گفت: اول از همه خودم تعجب میکنم که اینجا هستم. با اینکه بازنشسته تلویزیون هستم، اما سالها بود که به اختیار خودم در تلویزیون نیامده بودم!
این روحانی درباره دوران جوانی و سبک زندگی خود گفت: همیشه سعی کردم تظاهر به چیزی غیر از آنچه هستم، نکنم. دوره مخفی زندگی کردن گذشته است و در دوره پسا ارتباطات همه شئون زندگی انسان تحت تاثیر است. روزی مرزهای فرهنگ روی زمین بود و ورود و خروج همه چیز را کنترل میکردیم، اما امروز این چنین نیست. امروز فضای مجازی تعیین کننده است.
ابطحی ادامه داد: من از جوانی خیلی دوست داشتم روحانی شوم و اکنون نیز اصلا پشیمان نیستم. وضع پدرم از لحاظ مالی خوب بود و از طبقه روحانیون اصیل مشهدی بود که از قبل و بعد از انقلاب از حاکمیت جدا بودند. اما نسل ما نسلی بود که انقلابی شدند. البته پدر من هم رگههایی از روشنفکری دینی داشتند اما من بیشتر در این زمینه ها شاگردی افرادی مثل شهید هاشمی نژاد و مقام معظم رهبری را کردم.
این سیاستمدار در پاسخ به این سوال که شما جایی گفته اید روحانی «جینگولی» هستید، گفت: من هیچگاه چنین چیزی نگفتم. این برداشت یک خبرنگار بود که پرسید و من هم هیچ وقت نفهمیدم منظورش چیست. البته من نزدیکیام به فرهنگ و هنر به دوران جوانی باز میگردد و در سالهای جنگ، مدیر رادیو بودم. رادیو جبهه، رادیو قرآن و رادیو دریا در دوره مدیریت من راه اندازی شد و همواره سعی داشتم با شرایط آن زمان فضای بازتر و راحتتری را فراهم کنم.
ابطحی درخصوص نامه تبریکش به حجتالاسلام سیدابراهیم رئیسی برای انتصاب در ریاست قوه قضائیه و وجود تناقض رفتاریاش با رئیسی در دوره انتخابات ریاست جمهوری، گفت: این تضاد نیست. حوزه ها را باید از هم جدا کنیم. من از حضور ایشان در سمت رئیس قوه قضائیه با روحیه و تجربهای که از وی سراغ دارم خرسندم. بعد از انتخابات ریاست جمهوری نیز در نامه ای که به ایشان زدم از اجماع اصولگرایان حول ایشان ابراز خرسندی کردم. چون معتقدم اصولگرا و اصلاح طلب دو بال پیشرفت کشور هستند و تقویت هویتی این دو جناح برای کشور مفید است. البته نقدهایی هم به ایشان داشتم. همینطور به قالیباف. معتقد بودم تندی ادبیات انتخابات توسط قالیباف ایجاد شد و غلط بود.
این فعال اصلاح طلب افزود: باید سعی کنیم جریانات کشور را به دور از جناحبندیها و واقعبینانه ببینیم. مثلا در مبارزه با فساد یکی از بحرانهای اصلی این است که هرکس دوست دارد با فساد در جناح رقیب مبارزه کند! در حالیکه مساله باید مبارزه با اصل فساد باشد؛ فارغ از کدام جناح!
ابطحی درخصوص علت حضورش بدون لباس روحانیت در مجامع هنری نظیر تئاتر و سینما گفت: در برخی جاهای تناسبی وجود دارد که به زعم من باید رعایت کرد. تناسب تقدیر در یک سالن کنسرت شاید کف زدن باشد اما در یک امامزاده صلوات فرستادن. حضور من در این مجامع برای خودنمایی نیست و میروم که تئاتر ببینم. بزرگان نیز حالاتی دارند که ممکن است در آن لباس روحانیت بر تن نکنند.
این سیاستمدار درخصوص تروریست خواندن سپاه پاسداران توسط آمریکا بیان داشت: روزی که ترامپ و آمریکایی ها در رفتاری غیر عرف سپاه پاسداران را گروهی تروریست عنوان کردند خیلی از سیاستمداران ما که ممکن است نقدها و گلههایی نیز به از سپاه داشته اند، لباس سپاه بر تن کردند. این نشان میدهد همه نقدها داخلی است. شاید کسی پیش بینی چنین همبستگی نمیکرد اما در آینده نیز همینطور است.
ابطحی در ادامه با اشاره به خاستگاه اصلاحطلبان اظهار داشت: باید بدانیم اتفاق اصلاحطلبی با اتفاق براندازی نمیتواند در یک خانه جمع شود. اصلاحطلبی اگر نتوانسته آن اصلاحات را انجام دهد شاید به دلیل برخی فشارهای عمدتا از سوی جریانهای قدرت حاکمیت بوده اما هرگز نمیتوان تصور کرد به دنبال براندازی است حتی اگر با بحران روبرو شود. من اصلاح طلبی را در داخل نظام میدانم.
وی درخصوص گفتمان دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری نیز عنوان کرد: من گفتمان ایشان را داخل اصلاحات نمیدانم. خودشان هم نمیدانند. من معتقدم باید براساس عرف جهانی با ایشان ائتلاف میشد.
ابطحی در مورد حوادث سالهای 88 و پرسش درباره اینکه چرا درباره آن سال کم حرف میزند، گفت: کم صحبت میکنم چون حالم بد میشود. هم معتقدم یکسری اشتباهات تا حدی از سوی حاکمیت رخ داد و هم شخصا زندان جمهوری اسلامی را چیزی نمیدانم که با آن افتخار کنم و بخواهم آن را بیان کنم. رفتار خوبی نشد و نیازی نبود آن روزهای سخت رخ دهد. تلویزیون هم جای برخی از این حرفها نیست. از سویی طرف مقابل هم باید باشد.