ساختمانی که آقای آملی برای حوزه خود ساخته، باعث ایجاد شبهه شد
این چهره اصولگرا با بیان اینکه حوزه هایی همچون دارالشفا و فیضیه باید الگو باشند، تصریح کرد: سخنانی که آیت الله یزدی در مورد حوزه مجلل آقای آملی بیان کردند را دیگران هم در حوزه گفته اند، یعنی در حوزه هم نسبت به این حوزه عکسالعمل وجود داشته است. واقعیت این است که ساختمانی که آقای لاریجانی برای حوزه علیمه ساختند، مقداری شبهه ایجاد کرد. مصلحت نیست حوزههای علمیه به سمت تشریفات بروند و باید همان سادگی همیشگی در این نهاد متولی مذهبی حفظ شود. علمای بزرگی همانند حضرت امام خمینی (ره) یا سایرین، همگی از همین حوزه های خلاصه ساده برخواستهاند و هیچ یک از در حوزههای مجلل و لوکس حضور نداشتهاند.
این عضو جامعه روحانیت مبارز، در ادامه تاکید کرد: در مقاطعی رژیم پهلوی نیز اقداماتی را در زمینه مجللسازی و پرتشریفات کردن حوزهها انجام داد اما در آن مقطع اکثریت قاطع طلبهها از حوزههای لوکس استقبالی نکردند و کسی در آنجا درس نخواند. بنابراین، سادگی روحانیت یکمشی تخطی ناپذیر است که از گذشتهگان به ما رسیده و ما نیز باید آن را حفظ کنیم.
وی افزود: آیتالله یزدی در اظهارات خود بیش از هر چیزی بر سادهزیستی روحانیت به عنوان بخشی جدانشدنی از حوزههای علمیه تاکیده کرده است.
ابراهیمی در بخشی دیگر از اطهارات خود بر این امر تاکید کرد که مراجع هنوز به همان حوزه همیشگی اتکا دارند و بنابراین، این نهاد باید همچنان در سادگی باقی بماند. طلبهای که در حوزه مجلل و پر امکانات درس بخواند، به هیچ عنوان نمیتواند درست تربیت شود و البته استقبالی از این حوزهها نیز معمولا نخواهد شد. فراتر از آملی لاریجانی برخی دیگر نیز در قم حوزههای لوکس و مدرن شاختهاند که غالبا با استقبال همراه نشده است.
این عضو جامعه روحانیت مبارز در ادامه با استقبال و دفاع از اظهارات محمد یزدی پیرامون ممانعت از اعلام مرجعیت از سوی محمدجواد علوی بروجردی، تصریح کرد: علوی بروجردی در حد مرجعیت نیست. هر کسی صرفنظر از پایگاه خانوادگی باید صلاحیت و علم لازم را برای اعلام مرجعیت داشته باشد. مراجع کنونی مورد تایید جامعه مدرسین است و باید هر شخص دیگری که اعلام مرجعیت کند، مورد تایید جامعه مدرسین باشد. واقعیت این است در این امور این جامعه، حجت است و هر ارادهای خارج از آن نباید به شکل مستقل اعلام مرجعیت کند. اگر هر شخصی با هر سابقهای یکباره خود را مرجع تقلید بنامد، در حوزه هرج و مرج پیش خواهد آمد.
وی افزود: باید یک مرجع شرایطی لازم علمی و فقهی خود را احراز کند تا از سوی جامعه مدرسین مورد تایید قرار بگیرد. در واقع این امر را نمیتوان انتصاب نامید، بلکه تایید است. بعنی باید حداقل دو نفر علمای عادل یک شخص را به عنوان مرجع تقلید تایید کنند. اگر دو تن از مراجع نیز علوی بروجردی را تایید کنند، جامعه مدرسین هم مشکل نخواهد داشت.