رییس کانون صنایع غذایی ایران:

نیازی به پرداخت یارانه به دامداری‌ها نیست

کدخبر: ۳۰۱۷۰۰
در روزهای اخیر موضوع قیمت گذاری سبوس از سوی ستاد تنظیم بازار و بعد از آن اعتراض وزارت جهاد کشاورزی به این قیمت گذاری، ظاهراً موجب برخی انتقادها شده است. در جدیدترین اظهار نظرها، رییس کانون صنایع غذایی ایران می گوید، نرخ سبوس در محاسبات نرخ شیر و با توافق تمامی دامداران و ذینفعان، به مبلغ هزارو 250 تومان مصوب شده است، بنابراین ایجاد یارانه اضافی از محل سبوس قانونا و منطقا وجود ندارد.
نیازی به پرداخت یارانه به دامداری‌ها نیست

به گزارش اقتصادنیوز؛ محمدرضا مرتضوی رییس کانون صنایع غذایی ایران در گفتگو با "دنیای اقتصاد" در خصوص افزایش قیمت سبوس توسط ستاد تنظیم بازار گفت: ستاد تنظیم بازار طی چندماه اخیر به این اجماع رسید که نرخ آرد را ثابت نگه داشته و تغییر جدیدی در آن اعمال نکند. علت این موضوع نیز در وهله نخست مربوط به اهمیت موضوع نان بود و مرحله دوم به مصرف آرد نانوایی های سنتی مربوط می شد.

وی در ادامه افزود: با توجه به اینکه قرار بر این بود در قیمت گذاری شیر مصرفی، تجدید نظر صورت گیرد ، محاسبات جدید قیمت شیر برپایه نرخ واقعی سبوس صورت گرفت که این رقم بین 800 تا 1250 تومان بود.

هزینه های اضافی در قیمت شیر مستتر است

مرتضوی در ادامه به رضایت وزارت جهاد و کشاورزی و دامداران از این قیمت گذاری اشاره کرد و گفت: علاوه بر اینکه دامداران از نرخ های جدید سبوس ابراز رضایت کردند، وزارت جهاد کشاورزی نیز موافقت خود را با این فرمول جدید اعلام کرد.

وی افزود: با ارزش گذاری واقعی در قیمت سبوس،  موضوع پرداخت یارانه  از سمت دولت به دامداری ها نیز منتفی اعلام شد. همچنین به تبع این تغییرات، ستاد تنظیم بازار نرخ واقعی سبوس را در محاسبات قیمت آرد و نان اعمال کرد. این تغییر قیمت ها باعث نشد که دامداران هزینه اضافی برای دریافت سبوس پرداخت کنند، زیرا تمامی هزینه های اضافی در قیمت شیر لحاظ شده بود.

رییس کانون صنایع غذایی ایران در ادامه به تحریک دامداران برای دریافت یارانه اشاره کرد و گفت: طی روزهای اخیر تعدادی از دامداران به تحریک افرادی در وزارت کشاورزی درخواست یارانه خرید سبوس کرده اند که مبلغ آن یک میلیون و دویست هزار تومان و از خزانه دولت است.

مرتضوی همچنین ضمن اعتراض به دخالت وزارت جهاد و کشاورزی در تعیین فرمول های قیمت گذاری عنوان کرد: موضوع تعیین نرخ و مداخله این وزارت خانه مسبوق به سابقه است و این بحران نه تنها این روزها برای سبوس ، بلکه در گذشته در کالاهایی نظیر شکر و برنج نیز دیده شده است. 

وی همچنین بیان کرد: وزارت جهاد  کشاورزی از طرق مختلف اعلام می کند که ستاد تنظیم بازار قیمت سبوس را افزایش داده است، این درحالیست که در واقعیت هیچگونه افزایش قیمتی صورت نگرفته و تنها قیمت ها به ارزش واقعی نزدیک شده اند. این موضوع علاوه بر اینکه بازار را به تعادل و توازن می رساند، می تواند از زیان 480 میلیارد تومانی دولت نیز جلوگیری کند.

رییس کانون صنایع غذایی ایران  افزود: مصرف سبوس در جیره دام شیری از نظر وزنی حدود 6 درصد و از نظر ارزشی حدود 4 درصد است، که به هیچ عنوان مبلغ سنگینی برای دامدار به شمار نمی رود. از این رو تخصیص چنین یارانه ای به دامداری های بزرگ، تنها برداشت مجدد پول از خزانه دولت است .

وی همچنین بیان کرد: تصمیم ستاد تنظیم بازار برای قیمت گذاری سبوس کاملا بر مبنای حقوقی و کارشناسی بوده و به هیچ عنوان به زیان دامداران نیست بلکه مانع از رانت برخی افراد در این زمینه می شود.

مرتضوی در ادامه گفت: اگر این موضوع شکل عملی به خود بگیرد و حواله ها صادر شود، متهم اصلی وزارت جهاد و کشاورزی است. وزارت خانه باید از اتفاقات گذشته و مشکلات به وجود آمده در صنعت غذا تجربه کسب کند و نگذارد بار دیگر چنین بحران هایی باعث سواستفاده عده ای سودجو شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ شهریور

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید