علت اصلی برکناری یک امام جمعه معروف
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از رجانیوز، نگرانیها و انتقادات از عزل ناگهانی امام جمعه انقلابی لواسان باعث شد تا شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بیانیهای صادر کند. بیانیهای که سخنانی را به حجتالاسلام لواسانی نسبت داده و بر حجم ابهامات افزوده بود. در همین خصوص با ایشان تماس گرفتیم تا مشخص شود واقعیت چیست. پاسخهای شنیدنی ایشان البته ما را مات و مبهوت کرد که چگونه شورای محترم سیاستگذاری ائمه جمعه چنین مواضعی را در بیانیه خود مطرح کرده است.
امام جمعه لواسان نه تنها اظهار تمایلش برای خروج از مسئولیت را رد کرد که حتی گفت نمیداند چرا حکم وی از سال پیش و برخلاف عرف فقط برای یکسال تمدید شده است. ایشان نداشتن دفتر در لواسان را به شدت رد کرد و حتی آدرس آن را یکبار دیگر اعلام کرد. در این گفتوگوی کوتاه به فاصله 15 دقیقهای وی تا مرکز لواسان و حضور فعال بین مردم و اتهام بیتوجهی به مناطق روستایی و کار فرهنگی هم پرداختیم. حجتالاسلام لواسانی با وجود اینکه از اتهامات وارد شده ناراحت بود اما از یک موضوع بسیار خوشحال بود؛ مطرح شدن مجدد مساله عدالت.
*کنار گذاشتن شما محل بحثهای بسیاری شد. چرا این اتفاق افتاد؟
کسی که هفت سال با مردم بوده و در بطن اجتماع و جزئیات زندگی مردم حضور داشته و علم عدالت و مبارزه با فساد را بلند کرده، تغییر و جابجایی اش ایجاد سوال میکند و نباید به سوال مردم بی تفاوت بود. حتی به خود من شفاف اعلام نشده که چرا این اتفاق می افتد. فقط به من اعلام کردند که به این نتیجه رسیده ایم که کسی دیگر جایگزین شود و هیچ دلیلی برای این اتفاق ذکر نشده است.
*به خودتان هم اعلام نکردند؟
معاون شورا به من گفتند که به شما اطلاع خواهیم داد ولی به من هیچ مساله ای اعلام نشد. وقتی به من اطلاع ندادهاند چه چیزی را باید شفافسازی کنم؟ ضمنا در بیانیه شورای سیاستگذاری مطالبی گفته شده که روح من هم از آن خبر نداشت.
*مثلا چه مطلبی؟
مثل اینکه گفتند در روستاها حضور نداشتهام یا کار فرهنگی نکردهام. من واقعا یک بار هم در این مدت تذکر نداشتهام که این موارد را رعایت نکرده باشم یا اینکه نظر این بزرگواران این بوده که من انجام وظیفه نکرده باشم.
*اساسا این اتهام واقعیت داشته است؟
خیر به هیچ وجه. لواسان منطقه بسیار وسیعی از ابتدای لشکرک تا بخشی از دشت لار را شامل میشود. این منطقه روستاهای متعددی هم دارد. من به جرات اعلام میکنم که تمام روستاها را گشتهام و با دقت مسائل را رصد کردهام. نه اینکه مثل آقای روحانی با ماشین بروم و سر بزنم، تک تک مناطق را شخصا در میان مردم حضور داشتهام و از مشکلات مردم خبر دارم. اصلیترین مشکلات مردم هم تبعیض بوده که من پیگیری کردهام. اساس کار فرهنگی این است که این مسائل حل شود وگرنه اینکه من بدون توجه به این مسائل به مردم بگویم نماز بخوان و آدم خوبی باش که فایده ندارد.
اگر منظور دوستان کار فرهنگی گزارشی است، بله بنده فعال نبودهام ولی اگر منظور حل مسائل و مشکلات مردم است، به هیچ وجه قبول ندارم. اگر هم منظور دوستان بحث شورای فرهنگ عمومی است که شورای فرهنگ لواسان در استان تهران رتبه اول را کسب کرد. من نامه وزارت ارشاد را دارم که از شورای فرهنگ لواسان به عنوان برترین شورای تهران تقدیر شده است. مدیرکل ارشاد تهران به بنده گفتند که من چنین شورای فرهنگ عمومی با قدرت و تسلط امام جمعه سراغ ندارم. در غالب مناطق امام جمعه این مسئولیت را به فرماندار میسپارد ولی بنده خودم تمام مدت حضور داشتم و نقشآفرین بودم. البته باز تاکید میکنم که من مساله فرهنگ را بسیار مبنایی میدانم و اساسا دوگانهای بین فرهنگ و عدالت هم قائل نیستم.
• در بیانیه شورای سیاستگذاری ائمه جمعه گفته شده که شما خودتان مایل بودید که مسئولیت را ترک کنید.
این حرف بسیار مرا ناراحت کرد. من اصلا چنین صحبتی نداشتهام. سال گذشته در جلسه با آقای نوری معاون شورای سیاستگذاری عرض کردم که اگر نظر مرا بخواهید این روند باید ادامه پیدا کند. من و مردم تازه با هم اخت شدهایم و مسائل منطقه را کاملا مسلط هستم. نظر من بر ادامه کار نه به صورت یک ساله بلکه حداقل تا کامل شدن ده سال مسئولیتم بود و البته اگر شما نخواهید هم سجده شکر به جا خواهم آورد. بنابراین بنده نه استعفا دادهام و نه اظهار تمایل برای ترک این مسئولیت داشتهام. هیچگاه هم اظهار خستگی یا پشیمانی نداشتهام و همواره تاکید کردهام که نظر مشورتی من این است که روند باید ادامه پیدا کند.
*به نظر میرسد در متن هم تناقض هست. ابتدا گفته شده که شما میخواستید این مسئولیت را ترک کنید و بعد هم درخواست تمدید یک ساله داشتهاید!
اولا که هیچ بحثی درباره یک ساله بودن ادامه مسئولیت نشد. هیچ چیزی هم به من اعلام نشد و من از طریق یک کارمند متوجه شدم که مدت تمدید یک سال است. بعد از پیگیری من هم هیچ دلیلی برای یک ساله بودن این حکم تمدید اعلام نشد. من هم نمیدانستم که این یک ساله بودن به معنای پایان کار است یا قرار بوده چیزی را بررسی کنند.
*این مساله هم مطرح شده که محل سکونت شما در لواسان نبوده است.
اولا که من این موضوع را با خود دوستان در میان گذاشته بودم و هیچ مخالفتی نکرده بودند.
ثانیا اینکه قرار بود شهرداری مکانی در اختیار ما قرار دهد و از قضا مکان بسیار شیک و مناسبی هم بود. از معاون وقت شهرداری سوال کردم که این مکان را شما چطور میگیرید؟ گفتند یه کارهایی میکنیم، تراکم میفروشیم. خب این یعنی حرام. من گفتم این کار حرام است و من نمیخواهم و قبول نکردم. پول شخصی هم نداشتم که با هزینههای منطقه لواسان بتوانم آن جا ساکن شوم و زندگی کنم. گذشته از این، به من یک ماشینی از شهرداری دادند که هزار منت میگذاشتند و من این را هم پس دادم و گفتم نمیخواهم دستم زیر ساطور شما باشد. این امام جمعه اصلا نمیتواند حرف بزند و مقابل مفاسد بایستد. در نتیجه من آمدم به نزدیکترین نقطه ممکن به مصلای لواسان ساکن شدم و یک ربع تا دفتر و محل نماز جمعه فاصله دارم. جالب این است که مسافت من از آن نقطهای که شهرداری لواسان در نظر گرفته بود به اندازه مسافتی است که همین حالا تا مصلا دارم. گذشته از همه اینها، من درون مردم بودم و مردم منطقه به این موضوع شهادت میدهند. هر کسی شبهه دارد میتواند از مردم محلی سوال کند و ارزیابی کند. ضمن اینکه این موضوع نه فقط برای لواسان، بلکه بسیاری از مناطق دیگر نیز صادق است که البته آقایان مشکلی با آنان ندارند. ما مناطقی داریم که امام جمعه بیست کیلومتر با محل اقامه نماز فاصله دارد و هیچ خللی هم در انجام وظایف خود ندارد و کسی هم اشکالی به آنان نمیگیرد.
*در بیانیه شورا آمده که شما دفتری در لواسان نداشتهاید.
این اوج بیانصافی است. امام جمعه قبلی لواسان دفتری در این منطقه نداشت و بنده به محض ورودم، دفتر امام جمعه را خودم ساختم و تاسیس کردم. بنده از اول صبح تا آخر وقت در محل کارم حضور داشتم و بجز زمانهایی که برای تدریس به حکیمیه میرفتم، باقی زمان را در دفتری بودم که خودم ساختم و قبل از من وجود نداشت. من بخاطر رسیدگی به مشکلات مردم و منطقه آن قدر زمان گذاشتم که حتی الان بابت اینکه درسهای کمتری ارائه دادم به دانشگاه بدهی دارم. البته محل تدریس من هم فاصله کمی با لواسان دارد و رفت و آمد من زمان زیادی نمیگرفت. امام جمعه جدید هم البته هیات علمی دانشگاه خوارزمی هستند و فاصله ایشان از منطقه ماموریت از من بیشتر است.
*اینها چیزهایی است که قابل ارزیابی است. مثلا گفته شده دفتر ندارید اگر درست نیست آدرس آن موجود است و قابل صحت سنجی است.
بله صددرصد. آدرس ما لواسان میدان قائم. مصلی لواسانات. طبقه اول ستاد است، طبقه دوم دفتر است. همه اینها کاملا مشخص است. اصلا دفتر را خودم ساختم. قبلا اینجا دفتر نداشته است. الان امام جمعه جدید برود لواسان دفتر آماده دارد.
ببینید من نظرم این است که عزل، برکناری، تغییر، جابه جایی یا هر اسمی که میخواهند روی آن بگذارند، این حق شورای سیاست گذاری است. تا به من گفتند من گفتم کی کنار بروم، اصلا بحث نکردم چون حقشان است. اما از طرف دیگر حق مردم است که شفاف توضیح داده شود که دلیلش چه هست. مثلا گفته شده بسیج و سپاه مخالف شما بودهاند اما فرمانده سپاه ناحیه زنگ زده و میگوید محال است چنین حرفی زده باشم. خب اینها من را به شک میاندازد.
*شورا در بیانیه میگوید ما نه به مصلحت میدانیم و نه مقدور است که در این مورد صحبت کنیم.
خب حالا که گفتند! به من گفتند این فقط کسی است که کار رسانهای میکند و فقط با چند تا عدالتخواه طرف است و با بقیه مردم بیگانه است! من معتقدم دوستان ما باید شفافیت را حق مردم بدانند و هیچ مشکلی ندارد بگویند شما به این دلیل دیگر در لواسان نباشید. من مخالفتی نمیکنم و الان هم مخالفتی ندارم. حقشان است که اینکار را بکنند اما مردم هم حق دارند. الان مردم از من میپرسند که چه شده، چه جوابی باید بدهم؟ دروغ بگویم؟ اگر دروغ بگویم که دیگر نمیتوانم امام جماعت باشم و عدالت ندارم.
*اگر نکتهای دارید بفرمایید
من فکر میکند از یک جهت این حرکت اسباب خیر شد. ازین جهت که بحث عدالت دوباره پررنگ شد و جوانان مجدد فعال شدند. من خیلی امیدوار شدم. جوانان آمدند حرف زدند. من موضوعیت ندارم. بحث عدالت مهم است. معتقدم کاری که رهبر ما در این سی سال با زحمت روی عدالت انجام داد و پرکاربردترین واژه در کلام ایشان عدالت است دارد به ثمر میرسد. این خیلی عالی است. خدا انشاءالله عاقبت همه را بخیر کند تا بتوانیم خدمتگذار جمهوری اسلامی باشیم.