مروری بر گذشته و حال یک رویداد

جزئیات جریمه برای مسافرکشی با خودروی شخصی

کدخبر: ۶۶۶۱۵۵
اقتصادنیوز: 49 سال پیش در همین روزها نرخ جریمه راهنمایی و رانندگی با افزایش همراه شد.
جزئیات جریمه برای مسافرکشی با خودروی شخصی

به گزارش اقتصادنیوز،‌ افزایش مبلغ جریمه های رانندگی از 23 تیر امسال به منظور ایجاد بازدارندگی برای رانندگان و کاهش میزان تخلفات اعمال شد. موضوع مهمی که سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا هم به آن اشاره کرد و با تاکید بر اینکه همکاران ما به دنبال کشف تخلف و اعمال قانون بیشتر نیستند، گفت: امیدواریم افزایش نرخ جرایم رانندگی، بازدارندگی لازم را برای معدود افراد قانون گریز ایجاد کرده و کاهش تصادفات و جانباختگان ناشی از آن را در پی داشته باشد.

موضوع افزایش جریمه رانندگی با هدف کاهش میزان تخلفات رانندگی اما موضوع امروز و دیروز نیست و از سال های بسیار دور در ایران رواج داشته است. مانند سال 1354 که نرخ جدید تخلفات رانندگی به تیتر یک روزنامه ها تبدیل شد و روزنامه اطلاعات هم در تاریخ 23 مرداد در این باره نوشت: «شهرداری پایتخت به استناد قانون افزایش جرائم رانندگی که اخیرا از تصویب مجلسین گذشت، یک آئین نامه اجرایی تهیه کرده است که پس از تصویب آن در هیئت وزیران برخی از جرائم رانندگی تا ۲۰ برابر مبلغ کنونی افزایش می باید. این آئین نامه همچنین به کارگزاران سازمان ترافیک پایتخت اجازه می دهد وسائل نقلیه اشخاص متخلف را تا یک ماه توقیف کنند. آئین نامه جدید همچنین تغییراتی در نحوه صدور گواهینامه آزمایش رانندگی پدید خواهد آورد. بر اساس آئین نامه جدید جرائم ۱۸ مورد از تخلفات رانندگی طبق جدول زیر دریافت خواهد. همراه نداشتن گواهینامه رانندگی که قبلا جریمه آن ۲۰۰ ریال بود به ۳ هزار ریال افزایش یافته است. همراه نداشتن کارت مالکیت اتومبیل که قبلا جریمه آن ۲۰۰ ریال بود 4 هزار ریال شده است. انحراف به چپ که جریمه آن یکهزار ریال بود به هزار ریال افزایش یافته است. دور زدن در نقاط غیر مجاز که قبلا جریمه آن یکهزار ریال بود ۱ هزار ریال شده است. ایستادن در نقاط ممنوع که جریمه آن یکهزار ریال بود به ۲ هزار ریال افزایش یافته است. توقف ممنوع همان ۵۰۰ ریال سابق باقی می ماند. توقف دوبله که جریمه آن یکهزار ریال بود ۳ هزار ریال شده است. استفاده از بوق شیپوری و بوق زدن مکرر که جریمه آن یکهزار ریال بود به ۳ گزار ریال افزایش یافته است.»

1

در ادامه این گزارش آمده است: «حمل مسافر با اتومبیل های شخصی که جریمه آن ۲۰۰ ریال بود 4 هزار ریال شده است. نداشتن پلاک اتومبیل یا داشتن پلاک ترانزیت یا موقت که جریمه آن ۲۰۰ ریال بود به هزار ریال افزایش یافت. حرکت بطور مارپیچ که جریمه آن ۵۰۰ ریال بود به هزار ریال افزایش یافت. تغییر جهت اتومبیل بدون دادن علامت که جریمه آن ۲۰۰ ریال بود ۳ هزار ریال شده است. رانندگی بدون داشتن گواهینامه رانندگی مشمول ٤٠ هزار ریال جریمه و حبس غیر قابل خرید بیش از ۱۱ روز خواهد بود. جریمه سرعت غیر مجاز که قبلا یکهزار ریال بود به ۵ هزار ریال افزایش یافته است. جریمه سبقت غیر مجاز که قبلا یک هزار ریال بود ۵ هزار ریال شده است. جریمه عبور از چراغ قرمز راهنمائی که قبلا جریمه آن یک هزار ریال و به هزار ریال افزایش یافته است. جریمه توقف در پیاده رو که قبلا ۵۰۰ ریال بود ۵ هزار ریال شده است.»

2

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید