نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ برش از 14 دی‌ماه آغاز هر دهه

جنگ و تقویت بنیه دفاعی کشور اولویت بودجه سال 61 / انحلال ستاد بسیج اقتصادی و حذف کوپن

کدخبر: ۳۸۳۳۵۲
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 14دی‌ماه در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است: نوسانات ارزی ربطی به تحریم ندارد
جنگ و تقویت بنیه دفاعی کشور اولویت بودجه سال 61 / انحلال ستاد بسیج اقتصادی و حذف کوپن

به گزارش اقتصادنیوز تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم.روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

 

14 دی 1350؛سازمان جدید وزارت تعاون و امور روستاها

قانون عمران و نوسازی روستاها و ترتیب انحلال وزارت تولیدات کشاورزی و مواد مصرفی و تعیین‌تکلیف موسسات وابسته به آن از تصویب مجلسین شورای ملی و سنا گذشت و پس از توشیح شاهنشاه آریامهر جهت اجرا به وزارت تعاون و امور روستاها ابلاغ شد و بدین ترتیب از بامداد امروز براساس قانون مصوب وظایف وزارت تولیدات کشاورزی و مواد مصرفی در زمینه‌های گوناگون به وظایف قبلی وزارت تعاون و امور روستاها اضافه گردید.

آقای عبدالعظیم ولیان، وزیر تعاون و امور روستاها ضمن اشاره به هدف‌های مربوط به یکپارچه شدن دو وزارتخانه و گسترش مسوولیت‌های وزارت تعاون و امور روستاها در زمینه‌های انجام خدمات و حمایت‌های موردنیاز نیروی انسانی ساکن روستاهای کشور و تولیدات کشاورزی و مواد مصرفی اظهار کرد: براساس ضوابط پیش‌بینی شده در قانون تازه که از امروز به مورد اجرا گذاشته می‌شود، وزارت تعاون و امور روستاها علاوه‌بر مسوولیت‌هایی که به‌تدریج در طول 10 سال گذشته در اجرای قوانین مربوط به پیش‌بینی نیاز کشور به مواد اصلی غذایی و تعیین نیازهای وارداتی کشور و نیز تعیین قیمت این موارد به‌منظور حفظ حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و همچنین مطالعه برای تنظیم بازار داخلی محصولات کشاورزی و دامی شرکت‌های سهامی زراعی و تعاونی روستایی و کشاورزی و سایر کشاورزان را نیز برعهده دارد.

14 دی 1360؛ جنگ و تقویت بنیه دفاعی کشور اولویت بودجه سال 61

شورایعالی اقتصاد اولیه جلسه مربوط به بررسی بودجه سال 1361 را با حضور رئیس‌جمهوری و اعضای هیات دولت عصر دیروز در محل نخست‌وزیری تشکیل داد.

دکتر بانکی، دبیر شورایعالی اقتصاد ویژگی و امتیاز بودجه سال 1361 این است که در این موقع از سال 60 به بررسی و تدوین آن می‌پردازیم و دولت تا پایان سال جاری فرصت کافی برای بررسی کامل و تصویب و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی را دارد و مجلس نیز زمانی بیشتری برای شور در آن را خواهند داشت.

وی افزود: اولویت بودجه امسال به جنگ و تقویت بنیه ارتش و تولید ارتش و تولید صنایع نظامی داده شده و پس از آن نیز به رشد و گسترش صنایع تولیدی – کشاورزی و صنعتی توجه شده است.

دکتر بانکی در پایان افزود: یکی دیگر از ویژگی‌های بودجه امسال تنظیم بودجه ارزی است و این کار برای اولین بار در تاریخ بودجه‌نویسی انجام می‌گیرد؛ زیرا سیاست آمریکا و ابرقدرت‌ها این بود که ارزی که از محل فروش نفت به دست می‌آوریم بدون برنامه از کشور خارج شود، ولی شورایعالی اقتصاد با پیشنهاد بودجه ارزی در بودجه سال 61 گام موثری در کنترل ارز کشور برمی‌دارد و با این حساب ما کنترل یک سنت از ارز خود را هم داریم.

14 دی 1370؛ خرید و فروش زمین‌های کناره شهرهای جدید قانونی نیست

وزیر مسکن و شهرسازی گفت: باید با حداقل‌ها زندگی کرد تا بخش گسترده‌تری از مردم بتوانند از ضروریات زندگی برخوردار باشند.

مهندس سراج‌الدین کازرونی افزود: براساس آخرین آمار موجود طی سال 68 برای احداث مسکن در داخل شهرها پروانه ساخت 33 میلیون مترمربع ساختمان صادر شده است که از این میزان فقط حدود 200 هزار واحد مسکونی ایجاد شده است.

وی درخصوص خرید و فروش اراضی اطراف شهرهای جدید به‌ویژه هشتگرد (تهران) گلبهار (مشهد)، صدرا (شیراز) و بهارستان (اصفهان) گفت: این دادوستدها قانونی نیست؛ زیرا در حریم استحفاظی این شهرها برای ایجاد گورستان، کشتارگاه و فضای سبز در نظر گرفته شده و افراد خریدار این اراضی قطعا دچار مشکل خواهند شد.

14 دی 1390؛ انحلال ستاد بسیج اقتصادی و حذف کوپن

بالاخره پس از یک سال حرف و حدیث بر سر تکلیف کالابرگ و ستاد بسیج اقتصادی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت به‌طور رسمی انحلال این سازمان را اعلام کرد تا به این ترتیب پرونده اقتصاد کوپنی برای همیشه بسته شود و افرادی که همچنان امیدوار به استفاده از کالاهای یارانه‌ای هستند با پاسخ منفی دولت روبه‌رو شوند.

ستاد بسیج اقتصادی که طی سال‌های گذشته به‌ویژه در دوران 8 ساله جنگ تحمیلی، مسوول توزیع و تصمیم‌گیری در مورد کالابرگ بود و درآمدهای خود را از طریق عواید توزیع کالابرگ تامین می‌کرد به‌خاطر نقدی شدن یارانه‌ها دچار نابسامانی ساختاری شد تا جایی که حتی پرداخت حقوق کارمندان این ستاد با تاخیر و تعلیق همراه شد و موجبات اعتراض آنها را فراهم کرد؛ اما از آنجایی که هنوز تکلیف نظام کالابرگ مشخص نبود برخی احتمال از سرگیری هرچند محدود اقتصاد کوپنی را می‌دادند؛ بنابراین این ستاد با وجود مشکلات به فعالیت خود ادامه داد.

قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در حوزه پشتیبانی و نیروی انسانی به‌طور رسمی از انحلال این سازمان خبر داد و گفت: برای سال 91 ردیف بودجه ستاد بسیج اقتصادی در قالب بودجه کلی وزارتخانه لحاظ می‌شود و تمام 198 نفر کارمند این ستاد نیز به وزارتخانه منتقل خواهند شد.

نوسانات ارزی ربطی به تحریم ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور آمریکا در امضای مصوبه تحریم بانک مرکزی ایران گفت: این اقدامات که توسط مقامات آمریکایی برای اعمال فشار به ملت ما دنبال می‌شود، نمی‌تواند تاثیری بر اراده ملت ما در دسترسی به اهداف و حقوق اساسی خود داشته باشد؛ هرچند ما مبادلات بانکی و تجاری خاصی با آمریکا نداشتیم. اما این اقدامات بیشتر در قالب نوعی فشار سیاسی و تبلیغاتی صورت می‌گیرد.

رامین مهمانپرست درباره دلیل افزایش بی‌سابقه نرخ ارز در بازار و تاثیر تحریم بانک مرکزی ازسوی آمریکا نیز گفت: این موضوع هیچ ربطی به تحریم بانک مرکزی اسوی آمریکا ندارد. هنوز این تحریم شکل عملی به خود نگرفته است و زمان اجرا و عملی شدن این قانون چند ماه طول خواهد کشید ‌بحثی که در بازار ارز رخ داده، ریشه در جای دیگری دارد.

اولویت ثبات بازار بر کاهش قیمت ارز

رئیس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهارنظر خود بر اولویت ثبات قیمت بر کاهش نرخ ارز در بازار تاکید کرد: محمود بهمنی، رئیس‌کل بانک مرکزی در واکنش به نوسان‌های اخیر نرخ دلار در بازار غیررسمی این بار به جای تکرار وعده کاهش قیمت از ثبات‌بخشی در بازار سخن گفت و اعلام کرد: هدف‌گذاری اصلی بانک مرکزی ایجاد تعادل، ثبات و آرامش در بازار با هدف تقویت اعتماد عمومی است.

رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی برای کشور مشکلی ایجاد نمی‌کند و دشمن به تنش‌های روانی دل بسته است، گفت: استفاده از ابزارهای پولی جذاب، ایجاد ثبات در بازار و مدیریت عوامل روانی مهم‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی در ماه‌های پایانی سال برای بازار ارز و طلا است.

بهمنی ادامه داد: نوساناتی که طی روزهای اخیر در بازار ارز مشاهده می‌شود بیش از هر چیز فشار روانی دارد و نمی‌تواند تداوم پیدا کند.

  • اطلاعات 14 دی 1350
  • اطلاعات 14 دی 1360
  • اطلاعات 14 دی 1370
  • اطلاعات 14 دی 1390
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید