نیم‌قرن با اقتصاد ایران، ۱۱فروردین

بانک جهانی با وجود مخالفت آمریکا به ایران وام می‌دهد

کدخبر: ۴۸۵۶۴۲
اقتصادنیوز : نیم قرن با اقتصاد ایران روایتی است از تحولات، شخصیت‌ها و شاخص‌های اقتصاد ایران و موضوعاتی که به نوعی با اقتصاد ایران ارتباط پیدا می‌کنند.شرایط فعلی اقتصادی ارتباط مستقیمی با گذشته آن دارد.
بانک جهانی با وجود مخالفت آمریکا به ایران وام می‌دهد

ما در این بخش تلاش داریم اخبار و گزارش‌های اقتصادی را به گونه‌ای به تصویر بکشیم تا مخاطب با مطالعه آنها به شناخت نسبی از اوضاع اقتصادی ایران دست یابد.«اقتصادنیوز» از آبان 1399 هر روز اقدام به انتشار اخبار و گزارش‌های اقتصادی همان روز سال‌های 1350، 1360، 1370، 1380 و 1390 کرد.

پارسال نیز هر روز در بخش «نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار همان روز در سال‌های اول هر دهه در نیم قرن گذشته را منتشر کردیم.

در ابتدای قرن پانزدهم با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان در سال‌های 1352، 1362، 1372، 1382 و 1392 تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 فروردین 1362

حداقل دستمزد روزانه کارگران 63 تومان است

حداقل دستمزد روزانه کارگران مشمول قانون کار در سراسر کشور مانند سال گذشته 635 ریال خواهد بود.

بابت پایه و سنوات خدمت همه ماهه حداقل 1200 ریال و حداکثر 3000 ریال به کارگران پرداخت خواهد شد.

حسن معتمدرضایی، قائم مقام وزارت کار و امور اجتماعی درباره تصمیم اخیر شورای عالی کار در مورد حداقل دستمزد گفت: شورای عالی کار مکلف است همه ساله راجع به حداقل دستمزد و در صورت افزایش آن، تاثیر این افزایش در سایر سطوح مزدی را تعیین کند.

ازسوی دیگر از سال 1359 به موجب مصوبه شورای انقلاب اسلامی پایه‌های طبقه‌بندی مشاغل حذف شد و به جای آن قرار شد روزانه 40 ریال به‌طور ثابت به همه کارگران به عنوان پایه و سنوات خدمت پرداخت شود.

بعد از سال 59 شورای عالی کار علاوه‌بر تصمیم‌گیری درباره حداقل دستمزد در مورد پایه یا سنوات هم اتخاذ تصمیم کرد.

بر این اساس، قبل از شروع سال جدید شورای مزبور با توجه به وضعیت کشور در رابطه با جنگ تحمیلی عراق و محاصره غیرمستقیم اقتصادی و با توجه به اینکه هرگونه افزایش دستمزد در افزایش نرخ تورم بدون اینکه کمک چندانی در افزایش قدرت خرید کارگران داشته باشد اثر خواهد گذاشت و سبب بالا رفتن قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید آن دسته از اقشار جامعه که افزایش حقوق ندارند، خواهد شد و با توجه به سیاست عمومی دولت در مورد تثبیت قیمت‌ها در سال‌جاری قرار شد حداقل دستمزد، همچنان ثابت بماند.

همچنین در مورد احتساب پایه یا سنوات برای هر کارگر عینا مشابه تصویب نامه سال گذشته شورای عالی کار عمل خواهد شد.

بدین صورت که در سال 62 هم 6 درصد آخرین دستمزد اسفندماه سال گذشته هر کارگر با عنوان پایه یا سنوات پرداخت شود به نحوی که این مبلغ ماهیانه از 1200 ریال کمتر و از 3000 ریال بیشتر نباشد.

معتمدرضایی افزود: به دلیل تثبیت حداقل دستمزد قرار شد از طرق دیگر از اثر منفی تورم بر زندگی کارگران کاسته شود و به حفظ قدرت خرید آنان افزوده شود. بر این اساس تدابیری اتخاذ شد ازجمله این وزارتخانه موفق شد سهمیه اجناسی را که از طریق اتحادیه تعاونی‌های مصرف کارگران  ایران (امکان) توزیع می‌شود افزایش دهد به‌نحوی‌که در حال حاضر معادل 10 درصد تولیدات داخلی از طریق اتحادیه امکان توزیع شود.

 

11 فروردین 1372

نرخ برابری انواع ارز در بازار آزاد تهران باز هم افزایش یافت

قیمت انواع ارز صبح امروز در بازار آزاد تهران نسبت به دیروز باز هم افزایش یافت.

نرخ خرید دلار صبح امروز در بازار آزاد بین 1630 تا 1635 ریال و نرخ فروش آن 1640 ریال بود که به گفته یکی از دست‌اندرکاران بازار آزاد، نرخ برابری دلار نسبت به دیروز حدود 5 ریال افزایش داشته است. این در حالی است که قیمت دلار با ارز شناور بدون هیچ تغییری 1542 ریال اعلام شده است.

همچنین در بازار آزاد ارز قیمت خرید مارک حدود 995 تا 1000 ریال و قیمت فروش آن بین 1005 تا 1010 ریال، قیمت خرید پوند 2400 ریال و فروش 2420 ریال، فرانک فرانسه قیمت خرید 286 ریال و قیمت فروش 290 ریال بود.

تحلیلگران اقتصادی علت افزایش روزانه نرخ ارز را در بازار آزاد جنجال‌های اخیر در مورد نرخ واحد ارز و سکوت بانک مرکزی در برابر آن می‌دانند.

بازار آزاد ارز تهران در یکی دو روز گذشته بی‌قرارانه در انتظار اعلام رسمی نرخ واحد ارز بود و انتشار یک گزارش ناموثق از خبرگزاری رویتر باعث شد که خریداران با هجوم به بازار آزاد ارز باعث افزایش قیمت آن شوند.

 

نخست‌وزیر مالزی به تهران می‌آید

«ماهاتیر محمد»، نخست‌وزیر مالزی و هیات همراه وی دیشب کوالالامپور را به قصد دیداری رسمی از ازبکستان و ایران ترک کردند.

ماهاتیر محمد را در این سفر عبدالله احمدبداوی وزیر خارجه، لیم کنگیانیک وزیر صنایع اولیه و حمید البار وزیر دادگستری که در عین حال مسوول امور نفتی دفتر نخست‌وزیر نیز هست، همراهی می‌کنند.

در هیات مالزیایی علاوه‌بر وزیران اعظم دو ایالت «سلانگور» و «ترنگانو» و پنج عضو پارلمان، جمعی دیگر از مقامات رسمی کشور و نیز 52 تن از تجار عمده و مدیران صنایع این کشور نیز حضور دارند.

«ماهاتیر محمد» و هیات همراه پس از دو روز اقامت در ازبکستان روز شنبه وارد تهران خواهند شد و طی 4 روز اقامت در ایران با مقامات عالیرتبه ایرانی و نیز تجار و مدیران صنایع دیدار و مذاکراتی خواهند داشت.

 

بانک جهانی با وجود مخالفت آمریکا به ایران وام می‌دهد

منابع بانک جهانی گفتند که این بانک علی‌رغم اعتراضات آمریکا، اعطای یک وام 165 میلیون دلاری به ایران را مورد تصویب قرار داده است.

آمریکا که 20 درصد از سهام بانک جهانی را در اختیار دارد، ظرف هفته گذشته کوشیده بود حمایت بانک را از موضع خود مبنی‌بر ندادن وام به ایران جلب کند، اما تاکنون این تلاش بی‌نتیجه مانده است.

«وارن کریستوفر» وزیر خارجه آمریکا پیش از این به قانونگذاران این کشور گفته بود ایران سزاوار حمایت مالی بانک جهانی نیست.

منابع بانک جهانی گفتند آمریکا تنها کشوری بود که علیه اعطای این وام که در امر توسعه سیستم برق ایران به کار خواهد رفت، رای داد.

این سومین وامی است که بانک جهانی در ماه جاری برای پرداخت به ایران تصویب می‌کند. دو وام دیگر یک اعتبار 157 میلیون دلاری برای بهبود سیستم آبیاری و یک وام 141 میلیون دلاری برای مصرف در امر بهداشت و برنامه خانواده بودند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید