9 دوره برنامه نویسی آنلاین و رایگان در دنیا

کدخبر: ۶۶۳۳۰۲
دانشگاه هاروارد، MIT، مادرید و میشیگان ارائه دهنده بهترین دوره برنامه نویسی به‌صورت آنلاین و رایگان هستند.
9 دوره برنامه نویسی آنلاین و رایگان در دنیا

رپرتاژ آگهی: یادگیری مداوم و بروز کردن دانش بخشی جدایی‌ناپذیر از کار برنامه‌نویسان است. بسیاری از افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند همیشه به دنبال پیداکردن بهترین دوره برنامه نویسی هستند تا با کمک آن با جدیدترین روندهای روز در کدنویسی آشنا شوند. از دیگر سو افرادی که به‌تازگی پا به حوزه برنامه‌نویسی گذاشته‌اند و به‌نوعی در این کار مبتدی هستند نیاز دارند تا با شرکت در بهترین دوره‌های برنامه نویسی با مقدمات و اصول زبان‌های برنامه‌نویسی، طراحی وب، الگوریتم‌ها و... آشنا شوند. در این یادداشت 10 نمونه از بهترین دوره‌های برنامه نویسی را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید به‌صورت آنلاین و رایگان آن‌ها را فرا بگیرید.

9. دوره برنامه نویسی رایگان دانشگاه هاروارد

اگر در راه یادگیری برنامه‌نویسی مبتدی هستید یا تجربه کمی دارید و به دنبال بهترین دوره برنامه نویسی می‌گردید، دوره آموزشی «مقدمه‌ای بر علم کامپیوتر» انتخاب مناسبی برای شما است. دوره آموزشی CS50: Introduction to Computer Science یکی از معتبرترین و پرطرف‌دارترین دوره‌های علوم کامپیوتر است که توسط دانشگاه هاروارد و از طریق پلتفرم edX ارائه می‌شود. موضوعاتی که در این دوره آموزش داده می‌شود عبارت‌اند از:

  • مفاهیم پایه‌ای علوم کامپیوتر شامل الگوریتم‌ها، ساختارهای داده، امنیت، نرم‌افزار و سخت‌افزار

  • زبان‌های برنامه‌نویسی شامل زبان‌های C، Python، SQL و JavaScript

  • آشنایی با ابزارها و محیط‌های برنامه‌نویسی Git  و  GitHub

این دوره رایگان در یک ترم دانشگاهی 12 هفته‌ای با ویدئوها به متقاضیان آموزش داده می‌شود و دانشجویان در طول دوره یک پروژه نهایی را انجام می‌دهند و می‌توانند خلاقیت خود را نشان داده و مهارت‌های آموخته شده را به کار بگیرند. اگر دوست دارید گواهینامه معتبر دانشگاه هاروارد را دریافت کنید باید هزینه‌ای معادل 149 دلار پرداخت کنید.

8. دوره برنامه نویسی رایگان دانشگاه میشیگان

دوره آموزشی برنامه نویسی برای همه Programming for Everybody (Getting Started with Python)  که توسط دانشگاه میشیگان و از طریق پلتفرم Coursera ارائه می‌شود، یکی از محبوب‌ترین دوره‌ها برای شروع برنامه‌نویسی با زبان پایتون است. اگر تازه در ابتدای راه برنامه‌نویسی هستید، این دوره آموزشی بهترین سکوی پرتاب برای ورود به دنیای حرفه‌ای‌ها است. شما در دوره آموزشی  برنامه نویسی دانشگاه میشیگان این 3 سرفصل را خواهید آموخت:

  • مقدمات برنامه‌نویسی شامل آشنایی با مفاهیم پایه‌ای برنامه‌نویسی و کامپیوتر

  • مفاهیم اساسی زبان برنامه‌نویسی پایتون شامل متغیرها، انواع داده، توابع، حلقه‌ها، شرط‌ها، و فایل‌ها

  • ابزارها و محیط‌های برنامه‌نویسی شامل استفاده از محیط‌های ساده و رایگان برای اجرای کدهای پایتون

دوره برنامه نویسی دانشگاه میشیگان در کورسرا

این دوره آموزشی را می‌توانید به طور کاملا رایگان بین 4 تا 6 هفته بگذرانید اما اگر تمایل دارید گواهی دانشگاه میشگان را دریافت کنید باید مبلغ 49 دلار پرداخت کنید. یکی از مزایای این دوره آموزشی این است که دانشجویان می‌توانند دوره را با سرعت خودشان پیش ببرند و هر زمان که بخواهند به مطالب دوره دسترسی داشته باشند. بعد از شرکت در این دوره می‌توانید برای فرصت های شغلی برنامه نویسی در سایت های کاریابی نظیر ایران تلنت رزومه ارسال کنید و شانس خود را برای استخدام در شرکت‌های بزرگ امتحان کنید.

7. دوره آموزشی برنامه نویسی Free Camp

اگر با اصول برنامه‌نویسی آشنایی دارید و بعد از تجارب کاری مختلف به این نتیجه رسیده‌اید که باید مهارت‌های برنامه‌نویسی خود را تقویت کنید، دوره آموزشی JavaScript Algorithms and Data Structures بهترین دوره برنامه نویسی برای شما است. شما در این دوره با اصول جاوا اسکریپت، الگوریتم‌ها و ساختارهای داده را خواهید آموخت:

  • مفاهیم پایه و پیشرفته جاوا اسکریپت شامل syntax، توابع، اشیا و پیمانه‌ها

  • آشنایی با الگوریتم‌های مختلف و نحوه پیاده‌سازی و بهینه‌سازی آنها

  • آموزش انواع ساختارهای داده؛ مانند آرایه‌ها، لیست‌های پیوندی، درخت‌ها، نمودارها و دیگر ساختارهای پیشرفته

یکی از مزایای این دوره آموزشی این است که ویدئوهای آن همیشه در دسترس شماست و نباید در مدت‌زمان خاصی آن را تمام کنید. همچنین می‌توانید تمرینات تعاملی، پروژه‌ها و کدهای خود را در محیط آنلاین  freeCodeCamp اجرا و تست کنید. اگر می‌خواهید در یک دوره 100% رایگان برنامه‌نویسی شرکت کنید که حتی گواهینامه آن را هم به رایگان دریافت کنید، به سایت Free camp مراجعه کنید.

6. دوره برنامه نویسی زبان HTML

بهترین دوره برنامه نویسی برای یادگیری زبان HTML توسط Codecademy  ارائه می‌شود. این دوره شامل مفاهیم پایه، پیشرفته و تمرینات تعاملی است که به‌صورت رایگان و بدون محدودیت زمان یادگیری ارائه می‌شود. متن‌های آموزشی، تمرینات عملی و پروژه‌های کوچک در کنار درس‌های ویدئویی همگی با ثبت‌نام در سایت در دسترس شما قرار می‌گیرند. اگرچه بخش بزرگی از محتوای دوره رایگان است؛ اما بخش‌هایی از دوره و تمرینات پیشرفته فقط در نسخه Pro در دسترس هستند که نیاز به پرداخت هزینه 20 دلار در ماه دارد.

5. دوره برنامه نویسی زبان CSS

CSS  زبان ‌اصلی برای استایل‌دهی و ظاهر بخشیدن به صفحات وب است و یادگیری آن به توسعه‌دهندگان وب کمک می‌کند تا وب‌سایت‌هایی زیبا و کاربرپسند بسازند. بهترین شرکت های ایرانی برای برنامه نویسان به دنبال استخدام افرادی هستند که حداقل بر یک زبان برنامه‌نویسی مانند CSS مسلط باشند. CodeAcademy ارائه‌دهنده یکی از بهترین دوره های برنامه نویسی به زبان CSS است که مفاهیم پایه، باکس مدل، طرح‌بندی، انیمیشن‌ها و مفاهیم پیشرفته‌تر را به شما آموزش می‌دهد.

غالب محتوای آموزشی این دوره رایگان است؛ اما برای دریافت اشتراک پرو دسترسی به محتوای بیشتر با ویژگی‌های پیشرفته باید 20 دلار در ماه بپردازید. با ثبت‌نام این دوره بدون محدودیت زمان به ویدئوهای آموزشی این دوره دسترسی خواهید داشت.

 4. دوره آموزشی Introduction to HTML5 دانشگاه میشیگان

اگر به‌تازگی وارد این حوزه کاری شده‌اید و به دنبال بهترین دوره برنامه نویسی برای یادگیری زبان HTML برای مبتدیان هستید، دورهٔ Introduction to HTML5  را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این دوره توسط دانشگاه میشیگان طراحی و تدریس ‌شده و در پلتفرم Coursera ارائه می‌شود. این دوره رایگان است؛ اما برای دریافت مدرک آن باید 49 دلار بپردازید. در این دوره مقدمات زبان برنامه‌نویسی HTML، فرم‌ها و ورودی‌ها، رسانه‌ها و استفاده از APIهای HTML را یاد می‌گیرید.

3. دوره برنامه نویسی IBM

Python Basics for Data Science یکی از بهترین دوره‌های آموزشی برنامه‌نویسی است که در پلتفرم Coursera ارائه می‌شود. اگر به‌تازگی وارد حوزه کاری برنامه‌نویسی شده‌اید و به دنبال یک دوره جامع و کاربردی برای یادگیری اصول اولیه برنامه‌نویسی به زبان پایتون هستید، این مجموعه آموزشی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تمرکز این دوره 25 ساعته بر کاربردهای زبان پایتون در علم داده و هوش مصنوعی است و شامل موضوعات زیر است:

  • آشنایی با اصول و مفاهیم پایه‌ای برنامه‌نویسی به زبان پایتون

  • آموزش کار با انواع داده‌های پایه مانند لیست‌ها، دیکشنری‌ها، و تاپل‌ها

  • استفاده از شرط‌ها و حلقه‌ها برای کنترل جریان برنامه

  • نحوه تعریف و استفاده از توابع و ماژول‌ها در پایتون

  • مقدمات پانداس (Pandas) برای تحلیل و مدیریت داده‌ها

  • استفاده از کتابخانه مات‌پلات‌لیب (Matplotlib) برای ایجاد نمودارها و گراف‌ها

اگرچه این دوره آموزشی رایگان در دسترس شما قرار می‌گیرد، بخش‌هایی از دوره و تمرینات پیشرفته فقط در نسخه‌های پولی در دسترس هستند و برای دریافت گواهی‌نامه باید هزینه جداگانه پرداخت کنید.

2. دوره برنامه نویسی FreeCodeCamp

Responsive Web Design جامع‌ترین دوره برنامه‌نویسی است که تاکنون توسط پلتفرم coursera ارائه شده است. این دوره‌ شامل 300 ساعت محتوای آموزشی پایه‌ای تا پیشرفته در زمینه طراحی وب ریسپانسیو است. و شامل مبانی و اصول اولیه HTML و CSS، Grid و Flexbox، Media Queries و ده‌ها پروژه عملی است. این دوره 100% رایگان است.

1. دوره برنامه نویسی دانشگاه MIT

دوره آموزشی Introduction to Computer Science and Programming Using Python برای دانشجویان مبتدی و افرادی که قصد ورود به دنیای برنامه‌نویسی و علوم کامپیوتر را دارند، طراحی شده است. این دوره توسط پروفسور اریک گرین و دکتر آنا بلیک تدریس می‌شود که هر دو از اساتید برجسته MIT هستند. اگر هر هفته حدود 13 تا 14 ساعت از منابع آموزشی را مطالعه کنی، بعد از 9 هفته می‌توانید آن را تمام کنید. محتوای آموزشی مقدمه‌ای بر علم کامپیوتر و برنامه‌نویسی شامل این موارد است:

  • آشنایی با مفاهیم پایه‌ای علوم کامپیوتر و الگوریتم‌ها

  • مبانی برنامه‌نویسی با پایتون شامل متغیرها، انواع داده، عملگرها، و ساختارهای کنترلی

  • یادگیری نحوه تعریف و استفاده از توابع و ماژول‌های پایتون

  • ساختارهای داده پیچیده مانند لیست‌ها، تاپل‌ها، دیکشنری‌ها، و مجموعه‌ها

  • الگوریتم‌های اساسی شامل مرتب‌سازی، جستجو، و تجزیه و تحلیل پیچیدگی زمانی الگوریتم‌ها

  • مفاهیم پایه‌ای برنامه‌نویسی شی‌ءگرا در پایتون

  • آشنایی با کتابخانه علمی مانند NumPy و Matplotlib برای تحلیل داده‌ها و مصورسازی

از مزایای اصلی این دوره رایگان بودن آن است که البته برای دریافت گواهینامه باید هزینه پرداخت کنید.

جمع‌بندی

ما در این یادداشت 10 نمونه از بهترین دوره های برنامه‌نویسی را به شما معرفی کردیم که برای افراد مبتدی تا حرفه‌ای طراحی شده است. اساتید برجسته دانشگاه‌های MIT، میشیگان، مادرید و هاروارد بهترین دوره برنامه نویسی را تدریس می‌کنند و بدون پرداخت هزینه و به‌صورت آنلاین در دسترس شما قرار می‌دهند. غالب این دوره‌ها را بدون محدودیت زمانی می‌توانید بیاموزید و طی چند هفته به یک متخصص برنامه‌نویسی تبدیل شوید. اگر تصمیم خود را برای برنامه نویسی گرفته‌اید پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از مسئولیت ها و وظایف این پوزیشن شغلی، آگهی‌های مربوط به آن را در سایت های کاریابی مانند ایران تلنت irantalent.com مطالعه کنید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید