سریع ترین راه گرفتن پاسپورت

کدخبر: ۶۶۷۲۰۸
اگر قصد رزرو تور خارجی و سفر را دارید، اولین چیزی که باید حتماً داشته باشید پاسپورت است.
سریع ترین راه گرفتن پاسپورت

رپرتاژ آگهی: اگر قصد رزرو تور خارجی و سفر را دارید، اولین چیزی که باید حتماً داشته باشید پاسپورت است. گذرنامه سندی است که به شما اجازه خروج از کشور و ورود به کشورهای دیگر را می‌دهد؛ البته تنها مدرک لازم نیست بلکه مدارک دیگری هم نیاز دارد. اما مهم‌ترین مدرک برای سفر به کشورهای دیگر، پاسپورت است که به عنوان شناسنامه بین‌المللی شناخته می‌شود. گرفتن پاسپورت فرآیندی مشخص و راحت دارد اما اگر می‌خواهید سریع‌ترین راه گرفتن پاسپورت را امتحان کنید، در این مقاله همراه ما باشید.

انواع پاسپورت ایرانی کدام هستند؟

قبل از آن که با شرایط و مدارک دریافت پاسپورت آشنا شوید، اولین چیزی که باید بدانید شناخت انواع پاسپورت ایرانی است. به صورت کلی 3 نوع پاسپورت برای ایرانیان صادر می‌شود که هر کدام هدف خاص خود را دارد:

پاسپورت توریستی (عادی)

اولین نوع پاسپورت ایرانی، پاسپورت توریستی است. این پاسپورت که با نام پاسپورت عادی هم شناخته می‌شود، به شما اجازه دنبال کردن اهدافی نظیر گردشگری، سفر با تور، تحصیل و تجارت را برای شهروندان ایرانی فراهم کرده است. با استفاده از آن می‌توانید از کشور خارج و در صورت داشتن ویزا برای کشور مقصد، وارد آن کشور شوید.

پاسپورت دیپلمات

پاسپورت دیپلمات برای افرادی مناسب است که با هدف سیاسی قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند. این پاسپورت تفاوت زیادی با پاسپورت عادی دارد و طبیعتاً مراحل صدور آن هم سخت‌گیرانه‌تر است. افراد سیاسی از این نوع پاسپورت استفاده می‌کنند که ارزش و اعتبار بیشتری نسبت به پاسپورت توریستی دارد.

پاسپورت خدمت

اگر از کارمندان دولت هستید و برای سفرهای کاری خود نیاز به پاسپورت دارید، برای شما پاسپورت خدمت صادر می‌شود. با استفاده از این پاسپورت می‌توانید از کشور خارج شده و وارد کشور مقصد شوید.

ارائه کامل مدارک برای دریافت سریع پاسپورت

برای گرفتن پاسپورت سریع باید مدارک کاملی ارائه کنید. هر چقدر مدارکتان کامل‌تر باشد، دریافت پاسپورت هم سریع‌تر خواهد بود. لیست مدارک لازم برای گرفتن پاسپورت عبارتند از:

  • اصل و کپی شناسنامه با تایید ثبت احوال (شناسنامه عکس‌دار برای افراد بالای 15 سال)

  • کارت ملی

  • گرفتن تصویر بیومتریک که در دفتر پلیس+۱۰ (آقایان بدون عینک، کلاه و کراوات؛ خانم‌ها با حجاب کامل)

  • عکس باحجاب برای دختران بالای 6 سال ضروری است.

  • اجازه محضری پدر یا قیم برای افراد زیر ۱۸ سال

  • ارائه گواهی اشتغال به خدمت و دفترچه بیمه برای افراد زیر 15 سال

  • ارائه عکس برای کودکان زیر ۶ سال به مامور صدور گذرنامه

  • افراد نظامی که کمتر از 5 سال از بازنشستگی آن‌ها می‌گذرد، نیاز به اجازه کتبی حفاظ یگان خود دارند.

  • نظامیان مشغول به کار نیاز به اجازه کتبی حفاظ یگان خود برای دریافت گذرنامه هستند.

هر چقدر مدارک بالا کامل‌تر و دقیق‌تر باشد، زمان صدور و دریافت گذرنامه هم کمتر است.

شرایط گرفتن پاسپورت برای افراد مختلف

یکی از مهم‌ترین مسائلی که زمان دریافت پاسپورت باید مدنظر داشته باشید، شرایط گرفتن پاسپورت برای افراد مختلف است. در این بخش از مقاله به بررسی چند مورد از مهم‌ترین شرایط گرفتن پاسپورت برای افراد مختلف می‌پردازیم که عبارتند از:

شرایط گرفتن پاسپورت برای دختر مجرد

اگر دختر مجرد زیر 18 سال هستید، برای خروج از کشور نیاز به اجازه قانونی پدر یا قیم دارید. دختران بالای 18 سال نیازی به این اجازه ندارند و خودشان می‌توانند اقدام کنند.

شرایط گرفتن پاسپورت برای زنان مطلقه

زنان مطلقه تا سن 40 سالگی برای گرفتن پاسپورت و خروج از کشور نیاز به اجازه ولی یا سرپرست دارند و امکان دریافت پاسپوت باید حتماً اجازه آن‌ها را داشته باشند. البته اگر زن مطلقه بالای 40 سال هستند، با ارائه مدارک کامل به راحتی می‌توانید برای دریافت گذرنامه و خروج از کشور اقدام کنید.

شرایط گرفتن پاسپورت برای دانشجویان مشمول

دانشجویانی که مشمول خدمت سربازی هستند، با استفاده از معافیت تحصیلی می‌توانند برای دریافت گذرنامه اقدام کنند. کافی است معافیت تحصیلی خود را در دست داشته باشید و برای دریافت گذرنامه اقدام کنید. پس از آن می‌توانید برای سفرهای علمی، زیارتی، گردشگری، تحصیلی و... کشور را ترک کنید و به کشور مقصد بروید. البته باید حتماً شرایطی را رعایت کنید که عبارتند از: نداشتن غیبت سربازی، در دست داشتن برگه معافیت تحصیلی، انجام یکی از سفرهای اعلامی، دادن وثیقه به سازمان نظام وظیفه، در حال تحصیل در مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری و در دست داشتن تمامی مدارک مورد نیاز برای گرفتن پاسپورت.

شرایط گرفتن پاسپورت برای افراد بالای ۱۸ سال

افراد بالای 15 سال می‌توانند با ارائه شناسنامه عکس‌دار و سایر موارد، برای دریافت گذرنامه خود اقدام کنند.

شرایط گرفتن پاسپورت برای افراد زیر ۱۸ سال

افراد زیر 15 سال برای دریافت پاسپورت باید گواهی اشتغال به تحصیل و دفترچه بیمه ارائه کنند. همچنین برای تمدید پاسپورت باید گذرنامه عکس‌دار قبلی خود را ارائه کنید.

سریع‌ترین روش برای دریافت گذرنامه کدام است؟

بهترین و سریع‌ترین روش گرفتن پاسپورت، ثبت‌نام به صورت اینترنتی است. با استفاد از این روش بدون نیاز به مراجعه حضوری به مراکر پلیس +10 به راحتی می‌توانید برای آن اقدام و ثبت‌نام کنید. مدارک شما به صورت آنلاین دریافت می‌شود و پس از پرداخت هزینه، در کمترین زمان ممکن پاسپورت صادر می‌شود.

برای گرفتن پاسپورت به صورت اینترنتی کافی است وارد سایت epolice/passport-issuance شوید و مراحل آن را طی کنید. در قدم اول باید احراز هویت شوید و سپس مراحل بعدی را طی کنید. با این روش تنها طی چند روز پاسپورت برای شما ارسال می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید.

پاسپورت چند روزه صادر می‌شود؟

اگر این سوال برایتان پیش آمده است، باید بگوییم که معمولاً بین 10 تا 14 روز صدور پاسپورت زمان نیاز دارد. بنابراین اگر نیاز به پاسپورت دارید، باید حداقل 2 هفته قبل یا بیشتر برای دریافت آن اقدام کنید تا برنامه‌ریزی شما برای سفر بهم نخورد.

ایا برای سفر به کشورهای بدون ویزا هم پاسپورت نیاز است؟

بله، سفر به کشورهای بدون ویزا مانند ترکیه و خرید تور شهرهای مختلف آن مانند تور استانبول هم نیاز به پاسپورت معتبر دارد.

گرفتن پاسپورت؛ اولین قدم برای سفر به کشورهای دیگر!

اگر قصد سفر به کشورهای خارجی را دارید، اولین قدم گرفتن پاسپورت است. روش‌های مختلفی برای گرفتن پاسپورت وجود دارد اما اگر به دنبال گرفتن پاسپورت سریع هستید، روش اینترنتی بهترین گزینه است. در این مقاله به بررسی گرفتن پاسپورت، مدارک لازم برای آن و سریع‌ترین روش دریافت پاسپورت پرداختیم.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید