وال مش در آیین نامه 2800 + ضوابط اجرای وال مش

کدخبر: ۶۶۸۴۲۶
با توجه به محدودیت‌های استفاده از وال پست در ساختمان‌ها، روش جدیدی برای مهار لرزه ای دیوارها روی کار آمده است که با نام وال مش شناخته می شود.
وال مش در آیین نامه 2800 + ضوابط اجرای وال مش

رپرتاژ آگهی: با توجه به محدودیت‌های استفاده از وال پست در ساختمان‌ها، روش جدیدی برای مهار لرزه ای دیوارها روی کار آمده است که با نام وال مش شناخته می شود. وال مش در آیین نامه 2800 مورد تایید قرار گرفته و کلیه جامعه مهندسین می توانند با در نظر داشتن ضوابط والمش، این سیستم را در ساختمان‌ها اجرایی کنند. در ادامه قصد بررسی و تحلیل وال مش در استاندارد 2800 را داریم.

ابلاغ پیوست ششم آئین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله (استاندارد 2800)

در سال 1398، پیوست ششم آیین نامه طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله که با نام استاندارد 2800 در جامعه مهندسین شناخته میشود ابلاغ شد و در اختیار مهندسان قرار گرفت. پیوست ششم آئین نامه طراحی ساختمانها در برابر زلزله (استاندارد 2800)  با بهره گیری از تجارب حاصل شده از مطالعات آزمایشگاهی و زلزله کرمانشاه سرپل ذهاب تدوین شده است. این پیوست پس از تحلیل و بررسی تحت عنوان "طراحی لرزه‌ای و اجرای اجزای غیر سازه‌ای معماری" ارائه شده است. انتشار این سند میتواند نیازهای جامعه مهندسان را به روش‌های نوین طراحی و اجرای مهار دیوار نظیر وال مش بعنوان جایگزین وال پست سنتی برطرف کند.

وال مش: روش نوین مسلح کردن دیوار با شبکه الیاف

والمش در آیین نامه 2800 در بند پ 6-1-4-2-11-1، به عنوان یک روش نوین مسلح کردن دیوارها با شبکه الیاف معرفی شده است. این روش از ترکیب پلاستر و توری فایبرگلاس (مش فایبرگلاس) روی دیوارهای غیر سازه‌ای اجرا شده و بدون نیاز به مصالح فلزی همچون میلگرد بستر و وادار قائم و افقی قابلیت اجرا دارد. تسلیح دیوار با توری فایبرگلاس میتواند نقش به سزایی را در کاهش هزینه‌های اجرای ساختمان داشته باشد و باعث بهبود شرایط دیوارها در هنگام وارد آمدن بارهای جانبی گردد.

نگاهی به ضوابط وال مش در پیوست شش استاندارد 2800

نگاهی به ضوابط وال مش در پیوست شش استاندارد 2800

با توجه به مورد تایید بودن وال مش در آیین نامه 2800، اجرای آن می‌تواند تاثیر به سزایی در ایمنی ساختمان‌ها و جلوگیری از آسیب به آن‌ها در هنگام زلزله داشته باشد. با این حال تامین انتظارات مهندسان در ساختمان‌ها با تسلیح دیوار با توری فایبرگلاس نیازمند بررسی دقیق جزئیات اجرایی این سیستم در استاندارد 2800 است. کلیه موارد زیر در این استاندارد به صورت صریح بیان شده‌اند و مهندسین اجرایی، ناظر و طراح باید با توجه به این ضوابط، این سیستم را در ساختمان‌ها اجرا کنند.

  1. ضوابط انتخاب محصولات وال مش

  2. فلسفه متفاوت طراحی وال پست و والمش

  3. اجرای سریع و آسان وال مش در مقایسه با وال پست

  4. کاهش قیمت والپست با روش نوین والمش

  5. امکان اجرای وال مش در ساختمان‌های موجود

ضوابط انتخاب محصولات وال مش در آیین نامه 2800

یکی از مهم ترین موضوعات برای اجرای وال مش در آیین نامه 2800، انتخاب محصولات والمش است. این محصولات شامل توری فایبرگلاس و پلاستر هستند. در صورت استفاده از پلاستر سیمانی باید از مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا استفاده شود تا مش در اثر تماس بودن با مواد قلیایی پلاستر سیمانی دچار خوردگی نگردد. برای افزایش مقاومت محصول توری فایبرگلاس در برابر خوردگی، میتوان حداقل از 16 درصد زیرکونیا به عنوان یک عامل پوشش دهنده روی توری استفاده کرد و آن را به توری مقاوم به قلیا (AR-Glass) تبدیل نمود.

در صورت استفاده از پلاستر گچی، میتوان از توری فایبرگلاس معمولی یا E-glass استفاده کرد. این نوع توری بدون پوشش مقاوم به قلیا است و قیمت ارزان‌تری دارد. در هر صورت میزان مقاومت تسلیم توری فایبرگلاس باید 1000 مگاپاسکال در نظر گرفته شود. در صورت اجرای توری فایبرگلاس به صورت سرتاسری، میتوان از توری با گرماژ 50 گرم بر متر مربع استفاده کرد؛ اما اگر توری فایبرگلاس به صورت نواری اجرا شود، می توان از توری با گرماژ 100 گرم بر متر مربع یا بیشتر استفاده نمود. قطر چشمه توری فایبرگلاس باید حداقل 5 میلیمتر در نظر گرفته شود.  

فلسفه متفاوت طراحی وال پست و وال مش مطابق پیوست شش 2800

یکی از مهم ترین مواردی که باید در ضوابط والمش در آیین نامه 2800 به آن توجه داشت، فلسفه متفاوت طراحی وال پست و وال مش است. در روش وال مش خمش دیوار، یک طرفه و در راستای قائم میباشد بنابراین دیوار نیازی به وادار ندارد و محدودیتی در طول دیوار وجود ندارد. در مقابل در وال پست‌های فلزی خمش دیوار دو طرفه فرض شده و بعلت محدودیت در طول دیوار نیاز به اجرای وادارهای قائم و افقی و میلگرد بستر میباشد. از این جهت فلسفه اجرا و طراحی وال پست و وال مش در آیین نامه 2800 به طور کامل با یکدیگر متفاوت هستند و مهندسان باید با توجه به این تفاوت‌ها، از این دو سیستم بهره بگیرند.

اجرای سریع و آسان وال مش در مقایسه با وال پست

فرآیند اجرای وال مش و وال پست در ساختمان ها نیز به صورت متفاوت انجام می شود. به گونه ای که اجرای وال پست باید قبل از دیوارچینی انجام شود، اما اجرای وال مش پس از فرآیند دیوارچینی قابل انجام است. حذف وادار قائم و افقی در سیستم وال مش باعث اجرای سریع تر این سیستم در مقایسه با وال پست شده است. به دلیل اینکه در حین اجرای وال مش نیازی به در نظر گرفتن جزئیات دقیق اجرایی و استفاده از مصالح فلزی در حین دیوارچینی نیست، وال مش می تواند با ایمنی حداکثری در ساختمان ها اجرا شود و نقش مهمی را در ایمنی و کاهش محدودیت های وارده داشته باشند. علاوه بر این، اکیپ های اجرایی نیمه متخصص، می توانند این سیستم را اجرا می کنند که این موضوع خود یک حسن بزرگ برای اجرای وال مش محسوب می شود. اجرای سریع و آسان وال مش در مقایسه با وال پست فلزی یک نکته مثبت برای این سیستم شناخته می شود.

امکان اجرای وال مش در ساختمان های موجود مطابق پیوست شش 2800

امکان اجرای وال مش در ساختمان های موجود مطابق پیوست شش 2800

یکی از محدودیت های بسیار مهم در روش وال پست سنتی و فلزی، عدم امکان اجرای وال پست پس از اجرای دیوارچینی است. این موضوع باعث شده تا از بسیاری از ساختمان های موجود بدون وال پست چشم پوشی شود و حتی برخی از ساختمان هایی که به دلیل خطای اجرایی، بدون وال پست ساخته شده اند نیز ایمن سازی نشوند و عملکرد مناسبی نداشته باشند.

اجرای وال مش در ساختمان های موجود مطابق با پیوست ششم استاندارد 2800 امکان پذیر است. در واقع اجرای وال مش در آیین نامه 2800 نیازی به تخریب دیوارهای ساختمانی نداشته و روی دیوارهای اجرا شده با هر نوع مصالحی قابل انجام است. برای حفظ ایمنی ساختمان های موجود لازم است که وال مش به صورت کاملا حرفه ای اجرا شود تا بتوان شاهد عملکرد مناسب این سیستم در دیوارهای ساختمانی بود. از این رو برای ساختمان های در حال ساخت با خطاهای اجرایی، ساختمان های قدیمی بدون وال پست و ساختمان های در حال بازسازی، می توان از روش اجرای وال مش کمک گرفت و ایمنی این سیستم را چندین برابر افزایش داد. پس می توان وال مش را یک روش مقاوم سازی ساختمان و در دیوارهای بدون وال پست نیز معرفی نمود.

کاهش قیمت والپست با روش نوین والمش

با توجه به حذف وادار قائم و افقی، میلگرد بستر و بسیاری از مصالح فلزی گران قیمت دیگر در روش وال مش می تواند تحلیل کرد که قیمت وال پست با روش نوین وال مش بسیار مناسب تر است. در پیوست ششم استاندارد 2800 نیز صراحتا اعلام شده است که قیمت وال مش در مقابل وال پست بسیار کاهش پیدا می کند و این یک نقطه قوت بسیار مهم برای پروژه های امروزی شناخته می شود. طبیعتا با کاهش قیمت مهار لرزه ای ساختمان ها، کل هزینه تمام شده ساختمان نیز کاهش پیدا کرده و این موضوع یک ویژگی مهم برای این سیستم محسوب می شود.

علاوه بر اینکه قیمت مصالح استفاده شده در روش وال مش در آیین نامه 2800 پایین تر است، هزینه های اجرایی این سیستم نوین مهار لرزه ای نیز به حداقل قیمت ممکن موجود در بازار رسیده است. چرا که اکیپ های اجرایی که روی پلاسترکشی مسلط هستند، می توانند مراحل اجرای وال مش را انجام دهند و نسبت به سایر اکیپ های متخصص، هزینه کمتری را دریافت نمایند. با کاهش قیمت وال پست به روش نوین وال مش در آیین نامه 2800، دغدغه بسیاری از کارفرمایان برای مهار لرزه ای برطرف می شود و در نهایت آمار ساختمان هایی که مهار شده اند افزایش پیدا خواهد کرد. 

کلام پایانی

وال مش در آیین نامه 2800 به عنوان روش نوین مهار لرزه ای و اجزای غیر سازه ای شناخته می شود که با ترکیب توری فایبرگلاس و پلاستر در ساختمان های مختلف قابل اجرا است. این سیستم نوین نه تنها ایمنی بسیار بالایی را در ساختمان ها به همراه دارد، بلکه باعث کاهش هزینه های اجرایی نیز خواهد شد. جامعه مهندسان لازم است که با در نظر گرفتن جزئیات ضوابط اجرایی وال مش در آیین نامه 2800، این نوع سیستم را در ساختمان های در حال ساخت و یا بازسازی شده اجرا کنند.

جهت خرید وال مش می توانمید با کارشناسان فروش وال مش مقاوم سازی تکنوپل در تماس باشید.

وبسایت مقاوم سازی تکنوپل: technopol

شماره تماس مقاوم سازی تکنوپل:  86046232-021

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید