راهنمای خرید پروفیل سبک برای پروژه‌های ساختمانی

کدخبر: ۶۶۹۲۵۸
همان‌طور که حتما می‌دانید، استفاده از پروفیل سبک در ساختمان‌سازی روزبه‌روز افزایش می‌یابد.
راهنمای خرید پروفیل سبک برای پروژه‌های ساختمانی

رپرتاژ آگهی: افزایش دوام و استحکام، مقرون‌به‌صرفه‌بودن این مصالح و انعطاف‌پذیری پروفیل سبک در طراحی، مزایایی هستند که باعث می‌شوند، پروفیل سبک انتخاب پرطرفداری در ساخت‌وساز باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت پروفیل سبک در این صنعت، امکان کاهش هزینه‌های ساخت و ساز است، چیزی‌که ما قصد داریم در این مقاله به آن بپردازیم. اگر شما هم از افرادی هستید که دستی بر آتش ساخت‌وساز دارند، با ما همراه باشید؛ چراکه این موضوع برای شما جذاب خواهد بود.

پروفیل سبک چیست؟

پروفیل سبک که اسم آن را در ساخت‌و‌ساز زیاد می‌شنوید، در واقع نوعی فولاد نازک سبک‌وزن است که ضخامتی در حدود 0.5 میلی‌متر تا 2 میلی‌متر دارد. همچنین این فولاد با عنوان فولاد شکل‌‌دهی سرد هم شناخته می‌شود که اشاره به عملیات نورد و شکل‌دهی سرد آن توسط غلطک و قالب‌ها دارد. پروفیل سبک به‌دلیل وجود چندین ویژگی به‌عنوان یک ماده پرطرفدار و ایده‌آل برای ساخت‌و‌ساز شناخته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی‌های این ماده استحکام، دوام و تطبیق‌پذیری هستند.

به‌طور مثال، نسبت استحکام به وزن این فولاد باعث می‌شود امکان ساخت دهانه‌های بزرگ‌تر وجود داشته باشد؛ در حالی که از متریال کمتری استفاده می‌شود. به‌علاوه مقاومت در برابر آتش، مقاومت در برابر پوسیدگی و حمله آفات و همچنین مونتاژ و نصب سریع و ساده هم از دیگر ویژگی‌های این پروفیل هستند.

پروفیل سبک

مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل سبک

چرا پروفیل‌های سبک تا این اندازه در صنایع مختلف و از جمله صنعت ساختمان محبوب هستند؟ این پروفیل‌ها چه ویژگی‌هایی دارند که آن‌ها را برای صنایع مختلف مناسب می‌کند؟ باید بدانید که محبوبیت این مقطع فولادی برای صاحبان صنایع چند دلیل مهم دارد. مهم‌ترین ویژگی پروفیل سبک، وزن کم آن است. به‌علاوه این پروفیل‌ها علاوه‌بر وزن کم، ضخامت کمی هم دارند. از طرفی هزینه‌های تولید و تهیه مقاطع فولادی و پروفیل‌ها همواره یکی از مسائل مهم در انتخاب آن‌هاست.

جالب است بدانید که قیمت پروفیل سبک به ابعاد و وزن آن بستگی دارد و معمولا هزینه تهیه آن کاملا مقرون‌به‌صرفه است. در ادامه به مهم‌ترین ویژگی‌های پروفیل می‌پردازیم:

  • این پروفیل کیفیت سطحی بسیار خوبی دارد.
  • تنوع وزنی پروفیل سبک بسیار مناسب است.
  • این پروفیل علاوه‌بر مواردی که تا این‌جا گفتیم، قابلیت چکش‌خواری بسیار خوبی هم دارد. ویژگی‌ای که برای اغلب صنایع اهمیت بسیاری دارد.
  • این پروفیل به‌دلیل مقاومت بالایی که دارد و همچنین ضخامت کم، به‌راحتی فرم می‌گیرد و دچار شکستگی یا ترک نمی‌شود
  • دقت ابعادی بالا و تنوع وزنی بسیار خوب این پروفیل از ویزگی‌های مهمی هستند که آن را از پروفیل آهن مجزا می‌کنند.
  • برای تولید پروفیل سبک، از ورق با ضخامت‌های مختلف استفاده می‌شود. به‌همین دلیل پروفیل سبک، ضخامت دقیق و متنوعی دارد. این ویژگی به‌خصوص برای استفاده پروفیل سبک در طراحی بسیار مهم است.
  • هزینه تهیه پروفیل سبک به نسبت پروفیل آهن مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

پروفیل سبک و ساختمان سازی

انواع پروفیل سبک مورد استفاده برای سازه فولادی

انواع مختلفی از پروفیل سبک در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند که هرکدام توانایی خاصی دارند. پروفیل‌ها در واقع قطعات جداگانه‌ای هستند که برای ساخت قالب‌های فولادی سبک استفاده می‌شوند. از این پروفیل‌ها در ساخت‌و‌ساز برای اهداف مختلفی مانند پشتیبانی، بالابردن ظرفیت باربری و پایداری استفاده می‌شود. انتخاب انواع پروفیل سبک برای سازه‌های فولادی باید براساس الزامات کلی ساختمان، ظرفیت بار مورد نیاز و مواردی مانند الزامات ساختاری باشد.

برای این انتخاب همچنین باید مواردی مانند مقاومت در برابر آتش‌سوزی، عایق و ایمنی، آکوستیک، پایداری و در نهایت هزینه‌های ساخت را در نظر بگیرید. برخی از مهم‌ترین و متداول‌ترین انواع پروفیلی که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شوند عبارتند از:

پروفیل‌های سبک C شکل

یکی از پرکاربردترین انواع پروفیل در ساختمان‌سازی پروفیل، C شکل است. پروفیل‌ سی معمولا در قسمت‌هایی مانند تیرچه، ناودانی، سیستم‌های مسیر و.. استفاده می‌شود. از این پروفیل همچنین برای پوشش سقف در سوله‌ها، ساخت قاب اطراف پنجره‌ها، ساخت چهارچوب‌ها و همچنین اتصال بخش‌های مختلف سازه‌های فلزی استفاده می‌شود. اتصال ستون‌ها به‌خصوص ستون‌های فاصله زیاد، تقسیم‌بندی دیوارهای غیر باربر و... هم کاربردهای دیگری از پروفیل سبک C شکل هستند.

ناودانی یا پروفیل‌های سبک U شکل

از پروفیل‌های U شکل برای قاب‌بندی و همین‌طور پشتیبانی استفاده می‌شود. به‌طور کلی از پروفیل U شکل در مجموعه‌ سقف و دیوارها استفاده می‌شود. به‌صورت دقیق‌تر از این پروفیل‌‌های U شکل برای وال‌پست‌ها و همچنین میان قاب‌های ساختمانی و به‌منظور بالابردن دوام، استحکام و بهبود کاربری سازه استفاده می‌شود. این سازه‌ها رفتار مناسبی در برابر نیروهایی مانند زلزله خواهند داشت.

پروفیل‌های سبک Z شکل یا پروفیل زد

این پروفیل‌ها برای ساخت پرلین‌ها و همچنین بندها استفاده می‌شوند. استفاده از پروفیل زد باعث بهبود استحکام سازه می‌شود. پروفیل Z شکل‌‌پذیری بسیار خوبی دارد و معمولا برای اتصالات مستحکم اسکلت سازه‌ها استفاده می‌شود. از این نوع پروفیل علاوه‌بر صنعت ساختمان در صنایع دیگری هم استفاده می‌شود. چراکه این پروفیل استحکام مناسبی دارد که مورد توجه کاربری‌های مختلف و صنایع متفاوت مانند خودروسازی است.

البته همان‌طورکه می‌دانید کیفیت پروفیل سبک در این استحکام تاثیرگذار است. بنابراین، اهمیت بسیاری دارد که پروفیل سبک مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی را از فروشندگان معتبری تهیه کنید. خرید پروفیل سبک از صبا پروفیل علاوه‌بر کیفیت، مزایای دیگری مانند هزینه‌های مناسب و شرایط ارسال ویژه را هم در بر دارد.

پروفیل سبک کلاهی شکل

در نهایت پروفیل‌های پرکاربرد کلاهی شکل را داریم که از آن‌ها به‌صورت گسترده برای ساخت تیرچه‌های کف استفاده می‌شود. این پروفیل‌ درواقع یک پایه مستحکم برای سیستم کفپوش ایجاد می‌کند که بسیار پرطرفدار است. پروفیل کلاهی شکل همچنین برای ایجاد مسیر و خط هادی لازم برای درب‌های بزرگ صنعتی و ساختمانی هم به‌کار می‌رود. به‌طور کلی باید گفت که این نوع پروفیل هم به‌دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی که دارد در کاربردهای مختلفی از ساخت اسکلت‌های سبک به‌کار می‌رود.

پروفیل سبک و ساختمان

چگونگی کاهش هزینه‌های ساخت با پروفیل سبک

راه‌های زیادی برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها کاهش هزینه‌های مربوط به مواد اولیه است. اما چطور می‌توانید هزینه‌های ساخت و ساز را از طریق مواد و مصالح اولیه کاهش دهید؟ یکی از مهم‌ترین راهکارها، حذف واسطه و تهیه مصالح مورد نیاز پروژه از تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان اصلی است. بنابراین، برای کاهش هزینه‌ها واسطه‌ها را حذف کنید و به سراغ تولیدکنندگان معتبری مانند صباپروفیل بروید که علاوه‌بر کیفیت بالا، شرایط مناسب خرید و ارسال انواع پروفیل و مقاطع فلزی مورد نیاز را به‌صورت مستقیم و بدون واسطه را ارائه می‌دهند.

برآورد دقیق مصالح مورد نیاز پروژه یکی از اقدامات مهم برای کاهش هزینه‌های پروژه است. خریداری مصالح بیش از نیاز واقعی پروژه موجب هدررفتن هزینه‌ها می‌شود. اما تهیه مصالح کمتر از نیاز واقعی هم باعث می‌شود برای تهیه کمبود مصالح، زمان و هزینه زیادی را صرف کنید. یکی از عوامل تاثیرگذار در کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز، تهیه مصالح مورد نیاز به‌صورت کلی است. نباید فراموش کنید که قیمت مصالح نوسان زیادی دارد و برای جلوگیری از هزینه‌های ناخواسته یا گران‌شدن مصالح در حین پروژه، بهتر است قبل از شروع، مصالح مورد نیاز را به‌صورت کلی خریداری کنید.

مقاطع فولادی و انواع پروفیل‌ها اساس ساختمان‌سازی هستند، بنابراین بسیار مهم است که قیمت آن‌ها را بررسی کنید. قیمت تیرآهن و میلگرد روی هزینه‌های نهایی پروژه تاثیر بسیاری دارند؛ بنابراین قبل از استعلام قیمت و اطمینان از کیفیت اقدام به‌خرید این مصالح و انواع پروفیل‌ها نکنید. در نهایت فراموش نکنید که استفاده از پروفیل سبک و جایگزین‌کردن پروفیل آهن با پروفیل سبک تا حدود زیادی به کاهش هزینه‌های ساخت‌وساز منجر می‌شود. چراکه همان‌طور که گفتیم قیمت هر شاخه پروفیل سبک با توجه به وزن به نسب پروفیل آهن مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

خرید باکیفیت‌ترین و مناسب‌ترین پروفیل سبک از صبا پروفیل

پروفیل‌های سبک در انواع مختلفی تولید می‌شوند و نقش بسیار مهمی در صنعت ساختمان ایفا می‌کنند. از این رو، انتخاب پروفیل مناسب در پروژه‌های ساخت‌وساز عامل مهمی برای موفقیت پروژه‌ها محسوب می‌شود. همچنین استفاده از این پروفیل‌ها برای سازندگان و طراحان، چندین مزیت مهم مانند تطبیق‌پذیری، استحکام، دوام بالا، امکان بهره‌وری مناسب انرژی، کاهش محدودیت‌ها در طراحی پروژه و از همه مهم‌تر تاثیر چشمگیر در کاهش هزینه‌های پروژه را در بر دارد.

نکته مهمی که در استفاده از پروفیل‌های سبک باید در نظر بگیرید، کیفیت، خرید پروفیل از تولیدکنندگان معتبر و بدون دخالت واسطه‌ها، انتخاب پروفیل مناسب برای پروژه و محاسبه دقیق میزان پروفیل مورد نیاز هر پروژه است. خوشبختانه تیم حرفه‌ای و تخصصی صبا از مشاوره و انتخاب تا خرید باکیفیت‌ترین انواع پروفیل برای پروژه‌های ساختمانی با مناسب‌ترین قیمت و شرایط تا ارسال فوری مصالح مورد نیاز در کنار شماست. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات دقیق‌تر، مشاوره و استعلام قیمت به‌روز انواع پروفیل با تیم صباپروفیل تماس بگیرید. مشاورین این تیم شما را راهنمایی می‌کنند تا بهترین تصمیم را بگیرید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید