راه حل عبور از هفت خوان واردات خودرو

کدخبر: ۶۷۰۷۶۰
از جمله اساسی‌ترین مسئله‌هایی که در مجلس شواری اسلامی از سال 1397 در حال بررسی می‌باشد مسئله واردات خودرو به ایران است که بالاخره در دولت سیزدهم و در سال 1401 با توجه به شرایط و ضوابط خاصی انجام این فرآیند آزاد اعلام شد.
راه حل عبور از هفت خوان واردات خودرو

رپرتاژ آگهی: اما، جالب اینجاست که بازهم برای واردات خودرو هفت خوانی را باید عبور کنید تا بتوانید خودرو مورد نظرتان را به صورت موقت و یا قطعی وارد کشور کنید. برای عبور از این هفت خوان چه راه‌هایی وجود دارد؟ با ما همراه باشید.

هفت خوان واردات خودرو گذر موقت

براساس گزارش‌های آنلاینی کهاز طرق رسانه‌ها و سایت‌های مختلف از قبیل: mimt.gov.ir در دسترس می‌باشد سخنگوی وزارت صمت طبق آئین نامه‌ای مبنی بر واردات خودرو گذر موقت و یا قطعی اعلام کرده است که چیزی نزدیک به 350 درخواست برای انجام این فرآیند در دفاتر صنایع خودرویی به ثبت رسیده است. اما، در آئین نامه الزامتی آمده است که باید از سوی شرکت‌هایی که تصمیم به واردات خودر دارند محقق شود.

طبق بررسی‌های صورت گرفته در این رابطه شرکت‌هایی که بتوانند راه حل عبور از هفت خوان واردات خودرو را پیدا کرده و از این هفت خوان عبور کنند می‌توانند خودروهای زیر 10 هزار یورو وارد کنند و سفارشات خود را به صورت کتوب در سازمان توسعه تجارت به ثبت برسانند.

موانع واردات و راهکارهایی برای آن

با وجود اینکه طلسم واردات خودرو چند وقتی می‌شود که شکسته شده است اما باز هم موانعی بر سر راه این فرآیند وجود دارد. در حال حاضر یکی از جدیترین موانع بر سر راه واردات خودرو مسئله تامین ارز می‌باشد. طبق اطلاعات اعلام شده دولت  و بنابر آنچه که به تصویب رسیده است سیاستگذاران تنها 2 میلیارد ارز را برای واردات خودرو در نظر گرفته‌اند که با توجه به میزان ارز موجود تا امروز حداقل 200 هزار دستگاه وارد کشور شده است. در صورتیکه واقعیت چیز دیگری است و براساس آمار مشخص شده تعداد خودروهای وارداتی کمتر از عدد اعلام شده است.

علاوه بر مسئله ارز، موانع دیگری نیز بر سر راه واردات خودرو وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به تحرکات مخالفان خاموش و ذی‌نفعان (از جمله سازمان ملی استاندارد ) اشاره کرد

مزایای گذر موقت

مزیت‌های این فرآیند عبارتند از: عدم پرداخت عوارض گمرکی، استفاده آسان، انعطاف‌پذیری، عدم نیاز به تغییرات فنی، قیمت پایین تر و دسترسی به مدل های خاص

مدارک لازم

برای واردات خودرو چه صورت موقت و چه قطعی به مدارک زیر نیاز می‌باشد.

  1. مدارک هویتی(کارت ملی و پاسپورت)

  2. مدارک مربوط به خودرو(سند مالکیت، مدارک فنی خودرو)

  3. بیمه‌نامه( بیمه نامه ای که پوشش های لازم را برای خودرو وارداتی فراهم آورده باشد)

  4. گواهینامه رانندگی

  5. مجوزهای گمرکی( مجوز واردات و گواهی انطباق)

  6. مدارک مالی( فاکتور خرید خودرو، مدارک پرداخت عوارض گمرکی برای ترخیص کالا از گمرک)

  7. مدارک اضافی( مدارک مربوط به ثبت‌نام در سامانه‌های مربوطه)

عبور خودرو از موانع واردات

مقایسه گذر موقت با واردات قطعی

از نام خودروهای گذر موقت کاملا مشخص است که این خودروها را برای مدت زمان محدود تقربیا 6 ماه تا 1 سال می توان در داخل کشور استفاده کرد در صورتیکه خودروهای وارداتی قطعی با هدف مالکیت دائمی وارد کشور می شوند و هیچ محدودیت زمانی برای آنها وجود ندارد. درست است که خودروهای گذر موقت معمولاً عوارض گمرکی کمتری نسبت به واردات قطعی دارند و مناسب برای افرادی است که به مدت کوتاهی نیاز به خودرو دارند. اما، در عوض با واردات قطعی خودرو شما مالکیت کامل خودرو خود را برعهده خواهید داشت و به راحتی می توانید تغییراتی که می خواهید را بر خودرو اعمال کنید.

مشکلات رایج و راهکارها

پستی و بلندی های بسیاری بر سر راه واردات خودرو گذر موقت به ایران وجود دارد. از آنجایی که اغلب افرادی که از خودروهای پلاک موقت استفاده می کنند مالکان شخصی این خودروها می باشند اما باز هم اجازه خرید و فروش آنها را ندارند. از این رو این مسئله به یکی از بزرگترین مشکلات واردات خودرو گذر موقت تبدیل شده است و به طبع آن دسته از افرادی که اقدام به خرید و فروش این دست از خودروها میکنند مجرم شناخته خواهند شد و مورد پیگردقانونی قرار خواهند گرفت.

از دیگر مشکلات انجام این کار که در سایت پدال نیز به آن اشاره شده، مدت زمان محدودی است که برای تردد خودروهای گذر موقت در نظر گرفته شده است و باید بعد از به اتمام رسیدن تاریخ مورد نظر خودرو به کشور خو بازگرداننده شود در غیر اینصورت توسط قانون جلوی تردد آن گرفته می‌شود و مالک مجرم شناخته می‎شود.

شرایط خاص برای انواع خودرو

بسته به نوع خودروهایی که قصد واردات آنها را به کشور دارید(سواری، تجاری، کلاسیک) شرایط مشخص شده از سوی کشور مبداء و مقصد متفاوت می باشد.  جهت وارد کردن انواع خودرو، نیاز به مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، پرداخت عوارض گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده،  رعایت استانداردهای آلایندگی و ایمنی می باشد و معمولاً خودروهای جدید یا با سن مشخص (مثلاً زیر ۵ سال) مجاز به واردات هستند.

محدودیت‌های جغرافیایی واردات خودرو

بسیاری از کشورها با اعمال محدودیت‌های واردات کالا از دبی، تلاش می‌کنند تا تولیدکنندگان داخلی خودرو را حمایت کرده و به آنها فرصت رشد دهند. برخی کشورها هم هستند که با وضع استانداردهای سختگیرانه برای آلایندگی خودروها، سعی در کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت زندگی شهروندان دارند. دولت‌ها با اعمال تعرفه‌های گمرکی بر خودروهای وارداتی، می‌توانند درآمدهای دولتی را افزایش داده و از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند اما همه اینها مانع از محدودیت های جغرافیایی که بر سر راه واردات خودروهای گذر موقت قرار گرفته اند نمی شوند.

مدت زمان مجاز تردد خودروهای گذر موقت

مدت زمان مجاز برای تردد خودروهایی که دارای پلاک گذر موقت هستند و توانستند  با راه حل عبور از هفت خوان واردات خودرو، وارد ایران شوند تنها 6 ماه می‌باشد. زمانیکه خودروهایی به صورت قطعی و یا موقت وارد خاک کشور می‌شوند برای 3 ماه اجازه عبور و مرور را خواهند داشت. این عبور و مرور هم شرایط و ضوابط خاص خود را دارد. در غیر اینصورت از حرکت آنها در سطح کشور جلوگیری خواهد شد.

خروج خودرو وارداتی از گمرک

خروج خودرو

طبق گزارش‌های موجود در وب سایت خودرو بانک خروج خودروهای وارداتی از ایران، چه به صورت موقت و چه به صورت قطعی، نیازمند طی کردن مراحل گمرکی خاصی است. این فرآیند به دلایلی مانند جلوگیری از قاچاق کالا، محاسبه دقیق عوارض و مالیات‌ها و همچنین ثبت اطلاعات خودرو انجام می‌شود. برای ترخیص خودرو از گمرک باید صبور باشید زیرا که ترخیص خودرو فرآیندی زمان‌بر است و بهتر است مراحل آن را از قبل برنامه‌ریزی کنید.

تأثیر بر اقتصاد

تأثیر که واردات خودرو بر اقتصاد ایران نیز می تواند داشته باشد این است که وارد کردن خودروهای خارجی و گذر موقت باعث می شوند تا درآمدهای دولیت از طریق تعرفه های گمرکی افزایش پیدا کند و به مراتب کمک زیادی به حمل‌ونقل، خدمات پس از فروش، و قطعه‌سازی خواهد کرد که این مسئله به ایجاد اشتغال کمک خواهد کرد.

تأثیر بر محیط زیست

خودروهای وارداتی به طور کلی استانداردهای آلایندگی بالاتری نسبت به خودروهای داخلی دارند که می‌تواند به کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کمک کند برای مثال:  ترویج واردات خودروهای برقی می‌تواند به ترویج استفاده از این خودروها در ایران کمک کند و به کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی منجر شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید