نگاه کوتاه مدت به بازار سرمایه

محدودیت نوسان در بازار بورس/ پیش بینی بازار سهام امروز 8 خرداد 1403

کدخبر: ۶۴۹۸۰۹
اقتصادنیوز: تحلیل گران تکنیکی معتقدند بازار بورس در مرز 2 میلیونی از حمایت برخوردار است اما رفتار معامله گران نشان می‌دهد که تا حد بالایی متأثر از اخبار سیاسی هستند.
محدودیت نوسان در بازار بورس/ پیش بینی بازار سهام امروز 8 خرداد 1403

به گزارش اقتصادنیوز، بورسی‌ها در شرایطی به استقبال معاملات روز سه‌شنبه می‌روند که دیروز شاخص کل بورس تهران برای سومین روز متوالی ریزش کرد. برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 8 خرداد- به روند بازار سهام در روز کاری گذشته نگاه می‌کنیم. روز دوشنبه شاخص کل 22 هزار و 505 واحد افت کرد و شاخص کل هم‌وزن 5 هزار و 172 واحد نزول کرد. همچنین شاخص کل فرابورس  213 واحد پایین آمد و شاخص هم وزن فرابورس ریزش هزار و 679 واحدی داشت. 

بیشترین افزایش قیمت

روز دوشنبه در بورس شرکت تامین سرمایه نوین (تنوین)، شرکت گروه مالی شهر (شهر) و شرکت نیرو کلر (شکلر) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی (مفاخر)، شرکت تامین سرمایه دماوند (تماوند) و شرکت پاکدیس (غدیس) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

بیشترین کاهش قیمت 

در بورس نمادهای ملت (شرکت بیمه ملت)، فباهنر (شرکت مس شهید باهنر) و وخاور (شرکت بانک خاورمیانه) در روز یکشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران امروز (شکام)، شرکت مجتمع سیمان غرب آسیا (سجام) و شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار (کمرجان) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

در معاملات دوشنبه، 30 نماد صف خرید داشتند و 376 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 453 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 105 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با ریزش 49 درصدی به هزار و 229 میلیارد تومان رسید.

پیش بینی بورس امروز 

دیروز شاخص بورس برای سومین روز ریزش کرد و بیش از 22 هزار واحد پایین آمد. نمادهای فولاد، فملی، فارس، شپنا، وامید و شبندر بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص داشتند. 

براساس گزارش اکوایران، به علاوه، برای پنجمین روز متوالی پول حقیقی از بازار خارج شد. نمادهای بوعلی، فولاد، وسالت، بورس، وامید، تاصیکو، ملت، فملی، وبصادر و کماسه بیشترین خروج سرمایه را داشتند. 

روز دوشنبه 363 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد. در مجموع 5 روز معاملاتی اخیر بورس تهران 2 هزار و 202 میلیارد تومان سرمایه حقیقی از بازار سهام خارج شده است.

همچنین دیروز عرضه بر تقاضا غلبه داشت و ارزش‌ صف‌های فروش بیش از صف‌های خرید بود. بنابراین هرچند اعمال دامنه نوسان 2 درصدی از شدت ریزش بازار کاسته است اما سیاست سازمان بورس عملا به افزایش صف‌های فروش و تداوم ریزش بازار منجر شده است. در حالی که اگر به بازار اجازه داده شود که تعدیل قیمتی را در یک مرحله انجام دهد، بازار گرفتار روزهای ریزشی متوالی و تجمیع و انباشت عرضه در صف‌های فروش نمی‌شود. سیاست محدودیت نوسان برای کنترل هیجان فروش در یک یا دو روز معاملاتی –به ویژه در واکنش به اتفاق غیرمترقبه‌ای مثل درگذشت رییس جمهور- قابل دفاع است اما داده‌های معاملات نشان می‌دهد که تداوم آن برای بازار سودمند نیست. به تعبیر دیگر سیاستی که ماهیت آن کوتاه مدت است در میان مدت و بلندمدت کارآمد نیست. گویی که به خاطر انتخابات ریاست جمهوری در پیش رو و تغییر مجلس، به بسیاری از امور نگاه کوتاه مدت می‌شود. 

تحلیل گران تکنیکی معتقدند بازار در مرز 2 میلیونی از حمایت برخوردار است اما رفتار معامله گران نشان می‌دهد که تا حد بالایی متأثر از اخبار سیاسی هستند. دیروز مجلس جدید شروع به کار کرد و امروز انتخاب هیئت رئیسه و رئیس مجلس توازن قوای گروه‌های سیاسی را نمایان خواهد کرد. از سوی دیگر برخی چهره‌ها برای مشارکت در انتخابات زودتر از موعد ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌اند. بنابراین بخشی از روندهای بازار را می‌توان به واکنش به تحولات سیاسی تعبیر کرد. در چنین شرایطی پایین بودن ارزش معاملات و خروج سرمایه قابل فهم خواهد بود. انتظار از سیاست گذار این است که ابزارهای لازم را برای پوشش ریسک در اختیار معامله گران و سهامداران قرار دهد تا مجبور نباشند برای پوشش ریسک خود از بازار خارج شوند. 

030307

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی