اقتصادنیوز گزارش می‌دهد:

رونق صنایع کوچک در گرو چیست؟/ چگونه صنایع بزرگ صنایع کوچک را به راه می‌اندازند؟

کدخبر: ۱۳۴۱۰۴
پس از توافق ایران و گروه ۱+۵ در وین، بسیاری از مسئولان و کار‌شناسان نوید رونق در صنایع و شهرک‌های صنعتی را دادند، اما با گذشت شش ماه از رفت و آمدهای نمایندگان صنعتی اروپایی به نظر می‌رسد هنوز صنایع کوچک در کشور آنگونه که باید رونق نیافته و نیاز به زمان است.
رونق صنایع کوچک در گرو چیست؟/ چگونه صنایع بزرگ صنایع کوچک را به راه می‌اندازند؟

به گزارش اقتصادنیوز، گرچه حدود شش ماه از توافق میان ایران و گروه ۱+۵ در وین می‌گذرد، اما همچنان برخی صنایع به انتظار معجزه نشسته‌اند تا شاید در تولیدات و بازارشان رونقی ایجاد شود، در حالی که بسیاری بر این باورند که رونق در بازار و تولیدات صنایع کوچک نیازمند زمان است.

در این میان اما برخی کار‌شناسان اعلام می‌کنند همانگونه که اثر تحریم‌های اقتصادی طی سال‌ها بر صنایع تاثیرگذار بوده است، اکنون برداشته شدن تحریم‌ها و خروج رکود و اثرات ناشی از آن نیز نیازمند زمان بیشتری است. برخی دیگر نیز رونق صنایع را منوط به ورود سرمایه‌گذاران خارجی اعلام می‌کنند و برخی دیگر نیز تسهیلات دولتی را در این میان موثر می‌دانند.

اما در ماه‌های گذشته اقتصاد بخش صنعت، دست به گریبان راه‌های مختلفی برای خروج از رکود شده است، دراین مدت بسیاری از نمایندگان اقتصادی شرکت‌های اروپایی به ایران آمده‌اند و مذاکراتی با صنایع داشته‌اند که برخی موفق و برخی هنوز بلاتکلیف مانده است، در مقابل نیز دولت برای دو بخش صنعت از جمله صنایع دسته اول و دسته دوم، راهکار خروج از رکود در نظر گرفته است که یکی از آن‌ها موفق و اجرای دیگری هنوز معلق مانده است.

در این زمان برخی صنایع کوچک با تشدید رکود همراه شدند که در این شرایط از اعطای تسهیلات دولتی به سایر صنایع گلایه شد، اما برخی صنایع دیگر همچون مواد غذایی بدون مشکل فعالیت صنعتی خود را ادامه دادند. دراین زمان صنعت نساجی نسبت به سه ماه گذشته با تشدید رکود همراه شد؛ از این رو بسیاری از فعالان این صنعت کاهش کیفیت، افزایش قاچاق و وجود قوانین مزاحم را از جمله دلایل رونق نیافتن این صنعت عنوان کردند. از طرفی دیگر دولت برای دو صنعت خودروسازی و لوازم خانگی راه نجات از رکود در نظر گرفت که این روش برای صنعت خودروسازی پاسخ مثبت داد، به گونه‌ای که بیش از یک میلیون خودرو در شش روز با تسهیلات ۲۵ میلیون تومانی به فروش رفت؛ اما روش دیگر برای فروش کالاهای در انبار مانده لوازم خانگی تا سقف ۱۰ میلیون تومان هنوز معلق مانده و اجرایی نشده است.

در شرایط رکودی بخش صنعت، برخی بر این باورند که باید دولت هرچه سریع‌تر به فکر رونق بخش‌های مختلف صنعت باشد چرا که اگر دیر بجنبد، برخی صنایع کوچک با افول همراه می‌شوند.

حال معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان صنایع کوچک وشهرک‌های صنعتی بر این باور است که لکوموتیو صنعت به دست صنایع بزرگ کشور‌ها است که با راه‌اندازی آن‌ها صنایع کوچک نیز به راه می‌افتند.

وی افزود: حرکت صنایع کوچک به شرط رونق صنایع بزرگ ایجاد می‌شود، از این رو هنگامی که بازاری برای صنایع بزرگ به وجود آید، خود به خود صنایع کوچک را با رونق همراه می‌کند.

فرشاد مقیمی به اقتصادنیوز گفت: راه پیشرفت صنایع کوچک در دستان صنایع بزرگ است چرا که این امر در همه دنیا وجود دارد، به گونه‌ای که سرمایه گذاران از خارج از کشور برای سرایه گذاری در این بخش به کشور نمی‌آیند بلکه باید برای سرمایه‌گذاری در لکوموتیوهای اقتصادی سرمایه گذاری وارد می‌شوند.

به گفته وی، در حال حاضر، یکی از شرکت‌هایی که در یکی از شهرک‌های صنعتی وارد شده و سرمایه گذاری کرده است، همین رویه را پیش گرفته است، چرا که به جرات می‌توان گفت که نیازهای مربوط به قطعات برای این شرکت از داخل کشور تامین می‌شود و همین امر دلیل رونق قطعه‌سازی در این بخش شده و توانسته است بازرای برای صنایع کوچک ایجاد کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید