آرام خلیلی‌فر*

چرا قیمت نفت در قلمرو گاوهای نر حرکت می‌کند؟

کدخبر: ۱۵۰۳۷۵
.
چرا قیمت نفت در قلمرو گاوهای نر حرکت می‌کند؟

 در بازارهای مالی چنانچه تقاضا برای خرید محصولی افزایش یابد و عرضه محصول به ندرت صورت پذیرد ، سرمایه‌گذاران با امید به رشد قیمت‌ها به مرور وارد بازار می‌شوند و قلمرو بازار را به دست می‌گیرند که اصطلاح بازار گاوی در بین اهالی سرمایه‌گذاران عنوان می‌شود و بر عکس آن به بازار خرسی مشهور است.

از سال 2009 تا به امروز شاهد آن هستیم که روند ارزش دو محصول مورد اشاره (نفت و نرخ دلار در برابر سایر ارزها) در دوره‌های نه چندان طولانی به شکل مستمر با یکدیگر همبستگی منفی داشته‌اند که بیانگر اثر گذاری روند نرخ دلار بر روند بهای نفت است.

این مطلب بیانگر نکته جدی به جهت تعیین سیاست های اقتصاد مالی است،ضمن اینکه به نظر می رسد نقش سازمان اوپک به عنوان یکی از مهمترین نهادهای بین المللی اثر گذار بر بهای نفت در بازارهای جهانی ، با افزایش تولید نفت توسط کشورهای غیر اوپک ، به مرور کمرنگ شود.

البته نبایستی فراموش کرد که روند رابطه فوق ممکن است با تغییر شرایط نیز دگرگون گردد و در نهایت میزان عرضه و تقاضا در بازار به عنوان کلیدی ترین عامل، که خود نیز متاثر از چشم انداز سیاسی ، شرایط اقتصادی کشورهای صنعتی و غیره است تعیین کننده روند آتی بهای نفت باشد.

نکته مهم دیگر میزان وابستگی اقتصاد کشورهای صادر کننده به بهای نفت است که روندهای میان مدت به شکل صعودی و یا نزولی می تواند تصمیم گیری های اقتصادی بنگاه های تولیدی را با چالش جدی روبرو سازد.

به عقیده بسیاری از اقتصاد دانان افزایش برون‌زای قیمت نفت خام باعث تشدید کسری تجاری آمریکا می باشد و افت قیمت دلار سریع‌ترین مکانیسمی است که می‌تواند این کسری را جبران کند و وضعیت را در حال تعادل نگه دارد.

این مکانیسم می‌تواند همبستگی منفی بین قیمت نفت و نرخ دلار را که در تصویر مشاهده می‌کنیم توضیح بدهد.

اما با گذشت زمان به نظر می رسد پس از آنکه امریکا از یک کشور وارد کننده به صادر کننده نفت خام تبدیل شود رابطه فوق نیز دست خوش تغییرات گسترده شود و افزایش بهای نفت نهایتا باعث کاهش شکاف تجاری امریکا و در نتیجه منجر به تقویت ارزش دلار گردد و همبستگی منفی به مثبت تغییر نماید.

نتیجه گیری اینکه با درک روابط بین محصولات مختلف مخصوصا کالاهای استراتژیک می توان سناریو های مختلفی را طراحی و تببین نمود تا براساس تغییر شرایط تصمیمات منطقی را در حداقل زمان اخذ ، و بدین وسیله برای رسیدن به اهداف بلند مدت کمترین هزینه را پرداخت کنیم.

*تحلیلگر بازار سرمایه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید