سایه روشن رویارویی تهران- تل آویو

عقب‌نشینی خاورمیانه از پرتگاه جنگ تمام عیار؟/ فرجام رویارویی ایران و اسرائیل

کدخبر: ۶۴۱۶۲۴
اقتصادنیوز: همزمان با افزایش گمانه زنی ها درباره چرایی حادثه در اصفهان و تبریز گروهی از تحلیلگران با توسل بدین ادعا که انفجارها ماحصل اقدام ماجراجویانه ادعایی اسرائیل بوده، مدعی اند که خاورمیانه فعلا می تواند نفس راحتی بکشد.چرا که خطر رویارویی ایران و اسرائیل کاهش یافته است.
عقب‌نشینی خاورمیانه از پرتگاه جنگ تمام عیار؟/ فرجام رویارویی ایران و اسرائیل

به گزارش اقتصادنیوز، روزنامه فایننشال تایمز با انتشار یادداشتی مدعی شد، تقریباً بلافاصله پس از وقوع انفجار بر فراز یک پایگاه هوایی در نزدیکی اصفهان در ساعات اولیه روز جمعه، مقام های رسمی و نظامی ایران ضمن رد گمانه زنی ها درباره حمله ادعایی تلافی جویانه اسرائیل اعلام کردند به واسطه شنیده شدن صدای نسبتا شدید در شرق اصفهان، مربوط به شلیک پدافند هوایی اصفهان به یک شیء مشکوک بوده و هیچ خسارت و حادثه‌ای نداشته‌ایم.

به نوشته این نشریه ساعاتی بعد، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در جریان سخنرانی زنده تلویزیونی هیچ اشاره ای به انفجارها نکرد و سایر مقام های ارشد نظامی و غیر نظامی نیز وقوع انفجارها در اصفهان و تبریز را ماحصل شلیک پدافند هوایی به شی مشکوک اعلام کردند. مقام های رسمی ایران پیشتر صراحتا گفته بودند که در صورتی که اسرائیل دست به اقدامی خصمانه و تلافی جویانه بزند، با پاسخ تند و شدید تهران روبرو خواهد شد.

فایننشال تایمز در ادامه مدعی شد، همزمان با افزایش گمانه زنی ها در باب وقوع انفجارها، مقام های رسمی رژیم اسراییل نیز به سوال ها دراین باره پاسخی ندادند و خاموش بودند.

از زمانی که ایران اهداف اسرائیل در سرزمین های اشغالی را برای اولین بار هدف حملات مستقیم و بی سابقه اش قرار داد، تحلیل های ادعایی درباره این که کابینه جنگی اسرائیل به پاسخ ایران واکنش نشان خواهد داد، بسیار بود. کارشناسان مدعی بودند که پاسخ ایران با واکنش تل آویو روبرو خواهد شد اما در باب چگونگی این واکنش، مقیاس و ماهیت آن سوال ها وجود داشته و دارد. با این همه در همان روزهای نخست بعد از پاسخ بی سابقه ایران، مقام های آمریکایی به نقل از همتایان اسرائیلی شان مدعی شدند که تل آویو پاسخی محدود خواهد داد. با این همه در باب حادثه اصفهان و تبریز، اسرائیل سکوت اختیار کرده است.

ناظران غربی با اشاره به تحولات اخیر مدعی اند، شواهد نشان می دهد، ایران و اسرائیل فارغ از تنش ها، نمی خواهند ثبات خاورمیانه را بیش از این به خطر بیفتد و جنگی طولانی مدت درگیرد؛ جنگی که به ادعای این گروه پس لرزه هایش می تواند تمام خاورمیانه را درگیر کند. از همین رو به ادعای این گروه، تهران و تل آویو از لبه پرتگاه فعلا عقب نشینی کرده اند.

فایننشال تایمز  با اشاره به ادعا مدعی است، به نظر می رسد نتانیاهو علیرغم لفاظی های جنگ طلبانه اش ریسک گریز است، به توصیه های دیگر متحدان غربی ایالات متحده و اسرائیل توجه کرده و پشت متحدان راست افراطی خود که خواستار حمله ماجراجویانه متقابل و در عین حال پرهزینه بودند را خالی کرد. از همین رو می توان گفت که حال حاضر خطر وقوع جنگ تمام عیار منطقه ای کاهش یافته است.

پاسخ اخیر تهران به حمله تروریستی اسرائیل، فارغ از آن که در مقیاسی به سابقه انجام شد، اما حامل پیام سیاسی بود. به ادعای ناظران، تهران با پاسخ خود صرفا برای تل آویو پیامی محکم فرستاد مبنی بر این که معادلات منطقه تغییر کرده و دیگر فعل ماجراجویانه این بازیگر بی پاسخ نمی ماند.از همین رو بعد از حمله به سرزمین های اشغالی مقام های ایران صراحتا اعلام کردند که «ماموریت انجام شده» و نمی‌خواهد تنش‌ها تشدید شود.

پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و کنش تلافی جویانه و وحشیانه اسرائیل در غزه، خاورمیانه درگیر مارپیچ تند شده است.درگیری‌ها در جبهه‌های مختلف بین اسرائیل و محور مقاومت در جریان است. نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه و یمن وارد جنگ شده اند و چندین بار هدف قرار گرفته شده اند. اسرائیل و حزب‌الله نیز درگیر نبردهای برون مرزی روزانه هستند که در هر زمان دیگری جنگی همه جانبه محسوب می‌شود. در همین حال به ادعای ناظران، خطوط تعریف شده میان اسرائیل و محور مقاومت و حتی ایران نیز تا حدودی تغییر کرده است.

اسرائیل با حمله تروریستی به کنسولگری ایران در دمشق از خط قرمزها عبور کرد. به ادعای ناظران، شاید اسرائیل به دنبال بازدارندگی خود پس از شکست اطلاعاتی این بازیگر پس از حمله هفتم اکتبر بود، با این حال افعال این بازیگر حساسیت ها را برانگیخت و هراس غرب از وقوع جنگ منطقه ای را افزایش داد، بازیگران غربی به خوبی می دانستند که این ماجراجویی اسرائیل بی پاسخ نمی ماند.

در این میان گروهی از ناظران ادعا می کنند، تصور این که رویارویی میان ایران و اسرائیل به سایه بازگشته، زود است. گزارش های ادعایی حاکی از آن است که جت های اسرائیلی روز جمعه اهدافی را در سوریه هدف قرار داده اند.از همین رو گروهی مدعی اند در شرایط کنونی یک اشتباه محاسباتی کوچک می تواند دور تازه ای از تنش ها را کلید بزند. بنابر ادعای این گروه، آنچه یک طرف آن را اقدامی حساب شده می داند، ممکن است از منظر طرف دیگر محرکی غیر قابل قبول قلمداد شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید