نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۸ خرداد

50 درصد واردات بنزین از امارات صورت می‌گیرد

کدخبر: ۶۴۹۷۵۸
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
50 درصد واردات بنزین از امارات صورت می‌گیرد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

هشتم خرداد 1354؛ ایران از طریق مناقصه کشتی تجاری می‌خرد

نقشه‌ها و طرح‌هایی از کشتی‌های بازرگانی مورد نیاز ایران به وسیله کارشناسان کشتیرانی ملی آریا تهیه شد.

این نقشه‌ها برای کلیه کشورهای مهم سازنده کشتی در دنیا ارسال می‌شود تا در صورتی که این کشورها امکان ساختن کشتی‌های موردنیاز ایران را داشته باشند، قیمت و مدت لازم برای ساخت کشتی را به ایران اعلام کنند.

بر این اساس برای اولین بار ایران دست به اجرای یک سیاست جدید که می‌توان نام مناقصه را به آنها نهاد، خواهد زد.

ناوگان بازرگانی ایران در حال حاضر 34 فروند کشتی متعلق به خود و حدود 20 فروند کشتی اجاره‌ای را در اختیار دارد.

هشتم خرداد 1364؛ 100 هکتار از اراضی بابلسر توسط پرسنل نیروی هوایی زیر کشت رفت

در جهت حمایت همه‌جانبه از سیاست‌های دولتی خدمتگزار و با تلاش پرسنل معتهد پایگاه پدافند نیروی هوایی بابلسر در سال جاری 100 هکتار از اراضی تحت پوشش این نیرو زیر کشت سویا و علوفه قرار گرفته است.

مسوول جهاد خودکفایی پایگاه پدافند نیروی هوایی بابلسر گفت: طی سال گذشته با به زیر کشت بردن یکصد هکتار از اراضی محدوده پایگاه به میزان 152 تن گندم و 40 تن سویا برداشت و تحویل دولت شده است.

هشتم خرداد 1374؛ مقررات مربوط به بازگرداندن ارز صادراتی شامل صادرات گذشته می‌شود

سیاست‌های ارزی جدید دولت و مقررات آن مبنی‌بر الزام صادرکنندگان به بازگرداندن و فروش صد درصد ارزهای حاصل از صادرات کالاها و خدمات به شبکه بانکی کشور عطف به ماسبق نمی‌شود.

روابط عمومی بانک مرکزی با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: به دنبال سیاست‌های ارزی جدید دولت و الزام صادرکنندگان به بازگرداندن و فروش صد درصد ارزهای حاصل از صادرات کالاها و خدمات به شبکه بانکی کشور ابهاماتی برای عده‌ای از صادرکنندگانی که قبل از 74.2.31 (تاریخ اجرای طرح جدید) صادرات داشته‌اند، درخصوص نحوه رفع تعهد به وجود آمده است.

هشتم خرداد 1384؛ 50 درصد واردات بنزین از امارات صورت می‌گیرد

خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: جزئیات واردات 2.3 میلیارد دلاری بنزین از کشورهای خارجی به ایران را در سال 1383 منتشر کرد.

براساس این گزارش، در مجموع ایران دو میلیارد و 363 میلیون و 530 هزار و 728 دلار بنزیناز کشورهای امارات متحده عربی، هند، سنگاپور، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه، چین، سوئیس، فرانسه، کویت، عربستان، رومانی، برزیل، روسیه و کره در سال 1383 وارد کشور کرده است.

هشتم خرداد 1384؛ افتتاح کارخانه ایران‌خودرو در مشهد

محمدرضا عارف، معاون اول رئیس‌جمهور، منوچهر منطقی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به همراه مقامات استانی خراسان فاز اول کارخانه ایران خودرو در جاده نیشابور – مشهد را افتتاح کردند.

ایران خودرو پیش از این نیز در مشهد فعالیت داشته که عمده آن مربوط به کارخانه رینگ و قطعه‌سازی در جاده «سنتو» بوده است.

ظرفیت اولیه پیش‌بینی شده برای ایران خودرو مشهد 10 هزار دستگاه پژو 405 و پژو پارس است. پیش‌بینی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که ظرفیت تولید این کارخانه به 100 هزار دستگاه هم برسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی