نیم‌ قرن با اقتصاد ایران؛ ۱۱ تیر

تولید بنز در ایران به شهریور موکول شد

کدخبر: ۶۵۶۷۵۲
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
تولید بنز در ایران به شهریور موکول شد

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

11 تیر 1354؛ فهد: هدف «اوپک» صدمه زدن به هیچ کشوری نیست

امیر فهد بن عبدالعزیز ولیعهد عربستان سعودی همزمان با آغاز سفر رسمی سه روزه‌اش به تهران اندکی بعد از ظهر دیروز در فرودگاه مهرآباد گفت: مساله نفت با تفاهم، حل شدنی است.

ولیعهد عربستان سعودی یادآور شد که ممالک صادرکننده نفت، در اندیشه زیان زدن و آسیب رساندن به هیچ کشوری نیستند. در پی این یادآوری امیرفهد تاکید کرد که در مقابل ممالک صادرکننده نفت نیز از ممالک صنعتی انتظار دارند که منافع آنها را از نظر دور ندارند و به حقوق آنها توجه داشته باشند.

امیرفهد که در راس یک هیات 20 نفری از بلندپایگان سعودی به تهران آمده است، همچنین گفت که مذاکراتش در تهران مساله خلیج فارس و حفظ امنیت آن را که مورد توجه تهران و ریاض است در برخواهد داشت.

11 تیر 1374؛ اتحادیه کشتیرانی کشورهای اسلامی تشکیل می‌شود

شرکت کشتیرانی سازمان همکاری اقتصادی «اکو» با هدف انتقال به منطقه آزاد می‌تواند در ابتدای فعالیت خود یک میلیون و 500 هزار تن کالا را جذب و نسبت به حمل و یا جابه‌جایی آن اقدام کند.

محمود فرهنگ ترجمان، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه این شرکت با مشارکت 10 کشور عضو اخیرا به ثبت رسیده است، گفت: سرمایه اولیه این شرکت 10 میلیون دلار است که در نیمه اول تیر ماه چگونگی اجاره کشتی‌ها ترکیب پرسنل و سایر مسائل آن در تهران روشن می‌شود.

11تیر 1384؛ تولید بنز در ایران به شهریور موکول شد

اوایل زمستان سال گذشته در یکی از تالارهای هتل استقلال تهران چند دستگاه اتومبیل‌های مرسدس بنز به نمایش عمومی گذاشته شد.

آن روز اعلام شد که طرفداران ایرانی مرسدس می‌توانند از نیمه بهار سال 84 برای خرید کلاس E تولیدی در تاپ خودرو اقدام کنند اما عمر بهار 84 هم به پایان رسید و از مرسدس بنز خبری نشد.

پس از پایان انتخابات ریاست‌جمهوری رفته‌رفته همه چیز به حال عادی بازگشته و برنامه‌های آینده کمپانی‌های خارجی فعال در ایران واضح‌تر می‌شود.

مرسدس بنز ایران هم اعلام کرده که از شهریور ماه کار تولید مدل‌های کلاس E آغاز می‌شود.

اشتفان باومن، مدیر جوان مرسدس بنز ایران کلافه و نگران است. وی از تلف شدن زمان مفید برای تولید شکاست دارد. ظاهرا به دست آوردن استانداردها و مجوزها بیش از حد نرمال جهانی به درازا کشیده است. باومن می‌گوید: با تمام این دست‌اندازها مرسدس بنز کلاس E از شهریورماه در خط تولید قرار خواهد گرفت.

موجودی حساب ذخیره ارزی اعلام شد

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی گفت: موجودی حساب ذخیره ارزی حدود 10 میلیارد دلار و طرح‌های مصوب سیستم بانکی نیز به همین میزان است.

حمیدرضا برادران شرکاء روند استفاده از حساب ذخیره ارزی را یادآور شد و توضیح داد: سرمایه‌گذاری که قصد استفاده از حساب ذخیره ارزی دارد باید درخواست خود را مطرح کرده و اطلاعات مختلفی را در اختیار بانک قرار دهد.

وی ادامه داد: 10 میلیارد طرح مصوب در سیستم بانکی وجود دارد که از این میزان 6 میلیارد دلار اعتبار اسنادی گشایش شده است و 3 میلیارد دلار پرداخت شده است.

11 تیر 1394؛‌ شرکت‌های چند ملیتی در انتظار توافق

پس از تمدید یک هفته‌ای مذاکرات هسته‌ای، ناظران اقتصادی بین‌المللی و بالاخص شرکت‌های چندملیتی از نزدیک چشم‌انداز پیش‌روی اقتصاد ایران را تعقیب می‌کنند. آخرین نظرسنجی روزنامه «وال استریت ژورنال» حکایت از انتظار بی‌صبرانه شرکت‌های چندملیتی برای بهره‌برداری از منافع اقتصادی پس از توافق هسته‌ای دارد. این نظرسنجی که 28 شرکت چندملیتی از جمله 14 شرکت آمریکایی را شامل می‌شود، نشان می‌دهد که 80 درصد شرکت‌های چندملیتی در حال تغییر استراتژی خود در مورد ایران هستند.

این نظرسنجی همچنین حکایت از آن دارد که 57 درصد از این شرکت‌ها ایران را به عنوان اولویت خود انتخاب کرده‌اند و مایل هستند پس از لغو تحریم‌ها، فعالیت‌های اقتصادی خود را در ایران توسعه دهند. همچنین بررسی یک موسسه حقوقی معتبر آمریکایی حکایت از آن دارد که برداشته شدن تحریم‌ها تحت توافق هسته‌ای در ابتدا به شرکت‌های عضو اتحادیه اروپا کمک خواهد کرد که در رقابت با شرکت‌های آمریکایی می‌توانند گوی سبقت را بربایند و در بازار ایران حداقل در کوتاه‌مدت برنده باشند.

پربازدیدترین‌ها
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی