گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

شوک انتخابات به بازار ارز/ تتر قربانی شد؛ قیمت دلار برگشت خورد/ شکاف قیمت سکه رفاه و نقدی زیاد شد

کدخبر: ۶۵۷۹۷۴
اقتصادنیوز: امروز بازار طلا و ارز ایران شاهد سقوط محسوس قیمت ها نسبت به دو روز گذشته است و معامله گران معتقدند بازار در شوک نتیجه انتخابات ریاست جمهوری، هیجان زده شده است.
شوک انتخابات به بازار ارز/ تتر قربانی شد؛ قیمت دلار برگشت خورد/ شکاف قیمت سکه رفاه و نقدی زیاد شد
عکس:‌ اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و ارز معاملات امروز را در حالی پیگیری کرده است که بازار در شوک نتیجه نهایی دور دوم انتخابات ریاست جمهوری، مسیر کاهشی را در پیش گرفت و سقوط آزاد قیمت‌ها کلید خورد. روندی که از بامداد شنبه و با انتشار اخبار غیررسمی از پیروزی مسعود پزشکیان در رقابت با سعید جلیلی آغاز شد و اولین سیگنال را هم تتر گرفت.

این رمزارز با کاهش قیمت محسوسی که تجربه کرد؛‌ به محدوده 59 هزار و 600 تومان تا 59 هزار و 700 تومان رسید و سپس در ادامه معاملات کف 59 هزار تومان را لمس کرد. سرنوشتی که برای دلار هم تکرار شد و اسکناس آمریکایی معاملات را با گپ منفی 1550 تومانی آغاز کرد و با روند نزولی،‌ تا کف 58 هزار و 500 تومان هم پایین آمد. در نیمه دوم معاملات از دلار حمایت شد و این ارز به کانال 59 هزار تومان بازگشت و 59 هزار و 400 تومان ارزش گذاری شد.

تتر هم در نیمه دوم معاملات به کانال 60 هزار تومان برگشت خورد و حدود 60 هزار و 500 تومان قیمت گذاری شد تا حرکتی هماهنگ با دلار داشته باشد. همچنین بررسی های خبرنگار اقتصادنیوز از بازار نشان می دهد صبح امروز و در ساعات ابتدایی معاملات، بازار شاهد هجوم فروشندگان بود اما در نیمه دوم روز که قیمت دلار به کف رسید، همه خریدار شدند. معامله گران معتقدند دلار مرز حمایت 58 هزار و 800 تومان را پیش روی خود دارد و اگر بتواند در ادامه هفته پایین این مرز تثبیت روزانه دهد‌؛ مسیر ورود به کانال‌های کاهشی برای آن فراهم خواهد شد.

امروز همچنین خبری از رئیس کل بانک مرکزی مورد توجه معامله گران قرار گرفت،‌ محمدرضا فرزین از انعقاد نخستین قرارداد پیمانی پولی میان ایران و روسیه خبر داد. به گفته رئیس کل بانک مرکزی،‌ در پی این قرارداد، مبادلات دو کشور با ارزهای محلی صورت می‌گیرد و ریسک مبادلات که ناشی از تبدیل ارز بوده برای تجار ۲ کشور کاهش خواهد یافت.

فرزین همچنین اعلام کرد از هفتۀ اول شهریور امکان برداشت پول با کارت های بانکی ایرانی از خودپردازهای روسی وجود دارد. معامله گران معتقدند برای تحلیل واکنش بازار به این خبر، باید به روزهای آینده امید بست.

افزایش شکاف قیمت سکه رفاه و نقدی

امروز در بازار طلا و سکه هم شاهد روند کاهشی قیمت ها نسبت به آخرین روز کاری هفته گذشته بودیم. سکه امامی در بازار امروز 41 میلیون و 300 هزار تومان قیمت خورده است که نسبت به روز پنجشنبه 14 تیر، کاهش یک میلیون و 200 هزار تومانی داشته است. همچنین در سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه 41 میلیون و 500 هزار تومان درج شده است.

سکه رفاهی هم امروز با قیمت 40 میلیون و 600 هزار تومان معامله شد تا شکافش با قیمت سکه در بازار نقدی به حدود 700 هزار تومان برسد. این در حالیست که دومین مولفه موثر بر قیمت سکه یعنی اونس طلا معاملات امروز را به مانند دو روز گذشته صعودی سپری کرد و 2392 دلار قیمت خورد اما این روند صعودی مانع کاهش قیمت سکه در بازار ایران نشد و دلار توانست به عنوان اولین مولفه موثر بر قیمت سکه، فلز گرانبهای داخلی را پایین بکشد.

نکته جالب توجه در بازار سکه،‌ کاهش قیمت بیشتر سکه نسبت به دلار بود که در نوع خود اتفاقی کم سابقه است و معامله گران دلیل این موضوع را عدم همراهی سکه با دلار در بازگشت قیمت توصیف می کنند. مسیری که بازار طلا هم امروز شاهد آن بود و ارزش طلای آبشده با عقب نشینی از کانال 15 میلیون تومان، به 14 میلیون و 900 هزار تومان رسید. هر گرم طلای 18 عیار هم امروز سه میلیون و 437 هزار و 600 تومان خرید و فروش شد که نسبت به روز پنجشنبه 14 تیر، حدود 15 هزار تومان کاهش داشته است.

برگزاری پانزدهمین حراج سکه در مرکز مبادله ایران هم که قرار است روز دوشنبه 18 تیر برگزار شود، خبر مهمی بود که امروز در میان فعالان بازار سکه دست به دست شد. طبق اعلام مرکز مبادله ایران، دارایی موضوع پانزدهمین حراج، تمام سکه، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی ضرب سال ۱۳۸۶ بانک مرکزی و بدون بسته بندی است.

حرکت خلاف جهت بازار رسمی

بازار رسمی امروز خلاف جریان بازار غیررسمی حرکت کرد و قیمت‌ها مسیر صعودی را تجربه کردند. براساس اعلام مرکز مبادله ایران،‌ امروز دلار مبادله ای 46273 تومان قیمت خورد و حواله دلار هم 43206 تومان ارزش گذاری شد. قیمت یورو مبادله ای هم امروز در بازار به 50104 تومان رسید و حواله یورو هم 46783 تومان معامله شد. طبق اعلام مرکز مبادله ایران،‌ درهم امارات هم امروز 12600 تومان خرید و فروش شد و ارزش حواله آن هم به 11764 تومان رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید