گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و سکه

قیمت طلا بر سر دوراهی؛ دام سقوط یا صعود به قله؟/ واکنش بازار طلا و سکه به انفجار لبنان؛ شمارش معکوس برای تصمیم سرنوشت‌ساز/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 28 شهریور 1403

کدخبر: ۶۷۳۴۷۰
اقتصادنیوز: بازار طلا و سکه در حالی به معاملات امروز پا می‌گذارد که نگاه‌ها به تصمیمات سرنوشت‌ساز فدرال رزرو دوخته شده است. افزایش یا ثبات نرخ بهره، مسیر بعدی طلا را مشخص خواهد کرد و معامله‌گران با سناریوهای مختلفی روبرو هستند. آیا قیمت طلا به قله 2600 دلار می‌رسد یا در دام سقوط می‌افتد؟
قیمت طلا بر سر دوراهی؛ دام سقوط یا صعود به قله؟/ واکنش بازار طلا و سکه به انفجار لبنان؛ شمارش معکوس برای تصمیم سرنوشت‌ساز/ پیش‌بینی قیمت سکه امروز 28 شهریور 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار طلا و سکه روز سه‌شنبه را همچنان با حفظ گارد صعودی سپری کرد و معامله‌گران فارغ از نوسانات لحظه‌ای بازار، چشم به روز چهارشنبه و تعیین تکلیف فدرال رزرو برای نرخ بهره در آمریکا داشتند؛ تصمیمی که با اثرگذاری بر نوسانات اونس طلا،‌ می‌تواند مسیر حرکت بازار طلا و سکه را برای روزهای آتی مشخص کند. تحلیلگران بازارهای مالی سه سناریوی احتمالی را درباره اثرات تصمیم فدرال رزرو بر قیمت اونس طلا -با توجه به درصد تغییر نرخ بهره- مطرح می‌کنند. سناریوی اول به افزایش 0.5 درصدی نرخ بهره اختصاص دارد که براساس آن قیمت اونس طلا به کانال 2600 دلار وارد خواهد شد. در سناریوی دوم شاهد افزایش 0.25 درصدی نرخ بهره خواهیم بود که کاهش 50 دلاری قیمت اونس طلا را در پی دارد و در نهایت سومین سناریو هم با محوریت ثابت ماندن نرخ بهره، منجر به کاهش شدید قیمت اونس طلا خواهد شد.

با این حال ارزش اونس طلا که شب گذشته به 2582 دلار رسیده بود، در ابتدای امروز نزولی شد و به 2575 دلار رسید؛ روندی که در پی آن قیمت طلای آبشده هم دستخوش تغییراتی شد و این فلز گرانبها که در آغاز معاملات به کانال 16 میلیون تومان وارد شده بود،‌ در پله اول این کانال به کار خود پایان داد. هر گرم طلای 18 عیار هم 3 میلیون و 727 هزار تومان قیمت خورد.

قیمت سکه هم در 43 میلیون و 750 هزار تومان آغاز به کار کرد و برای دومین بار در هفته جاری وارد کانال 44 میلیون شد، اما نتوانست مجددا در این کانال ماندگار شود و در نهایت در 43 میلیون و 950 هزار تومان به کار خود پایان داد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز، حباب سکه در روز سه‌شنبه بالای 17 درصد بود.

نوسانات بازار در روز گذشته اما به همین نقطه ختم نشد و در پی وقوع انفجار پیجرها در نقاط مختلف لبنان که عصر سه شنبه اتفاق افتاد، بازار طلا و سکه با هیجان همراه شد و معامله گران شاهد تغییر نوسانات قیمت‌ها بودند.

با این همه، براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران فنی، قیمت سکه مرز حمایت مهم 43 میلیون و 700 هزار تومان را پیش روی خود دارد که اگر از این سطح حمایت شود، احتمال رشد قیمت تا بالای 44 میلیون تومان وجود دارد. به عقیده این گروه در صورت شکست مقاومت 44 میلیون تومان، قیمت سکه می‌تواند به سطوح بالاتری صعود کند.

گروهی دیگر از معامله گران هم معتقدند طلای آبشده در صورت عبور از مرز مقاومت 16 میلیون و 170 هزار تومان، می‌تواند مرز مهم 16 میلیون و 600 هزار تومان را فتح کند و پس از آن به سمت هدف دوم خود یعنی 17 میلیون و 200 هزار تومان حرکت کند. از سوی دیگر، مرز حمایت مهم طلای آبشده در 16 میلیون تومان قرار دارد و در صورت شکست این سطح، احتمال کاهش بیشتر قیمت وجود دارد. با این حال آنچه در جریان معاملات امروز بازار بسیار مهم است،‌ تصمیم نهایی فدرال رزرو درباره نرخ بهره و واکنش اونس طلا به آن است و باید دید فدرال رزرو قیمت طلا را به سمت صعود هدایت خواهد کرد یا سقوط؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید