نیم قرن با اقتصاد ایران؛ 7 مهر

تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو

کدخبر: ۶۷۵۱۹۷
اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از وضعیت اقتصادی ایران دست پیدا کنیم.
تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

نگاه روندی این مزیت را دارد که تاثیر اقتصاد بر سایر موضوعات جامعه ایرانی و تاثیر گرفتن اقتصاد از آنها را بتوانیم در یک مجموعه تجزیه و تحلیل کنیم و همچنین پاسخ به چراهای وضعیت کنونی اقتصادی داشته باشیم. اکنونِ اقتصاد ما محصول تلاش ها و تصمیم گیری ها در دهه های گذشته است. امسال در این پروژه سال های 1394،1384،1374،1364،1354 از هر دهه انتخاب شده است.

در سال 1403، اقتصادنیوز در «نیم‌قرن با اقتصاد ایران» با استفاده از اخبار و گزارش‌های روزنامه‌های «اطلاعات» و «دنیای اقتصاد» هر روز روایتی اختصاصی از اقتصاد ایران و جهان تقدیم مخاطبان می‌شود.

هفتم مهر 1354؛ خشم آمریکا از افزایش قیمت نفت

جرالد فورد، رئیس جمهوری آمریکا در اظهارنظری که از قول خودش در مطبوعات چاپ شده است، اظهار کرد که 10 درصد افزایش جدید قیمت نفت تورمی را که اکنون گریبانگیر تمام کشورهای صنعتی جهان است شدیدتر خواهد کرد.

ویلیام سایمون، وزیر خزانه‌داری آمریکا که واکنش وی بسیار شدیداللحن‌تر از دیگران است، اظهار کرد که تصمیم جدید اوپک نشان‌دهنده پیروزی جناح متعصب‌ها در آن سازمان است.

هفتم مهر 1384؛ اگزیم بانک ایران راه‌اندازی می‌شود

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور از ایجاد اگزیم‌بانک ایران «بانک صادرات و واردات» در برنامه چهارم توسعه خبر داد.

براساس سند تلفیقی اسناد توسعه بخشی و فرابخشی و سند ملی بازرگانی کشور، قرار است بازار سلف ارزی نیز با همکاری اگزیم بانک و بانک مرکزی راه اندازی شود.

هفتم مهر 1394؛ تهیه شناسنامه کاری سرمایه‌گذاری خارجی

شناسایی  و معرفی شرکت‌های خارجی که در ایران سرمایه‌گذاری موفقی داشته‌اند، ازسوی فعالان اقتصادی در بخش خصوصی در دستورکار قرار گرفت؛ در عین حال این بخش سعی دارد تا در جریان تدوین لایحه برنامه ششم توسعه، مواد قانونی که سد راه ورود سرمایه‌گذاران به کشور در سال‌های گذشته بوده را به دولت اعلام کنند. علاوه‌بر بخش خصوصی، وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز که مدیریت مذاکرات با هیات‌های تجاری خارجی را برعهده دارد، از جمع‌آوری اطلاعات، شرکت‌ها و هیات‌های تجاری که این روزها در صدد ورود به کشور هستند، خبر داده است.

براساس برنامه این وزارتخانه‌ها، حوزه فعالیت و توانمندی شرکت‌های خارجی پیش از ورود به ایران در سامانه‌ای ثبت خواهد شد.

ورود سامانه یک میلیون نیروی کار به بازار

حسن طایی، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی می‌گوید سالانه حدود یک میلیون نیروی جدید وارد بازار کار می‌شوند.

این حجم نیروی کار خیلی بالا است و باید در دستور کار کل حکومت و ارکان اجتماع قرار گیرد.

به گفته طایی، موضوع مهاجرت نیروی کار و یافتن فرصت‌های شغلی متناسب باتخصص و مهارت در بازارهای کار بین‌المللی موضوعی است که معاونت اشتغال وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی برای آن برنامه دارد و برای بهبود کیفیت خدمات کاریابی‌های غیردولتی خارجی و حمایت از اعزام نیروی کار به خارج از کشور تلاش می‌کند.

تغییر مکانیزم قیمت‌گذاری خودرو

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در حالی دیروز به ایران‌خودرو رفت که به اعتقاد کارشناسان، عامل اصلی حضور وی در بزرگ‌ترین خودروساز ایران، رکود حاکم بر بازار خودرو کشور است.

دو سه ماهی می‌شود که رکودی سنگین بر سر بازار خودرو کشور سایه انداخته و از پس قهر مشتریان، خزانه خودروسازان آب رفته و انبارهایشان پر شده و به تبع آن تولیدشان نیز کاهش یافته است.

از آن سو، شکل‌گیری کمپین «خودرو نخرید» نیز قوز فروش خودروسازن کشور را بیش از پیش پایین آورد تا غول‌های جاده مخصوص با بحرانی جدید مواجه شوند.

مهم‌ترین خبری که دیروز به خودروسازن کشور داده شده، حذف قریب الوقوع شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو است، شورایی که جاده مخصوصی‌ها دل خوشی از آن ندارند و کنار رفتنش به ظاهر آنها را خوشحال کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید