گزارش «اقتصادنیوز» از روند بازار سرمایه

شاخص کل بورس در آستانه از دست دادن کانال مهم؟/ پیش‌بینی بورس امروز یکشنبه 15 مهر 1403

کدخبر: ۶۷۷۳۰۶
اقتصادنیوز: تکنیکالیست‌های بازار سرمایه معتقدند تا زمان بازگشایی دامنه نوسان و برگشت معاملات به روال عادی هر گونه تحلیل تکنیکالی برای بازار با خطای بیش از اندازه‌ای همراه خواهد شد.
شاخص کل بورس در آستانه از دست دادن کانال مهم؟/ پیش‌بینی بورس امروز یکشنبه 15 مهر 1403

به گزارش اقتصادنیوز، معاملات بازار سهام در اولین روز هفته با روندی رکودی به پایان رسید و هر سه شاخص اصلی بازار نزولی بودند. ارزش معاملات خرد به کمترین میزان در یک ماه و نیم اخیر رسید و خروج پول حقیقی هم برای هفتمین روز متوالی تکرار شد. تحلیلگران بازار سرمایه معتقدند بورس تهران در نقطه‌ای ایستاده که اوایل در آن قرار داشته است و اما حال استارت از دست دادن تمام کانال‌هایی که برای رسیدن به آن نزدیک 2 ماه زحمت کشیده بود را زده است.

ارزش معاملات خرد در روز شنبه حوالی 1800 میلیارد تومان ثبت شد اما به دلیل اختلال در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران آمار دقیقی از ارزش معاملات گروه‌های مختلف در بازار بورس اوراق بهادار تهران وجود ندارد! این محدوده دامنه نوسان و این قطع دسترسی به اطلاعات معاملات به بهانه اختلال اینترنت که فقط برای سایت مدیریت فناوری بورس تهران رخ داد باعث شد اهالی بازار از وضعیت پیش آمده حسابی کلافه شوند. بازاری که بر مبنای شفافیت، نقدشوندگی و اعتماد بنا شده است در حال حاضر در تاریکی و قفل صف‌های فروش و بی اعتمادی به کار خود ادامه می‌دهد و همچنین مشخص نبود پایان این زمان خود بزرگ‌ترین چالش پیش روی بازار سرمایه است.

بررسی تکنیکال شاخص کل بورس

عدد شاخص کل در اولین روز هفته سوم مهر یک بار دیگر به محدوده 2.1 میلیون واحدی رسیده است عددی که برای یک سال و نیم گذشته برای بازار سرمایه به دفعات تکرار شده است. با قطع وب سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اهالی بنیادی کار بازار سرمایه همچون اهالی تکنیکالی از بازار و وضع موجود آن دلسرد شده‌اند موضوعی که قرار بوده است با اعتماد سازی شاهد برگشت سرمایه به این بازار باشد با وجود مشکلات فنی و در کنار آن چالش‌های سیاسی و ابهامات اقتصادی همچنان بی نتیجه مانده است.

در معاملات روز گذشته بازار، ارزش کل معاملات خرد هزار و 318 میلیارد تومان بود که نسبت به چهارشنبه 27 درصد کاهش داشت. این در حالی بود که ارزش کل معاملات تا ساعت 12 و 30 دقیقه، به لطف رشد 147 درصدی ارزش معاملات اوراق بدهی به 12 هزار میلیارد تومان رسید.

پیش‌بینی بورس امروز

از نظر تکنیکالیست‌های بازار سرمایه تا زمان بازگشایی دامنه نوسان و برگشت معاملات به روال عادی هر گونه تحلیل تکنیکالی برای بازار با خطای بیش از اندازه‌ای همراه خواهد شد.

با این حال، سخنان روز گذشته رئیس سازمان بورس،‌ بوی حمایت داشت. صیدی از جلسه مهم صبح روز گذشته گفت و تاکید کرد که بازار سرمایه باید تا پایان سال روی رشد را ببیند. رئیس سازمان بورس که در مراسم روز کارگزار سخن می‌گفت ضمن تاکید بر تعامل با سیاستگذار پولی گفت:‌ «سهامدار خرد کوتاه مدت نگاه می‌کند و حق دارد که نگران سرمایه‌اش باشد. ما باید به بازار آرامش دهیم.»

کارشناسان معتقدند با وجود سایه سنگین ریسک‌های سیاسی بر بورس، حمایت لفظی چاره کار نیست و معامله‌گران باید در عمل هم این حمایت‌ها را ببینند. در واقع سیاستگذار باید با حمایت‌ها و اقدامات متنوع انگیزه را برای ورود به بورس افزایش دهد. اقداماتی نظیر کاهش کارمزد معاملات، افزایش تدریجی دامنه نوسان، کاهش نرخ اوراق دولتی و سپرده بانکی می‌تواند در جذب سرمایه‌گذار به بازار سهام کمک کند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید