گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

قیمت دلار در سرازیری؛‌ طلا و سکه عقب نشستند/ آماده‌باش بازار طلا برای بلوکه سنگین

کدخبر: ۶۷۸۷۰۹
اقتصادنیوز: معامله‌گران معتقدند با توجه به نوسانات احتمالی نرخ ارز و شرایط اقتصادی جهانی، اصلاحات مقطعی قیمت در بازار طلا و ارز فرصت‌های مناسبی برای ورود خریداران فراهم خواهد کرد و این موضوع می‌تواند بر تقاضای سرمایه‌گذاران اثرگذار باشد.
قیمت دلار در سرازیری؛‌ طلا و سکه عقب نشستند/ آماده‌باش بازار طلا برای بلوکه سنگین
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، معامله‌گران این روزها در بازار طلا و ارز چشم به تحرکات قیمت‌ها دوخته‌اند و هر نوسان کوچکی را تحت نظر دارند؛ روندی که در پی آن دلار هرات با افت و خیز‌های مداوم در محدوده حمایت و مقاومت‌های حساس همراه شده و طلا و سکه نیز در سایه آن نوساناتی را تجربه کرده است.

قیمت دلار هرات معاملات نخستین روز هفته را در مرز 63 هزار تومان بازگشایی کرد و سپس بین محدوده 62 هزار و 950 تومان تا 63 هزار و 100 تومان در نوسان بود. این اسکناس در نیمه دوم معاملات، عقب نشست و 62 هزار و 700 تومان قیمت خورد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز،‌ قیمت دلار هرات با شروعی صعودی، در میانه روز با افتی قابل‌توجه مواجه شد. تحلیلگران فنی بازار بر این باورند که محدوده‌های حمایتی و مقاومتی کلیدی نقشی حیاتی در تعیین روند بازار خواهند داشت. دلار هرات که تلاش می‌کند سطح مقاومت کلیدی خود را شکسته و وارد فاز صعودی شود، با فشار فروش و عدم نقدینگی مواجه شده است. تکنیکالیست‌ها معتقدند محدوده حمایتی کلیدی دلار هرات در 62 هزار و 500 تومان قرار دارد که در صورت شکست این سطح، احتمال نزول بیشتر تا مرز 62 هزار تومان قوت خواهد گرفت. از سوی دیگر، مرز مقاومتی مهم در 63 هزار و 200 تومان است و در صورت عبور از آن، انتظار می‌رود دلار هرات به سمت کانال جدید حرکت کند.

قیمت دلار در بازار تهران هم معاملات امروز را با گپ منفی 20 تومانی در 63 هزار تومان آغاز کرد و با در پیش گرفتن مسیر نزولی، کانال یاد شده را از دست داد و تا محدوده 62 هزار و 550 تومان عقب‌نشینی کرد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران فنی،‌ محدوده حمایتی اصلی دلار تهران 62 هزار و 300 تومان است و اگر این سطح شکسته شود، احتمال کاهش بیشتر قیمت تا محدوده 61 هزار و 800 تومان وجود دارد.

قیمت درهم نیز امروز را با گپ منفی 160 تومانی در 17 هزار و 300 تومان بازگشایی کرد و در ابتدا با افزایش به 17 هزار و 350 تومان رسید. اما درهم در ادامه تغییر روند داد و تا مرز حمایت 17 هزار و 300 تومان عقب نشست. این اسکناس در نیمه دوم معاملات با تداوم روند نزولی،‌ 17 هزار و 180 تومان قیمت گذاری شد.

بازار رسمی اما امروز مسیری متفاوت از بازار غیررسمی را در پیش گرفت و براساس اعلام مرکز مبادله ایران، هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل به کانال 50 هزار تومان رسید و 50 هزار و 42 تومان قیمت خورد. حواله دلار نیز به‌ نرخ 47 هزار و 750 تومان معامله شد. برخی از معامله‌گران معتقدند افزایش‌ها دلار در بازار رسمی زمینه ساز افزایش قیمت برخی از محصولات و منجر به افزایش تورم خواهد شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز با افزایش، 54755 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 52247 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13626 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 13002 تومان قیمت خورد.

بازار طلا و سکه هم امروز با توجه به تعطیلات پایان هفته میلادی، پا جای پای قیمت دلار گذاشت و از نوسانات بازار ارز پیروی کرد. قیمت اونس طلا امروز 2657 دلار بود. اما قیمت طلای آبشده معاملات را با گپ مثبت 110 هزار تومانی در 17 میلیون و 755 هزار تومان بازگشایی کرد و در ادامه با فعال شدن جناح کاهشی در بازار طلا و سکه، تا 17 میلیون و 565 هزار تومان ریزش کرد. همچنین هر گرم طلای 18 عیار امروز در چهار میلیون و 56 هزار تومان معامله شد. به گزارش اقتصادنیوز، معامله گران فنی معتقدند محدوده حمایتی کلیدی برای طلای آبشده در 17 میلیون و 500 هزار تومان قرار دارد که در صورت شکست آن، احتمال کاهش بیشتر قیمت تا 17 میلیون و 350 هزار تومان وجود دارد. مرز مقاومتی مهم این فلز گرانبها نیز 17 میلیون و 800 هزار تومان است که عبور از آن، احتمال ورود قیمت به کانال 18 میلیون تومان را قوت می‌بخشد.

همچنین قیمت سکه امامی امروز در 49 میلیون و 700 هزار تومان معاملات را آغاز کرد و همچون سایر بازارها تا کف کانال 49 میلیون تومان عقب نشست و 49 میلیون و 50 هزار تومان خرید و فروش شد. تکنیکالیست‌ها معتقدند محدوده حمایتی کلیدی سکه امامی در 48 میلیون و 800 هزار تومان قرار دارد و اگر این سطح شکسته شود، کاهش بیشتر قیمت تا محدوده 48 میلیون و 500 هزار تومان محتمل است.

پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از معامله گران نشان می‌دهد،‌ قیمت طلا و سکه طی روزهای اخیر با روندی صعودی اما با شیب ملایم حرکت کرده است و طبق اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر تهران، در بازه زمانی حداقل یک ماه آینده، هرگونه اصلاح قیمتی در بازار طلا و سکه به عنوان فرصتی برای خرید تلقی خواهد شد. معامله‌گران معتقدند با توجه به نوسانات احتمالی نرخ ارز و شرایط اقتصادی جهانی، اصلاحات مقطعی قیمت در بازار فرصت‌های مناسبی برای ورود خریداران فراهم خواهد کرد و این موضوع می‌تواند بر تقاضای سرمایه‌گذاران اثرگذار باشد.

همچنین گروهی دیگر از فعالان بازار با اشاره به برگزاری حراج طلا و سکه در هفته پیش رو،‌ معتقدند این دو رویداد منجر به ایجاد بلوکه سنگین تا پایان ماه خواهد شد. بلوکه سنگین و کمبود نقدینگی، فشار زیادی به خریداران وارد و احتمال ریزش قیمت‌ها را تقویت خواهد کرد. این در حالیست که طلا و سکه در بازاری با کمبود تقاضا به سمت اصلاح‌های قیمتی حرکت کرده‌اند.

امروز همچنین اخبار سیاسی و اقتصادی در کانون توجه مخاطبان قرار گرفت. اولین خبر به ادعای رویترز درباره برنامه جدید اتحادیه اروپا درباره ایران اختصاص داشت. همچنین خبر سفر محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به لبنان و سفر عباس عراقچی، وزیر امور خارجه به عراق هم از جمله دیگر اخباری بود که در میان فعالان بازار دست به دست شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید