بررسی «اقتصادنیوز»‌ از اطلاعات منتشر شده در کدال

اضطراب در بازار خودرو؛ فروش پژو ریخت/ سیگنال جدید ایران خودرو به متقاضیان

کدخبر: ۶۷۹۳۸۷
اقتصادنیوز: بررسی اطلاعات منتشر شده در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد فروش محصول محبوب ایران خودرو با اُفت سنگین روبرو شده است.
اضطراب در بازار خودرو؛ فروش پژو ریخت/ سیگنال جدید ایران خودرو به متقاضیان
عکس: اکوایران/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، فروش پژو در پایان نیمه اول سال جاری با اُفت حدود 40 درصدی روبرو شد تا بازار خودرو حسابی مضطرب شود. آن‌طور که اطلاعات منتشر شده ایران خودرو نشان می‌دهد خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص در مجموع حدود 89 هزار و 300 دستگاه انواع محصولات خود با برند پژو را در 6 ماهه ابتدایی سال جاری روانه بازار خودرو کرد. این در شرایطی است که در مدت مشابه در سال گذشته تیراژ فروش انواع پژو حول و حوش 146 هزار و 400 دستگاه بوده است؛ بنابراین شاهد هستیم که ایران خودرویی‌ها با کاهش بیش از 57 هزار و 100 دستگاهی در فروش محصول محبوب خود روبرو شدند. 

براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز، به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از این کاهش فروش را باید به دلیل خروج پژو پارس در سال جاری و همچنین پژو 206 در یکی دو سال اخیر بدانیم. ایران خودرویی‌ها بعد از خروج شریک فرانسوی خود از ایران به دلیل بازگشت تحریم‌ها که در نیمه تابستان 1397 اتفاق افتاد و در پی آن قرارداد ایران خودرو در شرکت ایکاپ برای تولید پژو 2008، پژو 301 و پژو 208 نیمه کاره ماند؛ از مدیران پژو ناراحت نشدند. مدیران وقت صمت اعلام کردند چنانچه تحریم‌های صنعت خودرو لغو شود، شرکای فرانسوی ایران خودرو و سایپا را جایی در بازار ایران نخواهند داشت.

ایران خودرویی‌ها نیز تصمیم گرفتند تا به تدریج محصولات خود با برند پژو را روانه موزه کنند و تمرکز خود را روی تولید دیگر محصولاتی قرار دهند که در سبد محصولاتشان حاضر است. به نظر می‌رسد ایران خودرویی‌ها تا اینجای کار پژو 405، خانواده پژو 206 و همچنین خانواده پژو پارس را از سبد محصولاتی خود کنار گذاشتند. 

آبی‌های جاده مخصوص در حال حاضر پژو 207 را روی خط تولید دارند و تمرکز خود را روی تولید انواع پژو 207 قرار دادند. پژو 207 با گیربکس دستی، پژو 207 با گیربکس اتوماتیک، پژو 207 با موتور TU3، پژو 207 با موتور TU5، پژو 207 با سقف شیشه‌ای در سبد محصولاتی گروه پژو قرار دارد. البته اخباری در ارتباط با بازگشت پژو 207 صندوقدار به گوش بازار رسید اما هنوز آبی‌های جاده مخصوص این محصول خود را روی خط تولید نیاوردند. بنابراین خودروساز ساکن کیلومتر 14 جاده مخصوص به دنبال این است تا تولید گروه پژو را به خانواده پژو 207 محدود کند.

کاهش فروش خانواده پژو خبر خوبی برای بازار محسوب نمی‌شود. متقاضیان همواره اعضای خانواده پژو را به عنوان گزینه اول خود مدنظر قرار می‌دهند حالا که عرضه اعضای این خانواده به بازار محدود شده متقاضیان تا حدی مضطرب شدند و به دنبال این هستند تا لیست خودروهای مورد نظر خود را برای خرید به‌روزرسانی و بررسی کنند کدام محصولات موجود در بازار می‌توانند جایگزین اعضای خانواده پژو شوند. باید منتظر ماند و دید وضعیت بازار خودرو در نیمه دوم سال جاری و با باریکتر شدن جاده عرضه خانواده پژو چه سمت و سویی به خود می‌گیرد؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید