جرایم استخراج رمزارز غیرمجاز اعلام شد

کدخبر: ۶۷۹۶۵۲
اقتصادنیوز: استخراج هر بیت کوین براساس قدرت پردازش هر دستگاه تعیین می‌شود و برق مصرفی آن نیز براساس توان مصرفی هر دستگاه است.
جرایم استخراج رمزارز غیرمجاز اعلام شد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایلنا، مجری طرح نظارت و ساماندهی استخراج رمزارز گفت: پس از شناسایی استخراج‌کنندگان غیرمجاز رمز ارز، میزان انرژی مصرفی و مدت زمان استفاده بررسی شده و قیمت آن به نرخ روز رمزارز مجاز محاسبه و از آنها دریافت می‌شود، فرد متخلف نیز به دادگاه معرفی و دستگاه ماینر آن ضبط و به مراجع قضایی و امنیتی تحویل و امحا می‌شود.

هادی سفیدمو افزود: این پدیده آثار زیان باری بر شبکه برق دارد، به طوری که باید معادل مصرف ۴۱۰ واحد مسکونی برق به مصرف برسد تا یک بیت کوین استخراج شود.

وی در عین حال یادآور شد که استخراج هر بیت کوین براساس قدرت پردازش هر دستگاه تعیین می‌شود و برق مصرفی آن نیز براساس توان مصرفی هر دستگاه است.

مجری طرح نظارت و ساماندهی استخراج رمزارز با اشاره به اینکه برای تولید یک بیت کوین توسط یک دستگاه از انواع مدل‌های قدیمی، تقریبا یک میلیون کیلووات ساعت برق مصرف می‌شود، گفت: تقریبا به طور متوسط هر ماینر به اندازه یک کولر گازی در مناطق گرمسیر جنوبی مصرف برق دارد. بنابراین هر ماینر که از مدار خارج می‌شود شبیه این است که یک کولر گازی خاموش شده است.

سفید مو گفت: دستگاه‌های جدید به علت قدرت پردازش بالاتری که دارند با صرف نصف این مقدار انرژی یک بیت کوین استخراج می‌کنند، بنابراین میزان برق مصرفی برای تولید یک بیت کوین تابعی از قدرت پردازش دستگاه است، به طوری که مصرف برق برای این دستگاه‌ها از ۱.۵ تا ۱۱ کیلووات متغیر است، ضمن آن که برق مصرفی ماینرهای موجود در ایران نیز بین ۲ تا ۳.۵ کیلووات است.

مجری طرح نظارت و ساماندهی استخراج رمز ارز با اشاره به مجازاتهای در نظر گرفته شده برای متخلفان تاکید کرد: پس از شناسایی مصرف کنندگان غیرمجاز از ماینرها، میزان انرژی مصرفی و مدت زمان استفاده بررسی شده و قیمت آن به نرخ روز رمزارز مجاز محاسبه و از آنها دریافت می‌شود. همچنین فرد متخلف به دادگاه معرفی و دستگاه ماینر آن ضبط و به مراجع قضایی و امنیتی تحویل و در ادامه امحا می‌شود.

سفیدمو ادامه داد: علاوه بر آن کنتورهای هوشمند نیز می‌توانند محدوده استخراج غیرمجاز را مشخص کنند و یکی دیگر از روش‌ها، استفاده از شاخص‌های فنی شبکه است که متخلفان را شناسایی می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از دلایلی که موجب ناترازی برق می‌شود، فعالیت همین ماینرهای غیرمجاز در شبکه برق است، از شهروندان مسئولیت‌پذیر خواست تا در این راه به کمک صنعت برق آمده و با گزارش ماینرهای غیرمجاز از طریق آدرس www.tavanir.org.ir/samaat علاوه بر کمک به کاهش ناترازی برق و اجرای بهتر عدالت اجتماعی، پاداش یک میلیون تومانی برای هر ماینر غیرمجاز تا سقف ۲۵ میلیون تومان دریافت کنند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید