گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز

بازار ارز در رکود؛ اونس لیدر قیمت سکه شد/ نیم‌نگاه طلا به بازارهای جهانی

کدخبر: ۶۷۹۶۷۸
اقتصادنیوز: بازار ارز و طلا امروز شاهد تحولات مهمی بود. با نوسانات قابل‌توجه قیمت دلار هرات، درهم امارات و اونس طلا، معامله‌گران به دنبال بررسی سطوح حمایتی و مقاومتی کلیدی برای پیش‌بینی حرکت‌های بعدی بازار هستند.
بازار ارز در رکود؛ اونس لیدر قیمت سکه شد/ نیم‌نگاه طلا به بازارهای جهانی
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز و طلا امروز با نوسانات چشمگیری روبرو بود که توجه بسیاری از فعالان و تحلیلگران را به خود جلب کرد. قیمت دلار هرات و درهم امارات تحت تاثیر تغییرات لحظه‌ای و همچنین تحولات اقتصادی و سیاسی داخلی و بین‌المللی، نوسان رفت و برگشتی را تجربه کردند. از سوی دیگر، قیمت اونس طلا با نزدیک شدن به سطوح مقاومتی حساس، قیمت طلای آبشده و سکه در بازار داخلی را به مسیر صعودی هدایت کرد.

با این حال، قیمت دلار هرات معاملات امروز را در 63 هزار و 50 تومان بازگشایی کرد و با نوسان مثبت به 63 هزار و 200 تومان رسید. این اسکناس در ادامه معاملات با تغییر روند، عقب نشست و با ورود به کانال 62 هزار تومان، 62 هزار و 850 تومان معامله شد. قیمت دلار هرات در ادامه روز دوباره به مرز 63 هزار تومان بازگشت و در همین محدوده نوسان داد.

قیمت درهم امارات نیز امروز با گپ مثبت 70 تومانی در 17 هزار و 300 تومان آغاز به کار کرد و با افزایش پله به پله به 17 هزار و 400 تومان رسید. درهم در نیمه دوم معاملات با تغییر فاز، نزولی شد و 17 هزار و 330 تومان قیمت خورد.

بازار رسمی هم امروز شاهد افزایش قیمت دلار و یورو بود. براساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، به 50 هزار و 186 تومان رسید. حواله دلار نیز در نرخ 48 هزار و 302 تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز 54702 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم به 52648 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13665 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 13152 تومان قیمت خورد.

بازار طلا و سکه هم مسیری مشابه بازار ارز را در پیش گرفت و قیمت اونس طلا امروز در 2668 دلار بازگشایی کرد و با افزایش تا محدوده 2679 دلار پیش‌روی کرد. براساس پیگیری خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران، محدوده حمایتی مهم در اونس طلا 2645 دلار است که در صورت کاهش قیمت به پایین این سطح، احتمال نوسانات منفی بیشتر وجود دارد. براین اساس قیمت به سمت 2650 دلار حرکت خواهد کرد. از سوی دیگر، محدوده مقاومت اونس در 2680 دلار قرار دارد و اگر قیمت بتواند از این سطح عبور کند، افزایش بیشتر و دستیابی به مرز مقاومت بعدی که 2690 دلار است؛ محتمل خواهد بود.

قیمت طلای آبشده هم در 17 میلیون و 779 هزار تومان بازگشایی کرد و طی یک روند صعودی به کانال 18 میلیون تومان وارد و 18 میلیون و 45 هزار تومان خرید و فروش شد. هر گرم طلای 18 عیار نیز امروز چهار میلیون و 157 هزار تومان نرخ گذاری شد.

براساس پیگیری خبرنگار اقتصانیوز، تحلیلگران تکنیکال بر این باورند که محدوده حمایت کلیدی برای طلای آبشده در 17 میلیون و 700 هزار تومان قرار دارد و در صورتی که قیمت به زیر این سطح کاهش یابد، امکان تجربه نوسانات منفی و افت قیمت به سمت مرز حمایت 17 میلیون و 600 هزار تومان وجود دارد. این سطح حمایتی مهم می‌تواند به عنوان یک نقطه ورود برای خریداران عمل کند. از سوی دیگر، محدوده مقاومت طلای آبشده در 18 میلیون و 100 هزار تومان قرار دارد. اگر قیمت طلای آبشده موفق به عبور از این سطح شود، احتمال افزایش قیمت تا 18 میلیون و 300 هزار تومان قوت خواهد گرفت. عبور از این سطح مقاومتی می‌تواند نشان‌دهنده قدرت بازار و ادامه روند صعودی باشد.

همچنین قیمت سکه امامی امروز در 50 میلیون و 100 هزار تومان معاملات را آغاز کرد و تا 50 میلیون و 950 هزار تومان پیش‌روی کرد. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز امروز افزایشی بود و به ترتیب 27 میلیون و 600 هزار تومان و 18 میلیون و 100 هزار تومان نرخ گذاری شد. قیمت سکه گرمی هم هشت میلیون و 300 هزار تومان بود. محدوده حمایتی مهم برای سکه امامی سطح 50 میلیون تومان است و در صورتی که قیمت به زیر این سطح کاهش یابد، احتمال ایجاد نوسانات منفی و افت قیمت به سمت 49 میلیون و 800 هزار تومان وجود دارد. این سطح می‌تواند به عنوان نقطه ورود خریداران جدید عمل کند و از کاهش بیشتر قیمت جلوگیری کند. محدوده مقاومتی سکه در 51 میلیون تومان قرار دارد. اگر قیمت سکه امامی بتواند این سطح را بشکند و بالای آن تثبیت شود، انتظار می‌رود که به سمت کانال جدید حرکت کند.

به گزارش اقتصادنیوز، فعالان بازار معتقدند حباب سکه در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده که قیمت آن برابر با نرخ سکه تمام در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم است. حدود سه سال پیش، قیمت سکه نزدیک به 11 میلیون تومان بود، در حالی که امروز این رقم از مرز ۵۰ میلیون تومان عبور کرده است. در روز تنفیذ آقای پزشکیان نیز قیمت سکه به 41 میلیون تومان رسیده بود. این گروه معتقدند افزایش قیمت یاد شده تنها به دلیل رشد نرخ دلار نبوده، بلکه قیمت اوس طلا نیز همزمان با تشدید تنش‌های منطقه‌ای دچار جهش شده و به این روند افزوده است.

به گفته معامله‌گران بازار طلا و ارز، افزایش چشمگیر قیمت طلا و رکود عمیق در این بازار، شرایط خرید و فروش را برای فعالان این حوزه بسیار دشوار کرده است. قیمت طلا طی هفته‌های اخیر با نوسانات شدید مواجه شده و این افزایش قیمت، قدرت خرید مصرف‌کنندگان را به شدت کاهش داده است. این گروه معتقدند عوامل متعددی از جمله نوسانات نرخ ارز، افزایش قیمت اونس طلا و بی‌ثباتی‌های اقتصادی داخلی و بین‌المللی موجب رکود فعلی در بازار شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید