گزارش «اقتصادنیوز» از روند هفتگی بازار سرمایه

بودجه به مجلس رفت؛ ریزش بورس ادامه یافت/ بدرود با ابرکانال 2 میلیون واحد+ نمودار

کدخبر: ۶۸۱۳۷۳
اقتصادنیوز: هفته نیم‌مهر و نیم‌آبانی بازار سرمایه در حالی پایان یافت که تمامی شاخص‌های بورس با افت قابل توجه همراه بودند، ارزش دلاری بازار در کف بود و کلیات بودجه انبساطی دولت چهاردهم نیز روانه مجلس شد.
بودجه به مجلس رفت؛ ریزش بورس ادامه یافت/ بدرود با ابرکانال 2 میلیون واحد+ نمودار

به گزارش اقتصادنیوز، شاخص کل بورس که کار خود را در اولین روز از این هفته با کانال 2 میلیون و 65 هزار واحد آغاز کرد در نهایت و با افت 4.59 درصدی به کانال یک میلیون و 970 هزار واحد سقوط کرد. ارزش دلاری بازار با ریزش آبشاری به زیر 110 میلیارد دلار رسید و صف‌های فروش همچنان شلوغ و اکثرا قفل ماند.

شنبه: در اولین روز از هفته شاخص کل بورس تهران باز هم ارتفاع کم کرد و یک قدم دیگر به از دست دادن ابرکانال 2 میلیون واحدی نزدیکتر شد. در روزی که فملی، فولاد و فارس بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشت، ارزش معاملات خرد هم با افتی 28 درصدی به 2279 هزار میلیارد تومان رسید.

در معاملات این روز سرانه خرید حقیقی 25.2 میلیون تومان و سرانه فروش حقیقی 40 میلیارد تومان بود. نشانه‌ای که از فشار بالای عرضه در بازار حکایت داشت. شنبه 92 درصد از نمادهای بازار سرخپوش بودند و مجموع ارزش صفوف فروش هم از مرز 650 میلیارد تومان عبور کرد.

یکشنبه: شاخص کل بورس در دومین روز از هفته با نزدیک به 1 درصد افت در کانال 2 میلیون و 21 هزار و 117 واحد قرار گرفت و شاخص کل هموزن نیز با 0.81 درصد کاهش ارتفاع در محدوده 669 هزار و 780 واحد به کار خود پایان داد. در این روز نمادهای صف فروش رکورد زدند و حدود 600 نماد در صف‌های فروش قفل بودند و حتی نمادهایی مانند فولاد و فملی نیز صف فروش شدند. خروج پول از بورس ادامه یافت و صندوق‌های درآمد ثابت نیز در حال از دست دادن سرمایه بودند و در مقابل صندوق‌های طلا با ورود پول همراه بودند.

دوشنبه: آخرین روز از مهرماه در بازار سرمایه با تداوم ریزش شاخص‌‌ها دنبال شد تا در نهایت پرونده مهر در 22 روز معاملاتی با ثبت تنها 8 روز مثبت برای شاخص کل بسته شود. 30 مهرماه  شاخص کل، با ثبت افت 0.68 درصدی در محدوده دو میلیون 7هزار و 281 واحد ایستاد و شاخص هموزن نیز با افت 0.57 درصدی در محدوده 665 هزار و 937 واحد به کار خود پایان داد.

از طرفی طلا تحت تاثیر قیمت‌های جهانی و رشد دلار کماکان مقصد اصلی سرمایه گذارانی بود که از تورم و بحران ترس دارند و نرخ بهره بالا هم نتوانست جلوی حرکت سرمایه‌های خرد به سمت طلا را بگیرد و شکسته شدن ورود پول به بازار طلا به اتفاقی تکراری تبدیل شد.

بدرود با دو میلیون واحد

سه شنبه: شاخص کل بورس و اوراق بهادار در جریان معاملات سه‌شنبه یکم آبان ماه با کاهش 0.67 درصدی در محدوده 1میلیون و 993هزار و 899 واحد به کار خود پایان داد و ابرکانال دومیلیون واحد را از دست داد. شاخص هموزن نیز با افت 0.63 واحدی در محدوده 661 هزار و 691 واحد ایستاد.

در روزی که دومیلیون برای شاخص کل از دست رفت دولت لایحه بودجه 1404 را تقویم مجلس کرد. از نکات قابل توجه برای بورس اظهار نظر پورمحمد، رییس سازمان برنامه و بودجه بود. «در تدوین لایحه بودجه، تلاش شد هیچ گونه شوکی به بازار سرمایه و سایر بازار ها وارد نشود. تلاش شد از طریق افزایش سرمایه بانک ها و تسویه بدهی آن ها، و همچنین ثبات خوراک واحدهای پتروشیمی، از ناحیه بودجه، ثبات را ایجاد کنیم.در تدوین لایحه بودجه، سعی شده بودجه کشور حامی ثبات اقتصادی باشد.»

چهارشنبه: بازار سرمایه در حالی به آخرین روز از هفته رسید که وارد یک بحران شده و به رغم وعده‌های فراوان وزیر اقتصاد و رییس سازمان بورس این هفته هم روند رو به افتی را تجربه کرد. شاخص کل بورس در محدوده یک میلیون و 970 هزار و 882 واحد ایستاد تا مجموعا در این هفته افت 4.59 درصدی را ثبت کند. شاخص هموزن نیز با کاهش ارتفاع 0.92 درصدی در محدوده 655 هزار و 619 واحد به کار خود پایان داد.

اما نکته قابل توجه در بازار آخرین روز از هفته ریزش آبشاری ارزش دلاری بازار است که به دنبال ریزش‌های پی‌درپی قیمت سهام به محدوده زیر 110میلیارد دلار رسیده و این در حالی است که نرخ دلار در بازار آزاد روندی صعودی دارد. از طرفی با اینکه دلار نیما در حال ورود به کانال 49 هزار تومان است به دلیل افزایش دلار در بازار آزاد این فاصله مجددا افزایشی است و در حال حاضر به 36 درصد رسیده است.

ریزش ارزش دلاری بازار در حالی شدت گرفته که وزیر اقتصاد چندی قبل اعلام کرده بود ارزش 120میلیارد دلاری برای بازار زشت است و با این اظهار نظر انتظار می‌رفت که برنامه‌ای برای خروج از این وضعیت بحرانی وجود داشته باشد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید