گزارش «اقتصادنیوز» از بازار ارز

قیمت دلار چشم انتظار نوسان درهم امارات/ 3 پیش‌بینی مهم قیمت دلار امروز ۷ آبان 1403

کدخبر: ۶۸۲۱۱۴
اقتصادنیوز: معامله گران معتقدند بازار ارز امروز چشم به نوسانات درهم امارات دوخته و این اسکناس عربی می تواند کاهش قیمت دلار را تضمین کند.
قیمت دلار چشم انتظار نوسان درهم امارات/ 3 پیش‌بینی مهم قیمت دلار امروز ۷ آبان 1403
عکس: اقتصادنیوز/ دانیال شایگان

به گزارش اقتصادنیوز، بازار ارز در حالی معاملات امروز را آغاز خواهد کرد که در آغاز هفته شاهد کاهش ۳ هزار تومانی قیمت دلار بود؛ روندی که در روز یکشنبه با شدت کمتری تداوم پیدا کرد و این اسکناس در نیمه اول دامنه 60 هزار تومان نوسان داد. تحلیلگران معتقدند نزولی شدن قیمت دلار فارغ از اثرگذاری تنش‌های سیاسی، واکنشی از سوی معامله‌گران به افت شدید قیمت‌ها در ابتدای هفته بوده است.

قیمت درهم امارات نیز با گپ مثبت 310 تومانی در 18 هزار و 250 تومان معاملات روز یکشنبه را آغاز کرد و در نیمه اول معاملات به 18 هزار و 300 تومان رسید. اما این پایان کار نبود و درهم در نیمه دوم معاملات، 18 هزار و 120 تومان قیمت خورد.

بازار رسمی هم در جریان معاملات روز گذشته شاهد افزایش قیمت دلار و کاهش قیمت یورو بود. بر اساس اعلام مرکز مبادله ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا با افزایش نسبت به روز کاری قبل، 50 هزار و 419 تومان نرخ‌گذاری شد. حواله دلار هم با افزایش در نرخ 49 هزار و 45 تومان معامله شد. همچنین یورو مبادله‌ای امروز با کاهش، 54 هزار و 443 تومان قیمت خورد و ارزش حواله یورو هم با کاهش به 52 هزار و 960 تومان رسید. درهم امارات هم در مرکز مبادله، 13 هزار و 728 تومان ارزش گذاری شد و درهم حواله نیز 13 هزار و 354 تومان قیمت خورد.

براساس پیگری خبرنگار اقتصادنیوز از تحلیلگران بازارهای مالی، بازار ارز تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله «افزایش عرضه» ، «کاهش تقاضا» ، «کاهش نگرانی‌های فعالان اقتصادی» و «انتظارات تورمی» قرار دارد که به کاهش قیمت‌ها منتج شده است. این گروه پیش‌بینی می‌کنند روند کاهشی بازار ادامه دار باشد.

معامله گران معتقدند نوسانات قیمت درهم امارات در جریان معاملات امروز می‌تواند تأثیر مستقیمی بر قیمت دلار و سایر ارزها داشته باشد؛ چرا که پیش از این، نوسان منفی درهم منجر به افت ۲ تا ۳ هزار تومانی نرخ ارزهایی مانند دلار، یورو و پوند شده بود. برخی از فعالان بازار بر این باورند که این افت قیمت غیرطبیعی بوده است و بازگشت نرخ‌ها باید در یک بازه زمانی طولانی‌تر و با شیب ملایم‌تری رخ دهد.

با این همه، تکنیکالیست‌ها معتقدند قیمت درهم امارات در حال حاضر در محدوده نوسانی مشخصی قرار دارد و سطح مقاومت درهم در محدوده 18 هزار و 300 تومان و سطح حمایتی این اسکناس در محدوده 18 هزار و 120 تومان قرار دارد.  به عقیده این گروه اگر قیمت درهم امارات بتواند از سطح مقاومتی یاد شده عبور کند، احتمال افزایش قیمت‌ها قوت خواهد گرفت. در غیر این صورت، اگر قیمت به زیر سطح حمایتی 18 هزار و 120 تومان عقب بنشیند، شاهد کاهش بیشتر قیمت خواهیم بود. 

معامله گران فنی هم معتقدند قیمت دلار در جریان معاملات امروز می تواند به مسیر نزولی روز گذشته ادامه دهد و به کف دامنه 60 هزار تومان نزدیک شود.

در نهایت،‌ دو دیدگاه اصلی درباره وضعیت بازار طی روزهای آینده وجود دارد. برخی کارشناسان بر این باورند که در صورت کاهش تنش‌های منطقه‌ای، دلار به سطوح ۶۲ و ۶۳ هزار تومان خواهد رسید و این روند کاهشی ادامه دار است. از سوی دیگر، گروهی دیگر با توجه به احتمال تداوم ریسک‌های سیاسی، قیمت‌های کنونی را به عنوان سطح تعادلی بازار در نظر گرفته اند.

برخی هم مداخلات بانک مرکزی در روند نزولی نرخ‌ها را مؤثر می‌دانند و معتقدند این اقدامات با هدف ایجاد ثبات در بازار انجام شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید