شهر بلوبری ایران مشخص شد/ این تمشک آبی ریشه در تاریخ دارد

کدخبر: ۶۵۲۲۲۹
اقتصادنیوز: بلوبری یکی از میوه‌های خوش‌رنگ است که به صورت وحشی در مناطقی از استان گیلان می‌روید. با این حال برخی استان‌های کشور به دنبال کاشت گلخانه‌ای این میوه ریزنقش رفته‌اند.
شهر بلوبری ایران مشخص شد/ این تمشک آبی ریشه در تاریخ دارد

به گزارش اقتصادنیوز، بلوبری یکی از میوه های تقریبا گرانی محسوب می شود که به صورت خود رو یا وحشی در برخی مناطق استان گیلان می روید و در اصطلاح به آن بلوبری وحشی هم می گویند. 

این میوه که ریز نقش که اندازه آن کمتر از یک بند انگشت است، در ایران طرفداران زیادی دارد اما هنوز به تولید انبوه نرسیده است. بررسی های اقتصادنیوز حاکی از آن است که به جز گیلان، برخی استان ها مانند خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، البرز و خوزستان در حال کشت بلوبری گلخانه ای هستند. در تعدادی از این استان ها بلوبری در حال کشت است و در برخی دیگر بلوبری به زودی در قالب گلخانه ای تولید می شود.

به گزارش اقتصادنیوز، منطقه آزاد ارس نیز به جَرگه مناطقی پیوسته که قصد کاشت بلوبری دارند. 

جالب اینجاست که هر چند شهر بلوبری ایران، استان گیلان است اما بر اساس گزارشی که ایرنا منتشر کرده است، چندی پیش قاسمعلی یعقوبی، پژوهشگر حوزه تاریخ استان مازندران با استناد به اسناد تاریخی از بلوبری به عنوان میوه ای یاد می کند که در «چله شو» به کار برده می شد.

در این گزارش ایرنا آمده است: «چله شو در مازندران ویژگی های خاص خود را دارد که در آن اعتقاد مردم این دیار به زایش و حیات بیشتر نمود و جلوه دارد. در این شب، استفاده از میوه های جنگلی دانه دار از جمله خرمالوی وحشی یا خرمندی، بلوبری وحشی یا ولیک و ازگیل وحشی یا کندس نشان از همین باور و اعتقاد زایش دارد.»

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی