گزارش «اقتصادنیوز» از مشارکت چهره‌ها برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری

خیز دقیقه نودی یاران رئیسی؛ یکی برای همه؟+ جدول

کدخبر: ۶۵۱۱۹۹
اقتصادنیوز: پرونده نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به شورای نگهبان رفت. 80 نفر برای انتخابات هشتم تیر ماه ثبت نام کردند تا شانس خود را برای به دست آوردن پاستور امتحان کنند.
خیز دقیقه نودی یاران رئیسی؛ یکی برای همه؟+ جدول

به گزارش اقتصادنیوز، در آخرین روز ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری، 43 نفر نام ‌نویسی کردند. در واقع بیش از 50 درصد ثبت‌نامی‌ها تا روز آخر صبر کردند. برخی معتقدند که تردید نامزدها برای حضور در انتخابات زودهنگام باعث این اتفاق شده است. برخی دیگر از ناظران می گویند که عدم وجود فعالیت حزبی باعث شده تا هماهنگی ها و لابی‌های سیاسی تا آخرین دقیقه ها طول بکشد و انسجام مورد انتظار برای چنین رویدادی شکل نگیرد. البته دسته سومی هم بودند که می گفتند برخی از روز اول، تصمیم شان این بود که در آخرین دقایق وارد وزارت کشور شوند تا از بعد تبلیغاتی، موج خبری قوی تری به راه اندازند. 

photo_2024-06-03_18-49-28

تجربه سیاسی نامزدها

از بین 80 نام موجود در فهرست، 51 نفر تنها تجربه سیاسی شان نمایندگی مجلس بوده است. البته در این لیست اسامی مهمی مانند علی لاریجانی و محمدباقر قالیباف وجود دارند که در صورت تایید صلاحیت، رقابت پرچالشی پیش رو خواهند داشت. به گزارش اقتصادنیوز، 21 نفر از ثبت نام کنندگان برای شرکت در انتخابات سابقه حضور در کابینه دولت های هفتم تا سیزدهم را در کارنامه دارند. از این حیث وزن دولت نهم و دهم سنگین تر است؛ 9 نفر از اسامی فهرست، همکاری با محمودی احمدی نژاد به عنوان رییس دولت را تجربه کرده اند. محمود احمدی نژاد هم تنها نام فهرست است که برای تکرار رییس جمهوری به میدان آمده است. 

همه برای یک نفر؟

نکته جالب دیگر در مورد دولت سیزدهم است. این دولت تا روز گذشته یک نماینده یعنی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را در بین اسامی ثبت نام کنندگان داشت. اما امروز 4 عضو دیگر کابینه نیز به فهرست اضافه شدند، داود منظور، مهرداد بذرپاش، امیرحسین قاضی زاده هاشمی و سید صولت مرتضوی. البته دولت سیزدهم یک غایب مهم دارد؛ با اینکه گمانه زنی ها در مورد حضور محمد مخبر تا امروز وجود داشت، اما او به ستاد انتخابات نرفت. حال سوال ناظران این است که در صورت تایید صلاحیت هر 5 نامزد، کدامیک نماینده و پرچم دار دولت سیزدهم خواهد شد؟ از این 5 نامزد، 4 نفر به نفع یکی انصراف خواهند داد یا وزرای دولت وارد رقابت با یکدیگر می شوند؟

آخرین بازمانده‌های دولت خاتمی

به گزارش اقتصادنیوز، در میان این فهرست، دولت های اصلاحات و دولت نزدیک به اصلاحات نماینده کمتری در بین نامزدها داشته اند. تنها دو نام وجود دارند که از دولت سید محمد خاتمی در انتخابات شرکت کرده اند. البته اسحاق جهانگیری و محمد شریعتمداری نیز سابق حضور در کابینه خاتمی را دارند، اما شاید اکنون آنها را باید به حساب دولت حسن روحانی گذاشت که تا 3 سال پیش در پاستور حضور داشته اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی