دلخوری سعید جلیلی از سانسور؛ زنان خانه‌دار و روستایی دیده نمی‌شوند+ فیلم

کدخبر: ۶۵۵۶۶۷
اقتصادنیوز: سعید جلیلی گفت: زنان روستایی و سرپرست خانوار و خانه‌دار سانسور می‌شوند و دیده نمی‌شوند.
دلخوری سعید جلیلی از سانسور؛ زنان خانه‌دار و روستایی دیده نمی‌شوند+ فیلم

به گزارش اقتصادنیوز، سعید جلیلی در پنجمین مناظره انتخاباتی که از شبکه یک سیما پخش شد، گفت: بخش عمده ای از جامعه ما توسط رسانه ها و جریان های سیاسی سانسور می‌شوند. زنان روستایی و سرپرست خانوار و خانه‌دار سانسور می‌شوند و دیده نمی‌شوند. برخی شعار می‌دهند که طرفدار زن هستیم ولی وقتی ریز می‌شویم می‌بینیم که جامعه اصلی که نقش در شکوفایی و پیشرفت دارد در این حوزه دیده نمی‌شود.

وی گفت: سوال اصلی این است که ما این کارها را انجام دهیم و این مواردی که گفتم مثال بود و مسئله این است که بودجه این‌ها از کجا تأمین می‌شود؟ این یک از بحث‌هایی است که من بسیار به آن تکیه دارم در قالب حساب و کتاب دولت رسیدگی بشود و اینکه پول‌ها کجا می‌رود؟ به عنوان مثال در بودجه امسال سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳,۷۰۰ هزار میلیارد تومان است که ۵۸ درصد بودجه را تشکیل می‌دهد در حالی که بودجه عمومی دولت ۲۷۰۰ همت است اگر ۲۵ درصد هزینه‌های شرکت‌های دولتی که غیر بهره‌ور و ناکارآمد است و ۷۵۰ هزار میلیارد تومان می‌شود، ببینید که می‌تواند بسیاری از فرصت‌ها را ایجاد کند. وقتی صحبت از انضباط مالی می‌کنیم و می‌گوئیم با نصب میتینگ و سامانه بر خط می‌توانیم مانع هدر رفت چند هزار میلیارد دلار از منابع کشور در پرتی نفت و گاز شویم می‌بینیم که چقدر دست دولت پر می‌شود. اگر فرایند خرید محصولات کشاورزی را اصلاح کنیم از ۱۳/۷ میلیارد دلار می‌شود با همین کیفیت و همین میزان این مبلغ را به ۱۰ میلیارد دلار برسانیم.

وی گفت: ۲۶-۲۷ درصد جمعیت ما در روستاها هستند ولی وقتی قرار است تسهیلات داده شود و سهم آنها در بودجه دیده شود، این کار صورت نمی گیرد.  ۵۰ درصد مدال آوران ما روستایی هستند.

جلیلی ادامه داد: کارگر شما که دارد به تولید شما کمک می کند و زیربنای تولید است باید امنیت شغلی داشته باشد. حتی فراتر از این، باید او خود را در سود آن شرکت و کارآیی آن شرکت سهیم بداند.

وی ادامه داد: هزاران میلیارد تومان از حقوقی که باید به کارگر پرداخت شود به جیب واسطه‌ها می‌رود. شاید گفته شود پول این‌ها از کجا می‌آید؟ برای این کار ما باید سراغ انضباط مالی برویم.  در بودجه امسال سهم شرکت‌های دولتی بیش از ۳۷۰۰ میلیارد تومان است در صورتی که بودجه عمومی دولت ۲۷۰۰ همت است.

وی ادامه داد: یک آمار این است که بیش از ۵۰ درصد مدال‌آوران ما روستایی هستند و این نیازمند این است که ما یک برنامه درست برای استعدادیابی داشته باشیم. این موضوع فقط در بحث ورزشی نیست، بلکه در امور هنری و عرصه‌های علمی که می‌تواند بسیار به کشور کمک کند. تا اینکه رتبه‌های زیر ۳۰۰۰ کنکور فقط ۱ تا ۲ دهک جامعه باشد. باید برای این‌ها برنامه‌ریزی کرد و این موارد را دید. وقتی در شهرستان‌های مختلف حاضر می‌شوم بسیاری از مردم می‌گویند که ما باید دیده شویم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: امنیت شغلی یکی از موضوعات مهم است. کارگری که زیر بنای تولید است باید امنیت شغلی را داشته باشد و حتی فراتر از آن باید خودش را در سود و کارایی آن شرکت سهیم بداند. هم به لحاظ اقتصادی و هم به لحاظ روحی روانی باید این موضوع لحاظ شود که در رشد و پیشرفت آنجا خود را سهیم بداند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید
    صداوسیما و خبرگزاری رسمی دولت شهادت ابراهیم رئیسی را تایید کردند در سوگ ابراهیم رئیسی