روسیه سفیر فنلاند را احضار کرد

کدخبر: ۶۱۶۸۶۶
​ اقتصادنیوز :وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که مسکو سفیر فنلاند را برای اعلام اعتراض خود درباره توافق جدید دفاعی بین هلسینکی و آمریکا احضار کرد.
  روسیه سفیر فنلاند را احضار کرد

 به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این توافق جدید دفاعی به آمریکا اجازه دسترسی بیشتر به مرز طولانی فنلاند با روسیه را می‌دهد که این امر، باعث نگرانی و اعتراض مسکو شده است.

به نقل از خبرگزاری رویترز، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: به سفیر فنلاند در مسکو گفته شد که این اقدام جدید دولت هلسینکی درباره استحکامات احتمالی نظامی ناتو در مرز بین فنلاند و روسیه بی پاسخ نمی‌ماند چون این روند تهدیدی علیه فدراسیون روسیه است و مسکو برای مقابله با تصمیم‌های تهاجمی فنلاند و متحدانش در ناتو اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

خبر مرتبط
پیمان دوستی چین و روسیه محکم‌تر شد

اقتصادنیوز: نخست‌وزیر روسیه در ملاقات با همتای چینی خود در «پکن» گفت که روابط راهبردی دو کشور به سطح بالاتری خواهد رسید.

فنلاند در سال جاری میلادی و در واکنش به استقرار نیروهای روسی در اوکراین در ۲۰۲۲، عضو جدید ناتو شده است.

مقام‌های مطلع اعلام کردند، توافق فنلاند با آمریکا با هدف اجازه دادن به این کشور در دسترسی نظامی بهتر و کمک به فنلاند در صورت بروز درگیری انجام شده است.

در این توافق فهرستی از ۱۵ مرکز و منطقه در فنلاند از جمله چهار پایگاه هوایی و یک بندر نظامی آمده که ارتش آمریکا می‌تواند بی قید و شرط به آنها دسترسی داشته باشد و تجهیزات و مهماتش را در آنها انبار و ذخیره کند.

توافق مشابهی بین آمریکا با بسیاری از کشورهای واقع در شرق اروپا منعقد شده است.

 کرملین روز جمعه گفته بود که این توافق بین واشنگتن و هلسینکی تهدیدی واضح علیه مسکو است و به تنش با فنلاند منجر می‌شود.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید